Комисия по европейските въпроси
19/03/2009
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за марките и географските означения, № 902-01-15, внесен от Министерския съвет на 5 март 2009 г.
На заседанието, проведено на 19 март 2009 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за марките и географските означения, внесен от Министерския съвет.
В заседанието взеха участие г-н Костадин Манев – председател на Патентно ведомство, г-жа Маргарита Недялкова-Мечева - заместник-председател, и г-жа Мариана Рашева - директор на Дирекция «Международно правоприлагане и спорове» в Патентно ведомство.
І. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за марките и географските означения цели привеждане на вътрешното ни право в съответствие с Регламент на Съвета (ЕО) № 40/94 от 20 декември 1993 г. за търговската марка на Общността (Регламент 40/94), и уеднаквяването на правния режим в страната с практиката на Ведомството за хармонизация на вътрешния пазар (търговски марки и дизайн), администриращо марката и дизайна на Общността.
II. В съответствие с чл. 7, ал. 1, буква "и" от Регламент № 40/94 в чл. 11 е добавено ново абсолютно основание за отказ за регистрация на марка, съгласно което не се регистрира марка, която съдържа отличителни знаци, емблеми или гербове, различни от тези, обявени в чл. 6 ter на Парижката конвенция и представляващи особен обществен интерес.
С цел създаване на идентичен режим с този, въведен с Регламент № 40/94, със законопроекта се въвеждат промени в производството, което се развива в Патентното ведомство при експертизата на заявка за регистрация на марка. Променя се системата на регистрация на марката - от експертиза по същество, извършвана служебно от Патентното ведомство, на базата на основанията, залегнали в чл. 11 и чл. 12, се преминава към опозиционна система. По този начин се премахват и пречките пред свободното движение на стоки и пред свободното предоставяне на услуги на територията на Общността.
В съответствие с регламента за прилагане на Регламент № 40/94 е уредена възможността, ако таксите за заявяване и експертиза и таксите за регистрация не бъдат заплатени в предоставения едномесечен срок, те да бъдат платени в двоен размер до един месец след изтичане на предоставения срок.
Присъединяването на страната ни към Европейския съюз, когато над 350 000 марки на Общността автоматично разпространиха действието си на територията на Република България, налага промяна в ал. 2 на чл.12, чиято цел е подробно и изчерпателно описване на понятието „по-ранна марка".
По същата причина е изменена и ал. 2 на чл.72в, съгласно която, когато искането за преобразуване на марката или заявката за марка на Общността бъде допуснато от Ведомството за хармонизация на вътрешния пазар (търговски марки и дизайн) и изпратено на Патентното ведомство, то уведомява заявителя или притежателя на марката на Общността, че ще разгледа искането.
III. Законопроектът съдържа и правила, които целят усъвършенстване на действащия режим. Те нямат връзка с общностното право, но не му противоречат.
Усъвършенствани са нормите, които уреждат съдържанието и воденето на Държавния регистър на марките и Държавния регистър на географските означения. Отменя се регистърът на общоизвестните марки и марките, ползващи се с известност. В съответствие с международно използваните термини в областта на марките със законопроекта се отменя ал.2 на чл. 9 и се въвежда единен термин за търговска марка. Въвеждат се промени в производството по регистрация на марка, както и по отношение на сроковете за извършване на определени действия от заявителя на марка и на други процедурни срокове.
IV. В заключение може да се приеме, че законопроектът за изменение и допълнение на Закона за марките и географските означения е насочен към постигане на пълно съответствие с Регламент 40/94 и към уеднаквяването на нашето право с практиката на Ведомството за хармонизация на вътрешния пазар (търговски марки и дизайн), администриращо марката и дизайна на Общността. Правилата, които нямат отношение към общностното право, не му противоречат.
С оглед на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси единодушно предлага (с 13 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за марките и географските означения, № 902-01-15, внесен от Министерския съвет на 5 март 2009.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ