Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
12/02/2009

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, № 854-01-156, внесен от Елеонора Николаева Николова и Мария Василева Капон на 2 декември 2008 г.
    На заседанието, проведено на 12 февруари 2009 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, внесен от Елеонора Николова и Мария Капон.
    В заседанието взеха участие вносителите, г-жа Людмила Елкова – директор на Дирекция „Данъчна политика” в Министерство на финансите, г-н Красимир Николов – заместник-директор на Агенция „Митници”, и г-н Димитър Замфиров – председател на Националната Асоциация по биогорива в България.

    І. Предлаганият законопроект засяга два аспекта от регулационната дейност на ЕС. Единият е свързан с условията, при които е възможно предоставянето на държавна помощ. В чл. 87 и 88 на Договора за създаване на Европейска общност (ДЕО), като общо правило е посочена забраната да се предоставя държавна помощ, тъй като тя спъва конкуренцията в рамките на единния вътрешен пазар. Същевременно са изредени и изключения от това общо правило – при природни бедствия, за социални нужди, за малки и средни предприятия, за изостанали региони и други. Тези изключения са конкретизирани в Регламент на Съвета (ЕО) 994/98 от 7 май 1998 г.

    Като едно от важните изисквания, позволяващо на Европейската комисия да следи за изпълнението на цитираните членове от ДЕО, в договора е записано задължението на държавите-членки да информират Европейската комисия за отпуснатата от тях държавна помощ, така, че комисията да е в състояние да се произнесе относно съвместимостта на помощта с конкурентните правила на Общността. Някои изключения от задължението за информиране са обобщени в Регламент (ЕО) № 800/2008 на Комисията от 6 август 2008 г., известен като Общ регламент за групово освобождаване от посоченото задължение за деклариране на предоставените помощи.

    Вторият аспект от регулационната дейност на ЕС, който се засяга в законопроекта, е свързан с установените общи правила за данъчно облагане на някои енергийни продукти. В Общността са въведени минимални нива на акцизите за консумацията на минерални горива, въглища, природен газ, електроенергия. Целта е да се повиши ефективността на използването на енергийните продукти и да се намали емисията на парникови газове, която води до глобално затопляне. Същевременно се цели чрез минималните ставки да се елиминира възможността за нелоялна конкуренция между фирмите. Действащите в момента минимални ставки са въведени с директива на Съвета 2003/96/ЕО от 27 октомври 2003 г. Минималните ставки, приложими за моторни горива са посочени в таблица А на Приложение І, тези за горивата с приложение в селското стопанство и някои други специфични дейности – в таблица Б и минималните ставки за горивата за отопление и електроенергия в таблица В на същото приложение.

    ІІ. Разглеждания законопроект включва 5 параграфа. Анализът им от гледна точка на европейските правни норми и задълженията ни като държава-членка на ЕС, показва следното.

    1. § 1 и изменението в § 3 целящо “код по КН 3824 90 99” да се замени с “код по КН 3824 90 91” въвеждат точната позиция от Комбинираната номенклатура, която отговаря на описанието на облагания с акциз продукт. Това е направено съгласно действащия у нас Регламент (ЕО) № 1031/2008 на Комисията от 19 септември 2008 г. относно тарифната и статистическа номенклатура и Общата митническа тарифа на Европейската общност.

    2. § 2, първата част от § 3 до (“а думите”), както и § 4 целят да отпадне условието държавните помощи, предвидени в чл. 32, ал. 1, т. 7, ал. 2, т. 4 и чл. 33, ал. 1, т. 6 на Закона за акцизите и данъчните складове, да се предоставят след произнасяне на Европейската комисия с положително решение относно съвместимостта им с Общия пазар. Основанието за това предложение на вносителите е чл. 25 от цитирания по-горе Регламент (ЕО) № 800/2008 на Комисията от 6 август 2008 г. за групово освобождаване от задължение за деклариране. Действително биодизела, за чието облагане с акциз става въпрос, е продукт, свързан с намаляването на използването на фосилни енергоизточници и поради тази причина неговото производство и използване в ЕС се насърчава. В случая с чл. 25 на цитирания регламент се разглежда, обаче, не произхода на облаганите продукти, а тяхното предназначение. Намаляването на данъците за околната среда е предвидено тогава, когато то е насочено за схеми за помощ за опазване на околната среда и не се влияе от физическите характеристики на използваните енергоносители, т.е. дали те са традиционни (фосилни) или биозаместители. Освен това е предвидено условието получателите на намаленията на данъците да заплащат поне минималното ниво на облагане в Общността, посочено в Приложение 1 на цитираната по-горе Директива 2003/96/ЕО.

    3. § 5 от законопроекта няма отношение към европейските правни норми и задълженията ни по членството ни в ЕС.
    ІІІ. На базата на гореизложеното може да се заключи, че от гледна точка на действащите европейски правни норми и задълженията ни като държава-членка на ЕС, могат да бъдат подкрепени само измененията, свързани с корекцията на позицията по Комбинираната номенклатура на ЕО, посочени по-горе в ІІ, т. 1.

    Компетентните власти на нашата страна трябва да положат допълнителни усилия намалените ставки за облагане с акциз на биодизела да бъдат във възможно най-кратък срок съгласувани с Европейската комисия за да не се нанасят щети на производителите на този продукт.

    След състоялата се дискусия становището на Комисията по европейските въпроси бе прието с 11 гласа „за” и 1 глас „въздържал се”.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ

    Форма за търсене
    Ключова дума