Комисия по европейските въпроси
19/03/2009
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, № 954-01-45, внесен от Георги Владимиров Юруков и група народни представители на 26 февруари 2009 г.
На заседанието, проведено на 19 март 2009 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, внесен от Георги Владимиров Юруков и група народни представители.
В заседанието взеха участие вносители на законопроекта и г-жа Емилия Вълчева – експерт в Дирекция „Координация по въпросите на ЕС” в Министерство на земеделието и храните.
І. Предлаганият законопроект засяга Общата селскостопанска политика на Европейския съюз в частта й, свързана с политиката на повишаване на качеството и по-специално с допускането до пазара на земеделски продукти и храни с традиционно специфичен характер (Traditional Speciality Guaranteed – TSG), защитено географско указание (Protected Geographical Indication – PGI) и защитено наименование за произход (Protected Designation of Origin – PDO).
Съгласно действащите схеми на ЕС продукт с традиционно специфичен характер е този, който се отличава по своя особен състав или по начина си на производство, независимо от това къде е произведен. Защитено географско указание означава, че съществена част от производствения процес е протекла в указания географски район и е използван специфичен за този район нау-хау. Защитено наименование за произход се дава, когато продуктът е създаден изцяло в рамките на указания географски район и със съответното оригинално ноу-хау.
Допускането до пазара на посочените по-горе продукти става на базата на два основни регламента на Съвета на ЕС: Регламент (ЕО) № 509/2006 относно селскостопанските и хранителни продукти с традиционно специфичен характер и Регламент (ЕО) № 510/2006 относно закрилата на географски указания и наименования за произход на земеделски продукти и храни.
ІІ. Действащият в момента у нас Закон за прилагане на общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз съдържа необходимите правни норми във връзка със задължителната хармонизация с европейското право в посочената по-горе област. В този смисъл внесените за разглеждане изменения и допълнения нямат за задача да хармонизират нашето право с това на ЕС, тъй като това вече е сторено, а да облекчат и усъвършенстват режима за прилагането на европейските норми. В каква степен това е постигнато в проекта не е предмет на преценка от Комисията по европейските въпроси, а от съответната специализирана парламентарна комисия.
ІІІ. В заключение може да се приеме, че предлаганият законопроект не противоречи на европейските правни норми и на задълженията на страната ни, свързани с членството ни в Европейския съюз. Проектът по принцип е полезен, тъй като цели да се подобри прилагането на европейското право у нас и конкретно на Регламент (ЕО) № 509/2006 и Регламент (ЕО) № 510/2006. По този начин повече български селскостопански продукти ще могат да бъдат отличени като продукти с традиционно специфичен характер, защитено географско указание и защитено наименование за произход.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейските въпроси предлага (с 12 гласа "за" и 1 глас "въздържал се") на Народното събрание да бъде приет на първо гласуване проект на Закона за изменение и допълнение на Закона за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, № 954-01-45, внесен от Георги Владимиров Юруков и група народни представители на 26 февруари 2009 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ