Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
30/03/2006

    проект на Закон за фуражите, № 602-01-12, внесен от Министерски съвет на 17 март 2006 г.

    На свое редовно заседание, проведено на 30 март 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за фуражите, № 602-01-12, внесен от Министерския съвет на 17 март 2006 г.

    На заседанието на Комисията законопроектът бе представен от г-жа Светла Бъчварова, заместник-министър на земеделието и горите. На заседанието присъстваха г-жа Лединка Василева, главен директор на дирекция “Контрол на фуражите” към Националната служба по зърното и фуражите, г-жа Антоанета Георгиева, държавен експерт в дирекция “Контрол на храните” на Министерство на земеделието и горите, и г-жа Станка Илиева, главен счетоводител на Националната служба по зърното и фуражите.

    I. Целта на проекта на Закон за фуражите е постигането на пълно съответствие на действащото българско законодателство с правото на Европейския съюз в областта на фуражите и създаването на необходимата организация за осигуряване на прилагането на общностните регламенти, регулиращи производството и търговията с фуражи.

    II. Безопасността и контрола на фуражите попадат в обхватa на преговорна глава 1 "Свободно движение на стоки", а правилата за обща организация на пазара на фуражи, както и въпроси от ветеринарномедицинската област, свързани с безопасността и хигиената на фуражите и опазване здравето на животните, са в преговорна глава 7 "Земеделие". В Цялостния мониторингов доклад на Европейската комисия безопасността на фуражите е посочена като една от областите, по отношение на които "България трябва да предприеме незабавни и решителни действия, за да се справи с въпросите, предизвикващи сериозно безпокойство, с оглед да бъде готова до предвидената дата на присъединяване". Мониторинговият доклад на Комисията отчита, че по-голямата част от достиженията на правото на ЕС в този подсектор са въведени, но подчертава необходимостта от приемането на законови основи, с цел въвеждането на общата забрана за фуражите. За да се постигне висока безопасност на фуражите следва да се приложат инспекции, базирани на метода на анализ на риска и програма за вземане на проби, която да обхваща всички етапи от производството до употребата на фуражи.

    III. Основните изменения, които се предлагат със законопроекта, са свързани с осигуряване на прилагането на регламенти 178/2002, 1831/2003, 882/2004 и 183/2005. Отчитайки спецификата на материята в посочените регламенти, в проекта на Закон за фуражите са предвидени разпоредби, осигуряващи прилагането на приетото през 2004 г. европейско законодателство (т.нар. "нов хигиенен пакет"). Законопроектът въвежда и правила за пълното прилагане на процедурите, свързани с регистрация и одобрение на производители и търговци на фуражи, за дейностите, свързани с разрешаване и търговия с добавки, за воденето на регистър с добавките и с новия подход при извършване на контрол за качество и безопасност на фуражите от компетентните органи.

    В приложното поле на законопроекта не са включени разпоредби, свързани с производството и търговията с храни. По този начин е запазен възприетият подход правната уредба на храните, предназначени за консумация от човека, и на фуражите, предназначени за хранене на животните, да бъде въведена в два отделни закона – Закона за храните и Закона за фуражите. Текстовете, въведени в проекта на Закон за фуражите включват идентични на общите изисквания на законодателството в областта на храните разпоредби по отношение на безопасност на фуражите, представяне на фуражите, отговорност на производителите и търговците на фуражи и проследимост на фуражите.

    В законопроекта не са изцяло транспонирани текстовете на регламентите, а са направени съответните препратки, осигуряващи прилагането на установените на ниво Европейски общности процедури. Отчетен е фактът, че от датата на членство регламентите ще са директно приложими в България като държава-членка на ЕС. Във връзка с това и с цел подготовка на фуражната индустрия и контролните органи за прилагане на регламентите, в законопроекта са определени правомощията на компетентните органи за извършване на официален контрол за спазване на изискванията на общностните разпоредби. Със законопроекта е създадено и правно основание за приемане на други нормативни актове (наредби и инструкции), с които да се въведат специфичните правила на регламентите.

    IV. С оглед осигуряване на прилагането на общностното право в областта на производството и търговията на фуражи по конкретните текстове на законопроекта могат да бъдат направени следните бележки и препоръки:

    1. Във връзка с Регламент № 178/2002 който определя основните принципи и изисквания на законодателството в областта на храните, създава Европейски орган за безопасност на храните и определя процедури в областта на безопасността на храните

    1.1. Чл. 17 от Регламент 178/2002 задължава производителите и търговците на фуражи, при упражняване на дейността си, да гарантират и да контролират спазването на изискванията към фуражите, произтичащи от законодателството в областта на фуражите, на всички етапи от тяхното производство, преработване и разпространяване. Би следвало в глава "Пета" от законопроекта, която въвежда изискванията към производители и търговци на фуражи, да се предвиди изрично такава разпоредба. По този начин се урежда ясно отговорността за осигуряване на спазването на нормативните изисквания, която принадлежи на стопанските субекти от фуражната промишленост, докато официалният контрол се осъществява с цел проверка по спазването на законодателството в областта на фуражите. Същото задължение се предвижда в чл. 4, ал. 1 от Регламента 183/2005.

    1.2. Уместно е да се предвиди разпоредба, че в случаите на внесени, произведени, преработени или разпространени фуражи (чл. 27, ал. 1 от законопроекта) или на серия, партида или пратка фуражи (чл. 29, ал. 1 от законопроекта), които не отговарят на изискванията за безопасност, фуражите подлежат на унищожаване, по смисъла на чл. 20, ал. 1 от Регламента, освен ако компетентният орган не приеме за задоволителни други мерки.

    2. Регламент № 882/2004 относно осъществяването на официален контрол, с цел осигуряване на съответствие със законодателството, свързано с храни за животните и хранителни добавки и с разпоредбите относно здравеопазването и хуманното отношение към животните

    2.1. В чл. 6 от Регламента се предвижда задължително обучение за служителите, които извършват официални проверки, както и допълнително обучение, актуализирано с новостите в сферата на компетентност, с цел компетентно изпълнение на задълженията и координирани официални проверки. Би следвало в глава "Шеста", която урежда официалния контрол на фуражите, да се предвиди това задължение на компетентните органи.

    3. Във връзка с Регламент № 1831/2003 относно добавки за използване в храненето на животните


    3.1. В чл. 10, ал. 10, т. 1 от законопроекта се посочва, че на пазара е разрешено пускането само на добавки, които са включени в Регистъра на разрешените за употреба фуражни добавки по реда на Регламент 1831/2003. Би следвало да се уточни, че става въпрос за Регистър на фуражните добавки на Общността, с цел да се разграничи от регистрите, които се поддържат от Националната служба по зърното и фуражите по отношение на регистрираните и одобрените производители и търговци на фуражи.


    4. Във връзка с Регламент № 183/2005, с който се определят изискванията за хигиена на фуражите.

    4.1. В чл. 19, aл. 1 от законопроекта се предвижда воденето на публичен регистър с регистрираните производители и търговци на фуражи, а в чл. 21, ал. 9 от законопроекта се предвижда създаването на публичен регистър с одобрените лица за осъществяване на дейности по чл. 17, ал. 2 и 3 от законопроекта. С цел поддръжката и актуализирането на публичните регистри, и съобразно разпоредбите на чл. 19, ал. 3 от Регламента, би следвало следните промени да бъдат отразявани в регистрите: за временно прекратяване на регистрацията или одобрението (чл. 22, ал. 1 от законопроекта); за отнемане на регистрацията (чл. 18, ал. 7 от законопроекта); за отнемане на одобрението (чл. 21, ал. 8 от законопроекта) и за допълнение с нови дейности (чл. 24 от законопроекта). Задължението за отбелязване на настъпилите промени в регистрите произтича също така от чл. 19, ал. 1 от Регламент № 882/2004.



    Въз основа на изложеното може да се направи заключение, че законопроектът за фуражите като цяло съответства на европейското законодателство в тази област, като направените препоръки следва да се вземат предвид от водещата комисия при разглеждане на законопроекта между първо и второ гласуване.


    С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (9 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме проект на Закон за фуражите, № 602-01-12, внесен от Министерския съвет на 17 март 2006 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ:

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума