Комисия по европейските въпроси
02/02/2006
проект на Закон за ратифициране на Договора за създаване на Енергийна общност, № 602-02-2, внесен от Министерския съвет на 23 януари 2006 г.
На свое редовно заседание, проведено на 2 февруари 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за ратифициране на Договора за създаване на Енергийна общност, № 602-02-2, внесен от Министерския съвет на 23 януари 2006 г.
На заседанието на Комисията законопроектът бе представен от г-жа Милена Янузова, главен юрист в дирекция “Правна” към Министерство на икономиката и енергетиката. На заседанието присъстваше и г-н Владимир Старирадев, директор на дирекция “Енергийна стратегия” в същото министерство.
І. Договорът за създаване на Енергийна общност е подписан в Атина на 25 октомври 2005 г. между Европейската общност и страните от Югоизточна Европа (Албания, България, Босна и Херцеговина, Хърватия, Македония, Черна гора, Румъния, Сърбия, както и Мисията на временната администрация на Обединените нации в Косово).
II. Основната цел на Договора за Енергийната общност е създаването на единен регионален енергиен пазар в Югоизточна Европа, включващ електроенергиен пазар и пазар на природен газ. Създаването на Енергийна общност е предпоставка за ускоряването на цялостното икономическо развитие в региона и за подготовка на енергийните сектори на страните от Югоизточна Европа за участие в общия енергиен пазар на Европейския съюз, а в по-късен етап – и в създаващия се Евро-Средиземноморски енергиен пазар.
Енергийната общност е изградена въз основа на спазването на изискванията на законодателството на Европейския съюз в областта на енергетиката, включително мерките за опазване на околната среда, забрана на митническите ограничения и защита на конкуренцията. В изпълнение на Договора за създаване на Енергийна общност, страните членки се задължават да прилагат общностните правила за либерализиране на енергийния пазар, приети през 2003 г. от Европейския съюз като част от пакета мерки за либерализиране на пазара на газ и електричество.
По отношение на околната среда освен прилагането на достиженията на правото на Европейския съюз (acquis) в тази област, Договорът предвижда по-голяма ангажираност на страните-членки на Енергийната общност за изпълнение на изискванията на Протокола от Киото.
На институционално ниво е предвидено Енергийната общност да се ръководи от Съвет на министрите, който се председателства на ротационен принцип на всеки шест месеца от договарящите се страни.
ІІІ. Със законопроекта се предлага Република България да ратифицира Договора за създаване на Енергийна общност на основание чл. 85, ал. 1, т. 2, 4 и 7 от Конституцията, доколкото договорът се отнася до участието на България в международна организация, в него е предвидена годишна вноска на Република България в бюджета на Енергийната общност, а също така изпълнението на договора изисква мерки от законодателен характер.
Предложеният законопроект има отношение към преговорна глава 14 “Енергетика”. В преговорна позиция CONF 58/01, както и в Допълнителнaтa информация по тази глава (CONF 53/02), България е заявила готовността си да осъществява основните приоритети на енергийната политика на Европейския съюз, основани на установяване на конкуренция в енергийния сектор, опазване на околната среда и сигурност на доставките. В Енергийната стратегия на България, приложена към Допълнителната информация по глава 14, е подчертана значимостта на изграждането на регионален пазар в този сектор. Според Стратегията “очаква се регионалният пазар, който ще представлява част от европейския пазар на електроенергия, да даде по-широки възможности за свободна търговия и по-добра реализация на възможностите на българските производители на електроенергия”.
IV. Въз основа на гореизложеното може да се заключи, че ратифицирането на Договора за създаване на Енергийна общност е необходимо с оглед присъединяването на Република България към Европейския съюз, като наред с това то ще допринесе за създаването на благоприятни условия за разширяване на пазарите за българските производители на електроенергия, повишаване на тяхната конкурентноспособност и подобряване на качеството на предлаганите услуги в сектора. Поради това, предложеният законопроект следва да бъде подкрепен от Комисията по европейска интеграция.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (9 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме проект Закон за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт, № 502-01-71, внесен от Министерския съвет на 29 декември 2005 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ