Комисия по европейските въпроси
26/01/2006
проект на Закон за финасово управление и контрол в публичния сектор № 502-01-54, внесен от Министерския съвет на 8 ноември 2005 г.
На свое редовно заседание, проведено на 26 януари 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за финансово управление и контрол публичния сектор, внесен от Министерския съвет.
На заседанието на Комисията законопроектът бе представен от името на вносителя от г-н Нахит Зия, заместник-министър на финансите.
I. Проектът на Закон за финансово управление в публичния сектор е изготвен в изпълнение на ангажиментите, поети в хода на преговорите за присъединяване на Република България към ЕС по глава 28 "Финансов контрол". Съгласно преговорната позиция по глава 28 (CONF-BG 04/01), Република България следва да приеме и прилага международно общопризнати и съгласувани с Европейския съюз принципи за държавен финансов контрол, които трябва да бъдат транспонирани в системи за контрол и одит на целия обществен сектор.
Съгласно препоръките на Европейската комисия в Редовния доклад за напредъка на Република България в процеса на присъединяване от 2004г., и на програмата на Европейския съюз и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие "Помощ за подобряване на ръководство и управление" (СИГМА) в доклада за разделяне на функцията по вътрешен одит от функцията по инспекция от 26 април 2005 г., Министерския съвет прие Стратегия за развитието на държавния вътрешен финансов контрол в Република България на 16 юни 2005г. Тази стратегия съдържа мерки в изпълнение на горепосочените препоръки, които включват разработването на три нови закона, които ще заместят сега действащия Закон за държавен вътрешен финансов контрол. Това са законите, които уреждат финансовата инспекция, вътрешния одит и финансовото управление и контрол.
Проектът на Закон за финансовото управление и контрол в публичния сектор е изготвен със съдействието на СИГМА и е съгласуван с Главна дирекция "Бюджет" на Европейската комисия. Препоръките на СИГМА се основават на интегрираната рамка за вътрешен контрол на Комитета на спонсориращите организации на комисията "Тредуей" (КОСО) и на Международните стандарти за професионалната практика по вътрешен одит на Института на вътрешните одитори и Указанията към стандартите за вътрешен контрол за публичния сектор, издадени от Международната организация на върховните одитни институции (ИНТОСАЙ), на която е член Сметната палата на Република България.
II. Законопроектът цели да регламентира доброто управление на публичните средства съгласно международно приетите стандарти в областта на вътрешния контрол и в частност на финансовото управление и контрол, и е разработен в изпълнение на изискванията на Европейската комисия за спазване на принципите за законосъобразност, добро финансово управление и прозрачност при управлението на публичните средства.
Управленската отговорност на ръководителите на организации от публичния сектор е засилена с цел законосъобразно, икономично, ефикасно и ефективно управление на публичните средства в съответсвие с изискванията на международно приетите стандарти за вътрешен контрол и добрите практики на Европейския съюз (чл. 4, ал. 1 и чл. 6, ал. 1 от законопроекта).
Законопроектът предвижда ръководителите на организациите – разпоредители с бюджетни кредити по републиканския и общинските бюджети, разпоредители с извънбюджетни средства и по фондове и програми на Европейския съюз, да докладват на министъра на финансите за функционирането, адекватността, ефикасността и ефективността на системите за финансово управление и контрол в организациите (чл. 8, ал. 1 от законопроекта). Глава четвърта от законопроекта регламентира координацията, хармонизацията и отчетността на системите за финансово управление и контрол, като в чл. 17, ал. 1 се посочват отговорностите на министъра на финансите за разработването, разпространението и актуализирането на стратегии и методически насоки в областта на финансовото управление и контрол в публичния сектор в съответствие с международно приетите стандарти за вътрешен контрол, приложимите общностни регламенти и добрите практики на Европейския съюз. За изпълнение на задачите по този законопроект е предвидено министърът на финансите да се подпомага от дирекция “Вътрешен контрол”, която изпълнява функцията на Централно хармонизиращо звено за финансово управление и контрол. Предвидено е министърът на финансите да издава указания, инструкции, стандарти, наръчници и методики по прилагането на този законопроект. В законопроекта е посочено, че министърът на финансите ще изготвя годишен доклад за състоянието на финансовото управление и контрол в публичния сектор.
III. В заключенията по глава 28 от Цялостния мониторингов доклад на Европейската комисия от 2005 г. се посочва, че като цяло Република България спазва ангажиментите и изискванията, които произтичат от преговорите по присъединяване във връзка със системите на държавния вътрешен контрол и на външния одит. Разработването на трите законопроекта по отношение на финансовата инспекция, финансово управление и контрол и вътрешен одит се отчита като напредък в разширяването на законодателната уредба във връзка със защитата на финансовите интереси на Европейския съюз. Проектозаконът за финансово управление и контрол в публичния сектор е изработен в изпълнение на ангажиментите за въвеждане на европейските принципи за финансов контрол в областта на бюджетната дисциплина, съгласно препоръките на Европейската комисия за добро финансово управление, поради което следва да бъде подкрепен.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (10 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за финасово управление и контрол в публичния сектор, № 502-01-54, внесен от Министерския съвет на 8 ноември 2005 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ