Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
09/04/2009

    предложение за Директива за определяне на минимални стандарти относно приемането на лица, търсещи убежище СОМ (2008) 815, № 903-01-15/6.02.2009 г.
    I. На своето редовно заседание, проведено на 9 април 2009 г., Комисията по европейските въпроси разгледа предложение за Директива за определяне на минимални стандарти относно приемането на лица, търсещи убежище СОМ (2008) 815, включено като т. 17 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.).

    II. Предложението за директива е усъвършенстван вариант на Директива 2003/9/ЕО на Съвета от 27 януари 2003 г. за определяне на минимални стандарти относно приемането на лица, търсещи убежище. То е част от първия пакет предложения, чиято цел е да осигури по-висока степен на хармонизация и по-добри стандарти на закрила чрез Общата европейска система на убежище. Предложението е в отговор на Заключенията на Европейския съвет от Тампере от 1999 г. и Хагската програма от 2004 г. във връзка с Общата европейска система на убежище.
    Предложението за директива прецизира приложното й поле.
    Засилени са правните гаранции за търсещите международна закрила. Запазен е принципът, че никой не може да бъде задържан с единственото основание, че търси международна закрила. Установено е положението, че задържането се постановява или потвърждава от съдебен орган. Уредени са условията, при което остава лицето в случай на задържане. Осигурени са условия за посрещане на нуждите на уязвимите групи.
    Улеснява се достъпът до пазара на труда на лицата, търсещи убежище. Гарантират се подходящи стандарти за материалните условия на приемане. Установяват се срокове за осигуряване на достъпа до пазара на труда, социално подпомагане и здравна помощ, които са адекватни на тези, предоставяни на собствените граждани.
    В предложението са въведени по-прецизни термини, като понятието „убежище” е заменено с „международна закрила”, „бежанец" е заменено с „лице, ползващо се с международна закрила", а понятието „молба за убежище" е заменено с „молба за международна закрила". Разширена е дефиницията на членовете на семейството.

    III. Предложението на Европейската комисия е предадено на Съвета и на
    Европейския парламент на 5 декември 2008 г. Предстои разглеждането му на първо четене в Съвета и в Европейския парламент.

    IV. По проекта за директива правителството е одобрило рамкова позиция, която е внесена на 6 февруари 2009 г. в Народното събрание.
    В позицията предложението за директива е подкрепен по принцип, защото съдържащите се в него разпоредби ще осигурят по-високи и съпоставими стандарти на условията за прием в държавите-членки и ще имат положителен ефект за търсещите закрила по отношение на техните фундаментални права. Уеднаквяването на условията на прием в държавите-членки ще доведе до ограничаване на вторичното движение на търсещите убежище между различните държави-членки, дължащо се на разликите на национално ниво в политиката на прием. Изразена е резерва относно разширяването на дефиницията за членове на семейството, тъй като прекомерното разширяване на кръга на членовете на семейството носи потенциален риск от струпване на значителен брой роднини на търсещия убежище и дава възможност за злоупотреба с правото за предоставяне на закрила. Посочено е, че предложението за директива ще доведе до изменение на законодателството.
    Направена е резерва от Министерството на труда и социалната политика относно предвидения в чл.15 от проектодирективата шестмесечен срок, тъй като противоречи на установения в нашето законодателство едногодишен срок.
    Предложено е замяна на думата „лечение” в чл.24 от проектодирективата с думата „помощ”.

    V. Проeктът за директива е разгледан на 4 март 2009 г. от Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, която приема, че рамковата позиция е съобразена с националния интерес и с политиката на нашата страна в тази област, и може да бъде подкрепена. .
    Дирекция „Европейски съюз” е изготвила опорни точки, според които рамковата позиция е съобразена с националния интерес и може да бъде подкрепена.

    VI. Предложението за директива ще осигури по-висока степен на хармонизация и по-високи стандарти на закрила в рамките на общността.
    То ще доведе до известни промени в българското законодателство:
    - разширяването на обхвата на дефиницията за членове на семейството;
    - изменение на основанията, начина, сроковете и правилата за задържане на лицата, търсещи закрила от органите на МВР, както и на правилата, при които търсещите закрила могат да останат под задържане в специализираните заведения на МВР;
    - въвеждане на процедура за идентифициране на лицата със специални
    нужди в най-ранен етап от подаването на молбата, както и на процедура по проследяване на членовете на семейството на непридружено непълнолетно лице.
    В заключение може да се приеме, че рамковата позиция на Република България по предложение за Директива за определяне на минимални стандарти относно приемането на лица, търсещи убежище, е съобразена с интересите на страната в областта и може да бъде подкрепена. Следва да бъде подкрепено и предложението за предоставяне на жертвите на мъчения на медицинска и психологическа помощ. Резервата относно новия шестмесечен срок не следва да бъде подкрепена, тъй като на практика към момента у нас този срок се спазва.

    Докладът бе пoдкрепен с 13 гласа "за".



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума