Комисия по европейските въпроси
29/05/2009
проект за решение за прилагане на Устава на членовете на Европейския парламент, приет с Решение на Европейския парламент (2005/684/ЕО, Евратом) от 28 септември 2005 г., № 902-03-9, внесен от Министерски съвет на 26 май 2009 г.
На извънредното заседание, проведено на 29 май 2009 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект за решение за прилагане на Устава на членовете на Европейския парламент, приет с Решение на Европейския парламент (2005/684/ЕО, Евратом) от 28 септември 2005 г., внесен от Министерски съвет.
В заседанието взе участие Димитър Ивановски – заместник-министър на финансите.
I. С настоящия проект за решение, на основание чл. 86, ал.1 от Конституцията на Република България, се предлага на Народното събрание да приеме Решение за прилагане на Устава на членовете на Европейския парламент, приет с Решение на Европейския парламент (2005/684/ЕО, Евратом) от 28 септември 2005 г.
II. Уставът на членовете на Европейския парламент, приет с Решение на Европейския парламент от 28 септември 2005 г., предвижда реда и общите условия, уреждащи изпълнението на функциите на членовете на Европейския парламент. Съгласно чл. 30 Уставът влиза в сила на първия ден от мандата на Европейския парламент, започващ през 2009 година. Член 10 от устава предвижда размера на възнаграждението, получавано от член на Европейския парламент, да е равен на 38,5 % от основното възнаграждение на съдия в Съда на Европейските общности. Съгласно тази разпоредба към момента основното възнаграждение на член на Европейския парламент ще възлиза на около 7412 евро. Същевременно чл. 29 от Устава дава възможност на всяка държава-членка за избраните в нея членове да приеме правила, различни от разпоредбите на устава по отношение на възнаграждението, временното обезщетение и пенсиите за преходен период, който не може да надвишава продължителността на два парламентарни мандата на Европейския парламент. В случай, че дадена държава-членка не се възползва от правото си по чл. 29, то тогава съгласно чл. 12, параграф 1 предвиденото в Устава възнаграждение подлежи на данъчно облагане в полза на Общностите. Трябва да се спомене също така, че в параграф 3 на чл. 12 от Устава е посочено, че разпоредбата на параграф 1 от този член не накърнява правото на държавите-членки да подчинят възнаграждението на евродепутатите на разпоредбите на националното данъчно законодателство, при условие, че се избягва каквото и да е двойно данъчно облагане. По този начин на държавите-членки се предоставя избор, т.е. те трябва да вземат решение дали да освободят възнаграждението на евродепутатите от националните данъци в полза на общностния данък, или да се възползват от предоставеното им право да запазят своите национални разпоредби, като приемат необходимите мерки за избягване на двойното данъчно облагане на доходите.
Понастоящем въпроса за размера на възнагражденията на членовете на Европейския парламент от Република България е уреден чрез Решение на Народното събрание от 28 юни 2007 г. Съгласно това решение възнаграждението на българските евродепутати е определено в размер на три средни месечни заплати от наети лица по трудово и служебно правоотношение в обществения сектор съобразно данни на Националния статистически институт. Тези средства се осигуряват от държавния бюджет на Република България чрез бюджета на Народното събрание.
III. С предлагания проект за Решение се отменя действащото Решение на Народното събрание от 28 юни 2007 г. за възнагражденията на членовете на Европейския парламент от Република България. Същевременно решението предвижда нашата страна да не се възползва от възможността по чл. 29, както и от правото по чл.12, параграф 3 от Устава на членовете на Европейския парламент. Важно е да се спомене, че в мотивите към проекта на решението е посочено, че по отношение на чл.12, параграф 3 от устава е изразено официално становище от министъра на финансите, според, което нашата страна би могла да не се възползва от предвидената дерогация, тъй като необлагането с национален данък на възнагражденията на евродепутатите няма да има значим ефект върху бюджетните приходи на Република България.
IV. В заключение може да се каже, че предложеният проект за решение не противоречи на задълженията на страната ни във връзка с членството ни в Европейския съюз.
На базата на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси единодушно предлага (със 7 гласа „за”) на Народното събрание да приеме Решение за прилагане на Устава на членовете на Европейския парламент (2005/684/ЕО, Евратом) от 28 септември 2005 г., № 902-03-9, внесен от Министерския съвет на 26 май 2009 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ:
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ