Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
15/01/2009

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, № 902-01-1, внесен от Министерския съвет на 7 януари 2009 г.
    На заседанието, проведено на 15 януари 2009 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, внесен от Министерския съвет.
    В заседанието взеха участие г-н Апостол Апостолов – председател на Комисията за финансов надзор, г-жа Ралица Агайн – заместник-председател на Комисията за финансов надзор, г-жа Яна Пальова – директор на Дирекция „Държавно съкровище”, и г-жа Милена Бойкова – директор на Дирекция „Държавен дълг и финансови пазари” в Министерство на финансите.

    I. Законопроектът има за основна цел да въведе в българското законодателство изискванията на Директива 2007/44/ЕО от 5 септември 2007 г. за изменение на Директива 92/49/ЕИО на Съвета и на директиви 2002/83/ЕО, 2004/39/ЕО, 2005/68/ЕО и 2006/48/ЕО относно процедурните правила и критериите за благоразумна оценка на придобиване и увеличаване на участия във финансовия сектор (Директива 2007/44/ЕО). Предвижда се законът да влезе в сила от 1 март 2009 г., т.е. 20 дни преди крайния срок за транспониране на Директива 2007/49/ЕО. В законопроекта са уредени преходни периоди, през които банките да приведат уставите си в съответствие с измененията в предмета им на дейност, а финансовите институции да се съобразят с въвеждания регистрационен режим.

    II. Законопроектът въвежда в съответствие Директива 2007/44/ЕО изчерпателно определени пет критерия, въз основа на които ще бъде извършвана преценката от Българската народна банка (БНБ) на лицата, които са взели решение да придобият квалифицирано дялово участие в банка със седалище в Република България или да увеличат акционерния си дял, при което той да достигне или да надхвърли праговете от 20, 33 или 50 на сто от правата на глас или от капитала на банката. Подробно е уредена процедурата за извършване на надзорната преценка. Предвидена е възможност само за еднократно спиране на общия срок от 60 работни дни за произнасяне в случаите, в които на БНБ е необходима допълнителна информация от заявителя. В съответствие с правилата на Директива 2007/44/ЕО непроизнасянето в законоустановения срок от страна на надзорния орган се счита за мълчаливо одобрение на заявеното придобиване.
    Законопроектът допълва и прецизира дефиницията за квалифицирано дялово участие с оглед отразяване на промените в Директива 2006/48/ЕО.
    Предметът на дейност на банките се привежда в максимално съответствие с дейностите, подлежащи на взаимно признаване по Анекс I на Директива 2006/48/ЕО, като освен това се цели и хармонизация на Закона за кредитните институции със Закона за пазарите за финансови инструменти.

    Законопроектът подобрява редакцията на отделни текстове от закона (напр. чл. 47) с цел постигане на по-пълно съответствие с изискванията на Директива 2006/48/ЕО.

    Преходните и заключителните разпоредби на законопроекта въвеждат изменения и допълнения на Закона за пазарните инструменти, Закона за публичното предлагане на ценни книжа и Кодекса за застраховането, които да съобразазят тези два нормативни акта с изискванията на Директива 2007/44/ЕО по отношение на инвестиционните посредници, управляващите дружества, застрахователите и презастрахователите. Прецизира се понятието за квалифицирано участие, разширява се регулацията на придобиването и увеличаването на квалифицирано участие, като се обхваща и придобиването от лица, действащи съгласувано. Уреждат се процедурите по оценка на придобиването и увеличаването на квалифицираното участие, както и на отражението му върху застрахователя, презастрахователя, инвестиционния посредник и управляващото дружество, като се въвеждат и критериите, въз основа на които ще се извършва оценката.

    В Кодекса за застраховането се въвеждат изменения и допълнения за съгласуване на минималните размери на застрахователната сума на задължителната застраховка "Професионална отговорност" и на собствените средства на застрахователния посредник в съответствие с чл. 4, ал. 7 от Директива 2002/92/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 9 декември 2002 г. относно застрахователното посредничество (Директива 2002/92/ЕО). Това изменение се прави и в изпълнение на Документ МАRКТ/2515/08 на комитета от Ниво 2 „Европейски застрахователен и пенсионноосигурителен комитет" на Европейската комисия.


    III. В съответствие с последните препоръки, отправени в доклада на Световната банка от юли 2008 г. за оценката на корпоративното управление на финансовите институции в Република България, в законопроекта се предвижда въвеждането на преценка за надеждност и пригодност и по отношение на членовете на надзорни съвети на банки, съответно на представителите на юридически лица в надзорните съвети, като тази преценка ще се извършва в процедура по предварително одобрение от БНБ.

    Допълнен е чл. 18, ал. 3 от Закона за Комисията за финансов надзор с цел при постъпило искане от друг орган за финансов надзор, с когото има сключено споразумение, комисията да може да събира от банките информация за авоарите и операциите по банкови сметки, свързани с извършването на сделки с ценни книжа, която информация представлява банкова тайна и трябва да бъде получавана от комисията, независимо от обстоятелството дали лицата, за които се отнася, са нарушили българското законодателство. Сегашният режим е пречка за присъединяването на Комисията за финансов надзор към Многостранния меморандум на Международната организация на комисиите по ценни книжа (IOSCO).


    IV. Законопроектът съдържа предложения за промяна и на други разпоредби от Закона за кредитните институции, които нямат отношение към правото на общността, но не му противоречат. Предлага се замяна на досегашния уведомителен режим за финансовите институции при започване на дейността си, с регистрационен режим. Предвижда се въвеждане на задължителни изисквания като условия за регистрация на финансовите институции, а в наредба на централната банка ще се определят документите и информацията, които се представят за регистриране. Предлагат се изменения на Валутния закон с цел отмяна на лицензионния режим за финансовите къщи, като за тях ще бъде в сила регистрационния режим, който ще важи за всички финансови институции. Въвежда се допълнителен обобщаващ критерий за „надеждност и пригодност" за членовете на управителните органи на банките със седалище в Република България, изпълнителните им директори и прокуристите, като същевременно се предлага да отпадне издаването на сертификати за тях като формален акт, без да се променят останалите изисквания и се предвижда провеждането на процедура по предварителното им писмено одобрение от страна на БНБ.

    V. В заключение може да се приеме, че законопроектът за изменение и допълнение на Закона за кредитните инститиции е насочен към хармонизиране на нашето право с Директива 2007/44/ЕО и Директива 2002/92/ЕО и към изпълнение на препоръки на ЕКОФИН. Въвеждат се и правила за изпълнение на препоръка на Световната банка и за премахване на пречки за членуване на Комисията за финансив надзор в Многостранния меморандум на Международната организация на комисиите по ценни книжа. Разпоредбите, които нямат отношение към общностното право, не му противоречат.

    С оглед на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси предлага (с 15 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, № 902-01-1, внесен от Министерския съвет на 7 януари 2009 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума