Комисия по европейските въпроси
30/03/2006
проект на Закон за договорите за финансово обезпечение, № 602-01-14, внесен от Министерския съвет на 22 март 2006 г.
На свое редовно заседание, проведено на 30 март 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за договорите за финансово обезпечение, внесен от Министерския съвет на 22 март 2006 г.
На заседанието на Комисията законопроектът бе представен от г-н Борислав Шулев, началник-отдел в дирекция “Европейска интеграция и мониторинг” на Министерството на финансите. На заседанието присъстваха г-жа Цветанка Михайлова, държавен експерт в същата дирекция, и г-н Росен Грозев, главен директор в Българска народна банка.
I. Предложеният проект на Закон за договорите за финансово обезпечение цели хармонизирането на българското законодателство с изискванията на Европейския съюз по отношение на финансовите обезпечения, като осигури надеждност, ефективност и сигурност на договорите, сключвани в тази област.
II. Проектът на Закон за договорите за финансово обезпечение е изготвен в изпълнение на поетите от Република България ангажименти по глава 4 “Свободно движение на капитали” от преговорите за присъединяване към Европейския съюз. С допълнителна информация CONF-BG 48/02 към преговорна позиция CONF-BG 45/00 по глава 4, България е потвърдила, че ще въведе в българското законодателство и ще прилага към датата на присъединяването си Директива 2002/47/ЕС относно споразуменията за финансови обезпечения. Директива 2002/47 е част от Плана за действие на Европейската комисия за развитие на финансовите услуги и интегриране на финансовия пазар в Общността. Действащата в момента обща уредба на обезпеченията, принудителното изпълнение и несъстоятелността, регламентирана в Закона за задълженията и договорите, Търговския закон и Закона за особените залози, не отговаря на въведения с Директива 2002/47 общностен режим на споразуменията за финансово обезпечение, прилаган от страните-членки. Този недостатък на българското законодателство в областта на движението на капитали и плащания е изрично констатиран от Европейската комисия в Цялостния мониторингов доклад за България за 2005 г., като е препоръчaно “законодателно развитие в съответствие с поетите ангажименти по отношение на споразуменията за финансово обезпечение”.
III. Предложената правна рамка на договорите за финансово обезпечение в законопроекта включва разпоредби относно кръга от лица, които могат да бъдат страни по тези споразумения, както и специални права за обезпечения, който може да ползва и да се разпорежда с предоставеното му обезпечение. Предвидена е възможност обезпеченото лице да се удовлетвори от финансовото обезпечение или от неговата стойност предпочтително преди вземанията по чл. 136, ал. 1, т. 1 от Закона за задълженията и договорите, съответно преди вземанията по чл. 722, ал. 1, т. 1 от Търговския закон, без да е необходима съдебна намеса или изтичането на определени срокове.
Разпоредбите на законопроекта въвеждат понятието “финансово обезпечение”, както и прецизират смисъла на някои установени в българското законодателство понятия в съответствие със целите на Директива 2002/47. Правото на ползване също е дефинирано с различно съдържание, като в него е включено и правото на разпореждане с предоставеното финансово обезпечение.
Законопроектът предвижда и разпоредби, уреждащи приложимото право при договорите за финансово обезпечение, съдържащи международен елемент.
IV. Въз основа на гореизложеното може да се направи заключението, че проектът на Закон за договорите за финансово обезпечение съответства на Директива 2002/47/ЕС.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (9 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме проект на Закон за договорите за финансово обезпечение, № 602-01-14, внесен от Министерския съвет на 22 март 2006 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ:
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ