Комисия по европейските въпроси
10/02/2006
проект на Закон за търговския регистър, № 602-01-5, внесен от Министерския съвет на 28 януари 2006 г.
На свое извънредно заседание, проведено на 10 февруари 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за търговския регистър, внесен от Министерския съвет.
На заседанието на Комисията законопроектът бе представен от страна на вносителя от г-жа Ана Караиванова, заместник-министър на правосъдието. На заседанието присъстваха още г-жа Николета Павлова, експерт в Дирекция “Съвет по законодателство” в Министерство на правосъдието, г-жа Атанаска Здравкова, началник отдел “Административно-правно обслужване” в Агенцията по вписванията.
І. Предложеният законопроект за търговския регистър е разработен в изпълнение на правителствената Стратегия за създаване на централен регистър на юридическите лица и електронен регистърен център на Република България, съгласно която единен електронен регистър за всички юридически лица трябва да бъде създаден до 2007 г. За тази цел законопроектът предвижда преминаване от съдебно регистърно производство към административно такова, свързано с изграждане на централизирана електронна регистърна система, която съгласно мотивите е основана на принципите за унифициране и централизиране на водените регистри, въвеждане на уникален идентификационен код за всяко лице, евтина, бърза и опростена процедура за регистрация, създаване на електронни бази данни, публично достъпни в интернет. В законопроекта се предвиждат изменения и в Търговския закон, които са свързани основно с премахване на процедурата по обнародване в “Държавен вестник” на вписани в търговския регистър обстоятелства.
ІІ. Материята, уреждана с настоящия законопроект попада в преговорна глава 5 “Дружествено право”. В Цялостния мониторингов доклад на Европейската комисия за 2005 г. по отношение на създаването на електронен регистър на юридическите лица се посочва, че регистрирането на икономическите дейности в Агенцията по вписванията към Министерство на правосъдието, превръщането на регистрирането на икономическа дейност от съдебна процедура в чисто административна процедура и въвеждането на единен Булстат номер за данъчни цели и за тези на социалното осигуряване ще бъдат важна стъпка за повишаване прозрачността и опростяване на регистрирането на икономическа дейност, но те все още трябва да бъдат изцяло приложени на практика.
Законопроектът за търговския регистър има за цел въвеждането на Директива 2003/58/ЕО на Съвета и Европейския парламент от 15 юли 2003, изменяща Директива на Съвета 68/151/ЕИО, относно изискванията за оповестяване на информация по отношение на някои видове дружества. Посочената директива предвижда изискване за въвеждане от държавите-членки до 1 януари 2007 г. на възможност за предоставяне на документи за регистрация от дружествата и на удостоверения от регистъра в електронна форма. Следва да се отбележи, че Директива 61/151/ЕИО, изменена с Директива 2003/58/ЕО се прилага не по отношение на всички търговци, а само към капиталови дружества (акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции).
В Цялостния мониторингов доклад на Европейската комисия за 2005 г. във връзка с хармонизацията на вътрешното законодателство с acquis в областта на дружественото право се указва, че “работата следва да се концентрира върху транспонирането на измененията на директивата (т.е. Директива 2003/58, изменяща Директива 68/151/ЕИО) относно изискванията за оповестяване на информация по отношение на някои видове дружества (крайният срок за транспонирането изтича на 31 декември 2006 г.). Това ще изиска подобряване на съществуващата в момента система за търговска регистрация. Понастоящем това все още не се прилага, което води до закъсняване и несигурност и ограничава достъпа до нея.”
ІІІ. Законопроектът за търговския регистър въвежда част от изискванията на Директива 2003/58/ЕО, като предвижда електронна регистрация на търговците, въвежда правилата за противопоставяне на вписаните в регистъра обстоятелства на трети лица, урежда задължение за посочване в кореспонденцията на търговците на определени обстоятелства, вписани в регистъра, въвеждането на административно-наказателна отговорност за непредставяне на изискуеми счетоводни документи, и непосочване в търговските документи на задължителните за обявяване обстоятелства.
Във връзка с въвеждането на Директива 2003/58/ЕО в законопроекта могат да се направят следните бележки:
1. Не е въведена разпоредбата на чл. 3а от Директивата, съгласно която документите и обстоятелствата, които трябва да бъдат оповестени, трябва да бъдат изготвени и вписани на официалния език на държавата-членка, в която е открито регистърното дело, но държавите-членки са задължени да осигурят възможност документите и обстоятелствата да се оповестяват при желание на търговеца на който и да е от другите официални езици на Общността, като могат да поставят изискване преводът на тази документи и обстоятелства да бъде заверен. Наред с това, те трябва да осигурят достъп на трети лица до доброволно приложените преводи. Следва да се въведе такава възможност и в предложения законопроект.
2. В разпоредбата на чл. 4 от Директивата се предвижда изискването писмата и другите форми за нареждане на дружествата да съдържат определена информация, посочена изрично в директивата, включително и информация дали дружеството е в ликвидация, когато това е подходящо. Разпоредбата на чл. 22, ал. 1 от законопроекта, въвеждаща посочената норма от директивата, предвижда задължение на търговеца винаги да посочва в кореспонденцията си факта, че е в производство по ликвидация или несъстоятелност. В тази връзка може да се обмисли, дали е подходящо в разпоредбата на законопроекта да се укаже, че посочването на обстоятелството, че дружеството е в ликвидация, не трябва да се ограничи до случаите, когато това е необходимо за съответните правни отношения, като те се посочат изрично в закона.
3. В законопроекта не е въведено изискването на Директивата, предвидено в чл. 3, т. 3, последен параграф за предприемане на мерки, осигуряващи че удостоверенията в електронна форма гарантират автентичността на произхода и целостта на съдържанието на документа, най-малко чрез усъвършенстван електронен подпис.
4. Не е въведена и разпоредбата на чл. 4, § 3 от директивата, относно задължително оповестяване на определени обстоятелства на интернет страниците на дружествата, които имат такива, нито административно-наказателната отговорност при нарушаване на това задължение.
5. В разпоредбата на чл. 7, ал. 1 и 2 от законопроекта е записано, че търговският регистър е публичен и достъпът до обявените в интернет обстоятелства и актове е свободен. Същевременно, в чл. 8 от законопроекта е посочено, че за извършването на справки и за използването на цялата база данни се дължат държавни такси. Разпоредбата на чл. 3, т. 3, § 3 от Директива 2003/58 предвижда само изискване таксите за препис на документ да не надвишават административните разходи, т.е. да бъдат разходоориентирани. Същевременно, в чл. 3, т. 4 от Директивата е предвидено, че оповестяването на информацията за дружествата се извършва чрез публикуване в официален вестник, определен от държава-членка, който може да бъде в електронна форма, или чрез еднакво ефективни средства, които дават възможност системата да бъде използвана чрез достъп до данните по хронологически ред чрез централна електронна платформа. В тази връзка следва да се отбележи, че законопроектът трябва да осигури публичност на търговския регистър и свободен достъп до него на заинтересуваните лица.
В заключение може да се направи извод, че с оглед значението на въвеждането на електронна регистърна система в България, Комисията по европейска интеграция подкрепя законопроектът за търговския регистър, като направените бележки следва да бъдат взети предвид от водещата комисия между първо и второ гласуване.
С оглед на гореизложеното, Комисията по европейска интеграция предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за търговския регистър, № 602-01-5, внесен от Министерския съвет на 28 януари 2006 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ