Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
06/04/2006

    проект на Закон за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки, № 602-01-17, внесен от Министерския съвет на 30.03.2006 г.
    На свое редовно заседание, проведено на 6 април 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проекта на Закон за статистиката на вътрешнообщностната търговия със стоки, № 602-01-17, внесен от Министерски съвет.
    На заседанието присъстваха г-н Александър Хаджийски, председател на Националния статистически институт, г-жа Емилия Данаилова, началник отдел “статистика на вноса и износа”, г-жа Таня Недялкова, началник Правен отдел.

    I. Приемането на Закон за статистиката на вътрешнообщностната търговия със стоки се налага от факта, че след приемането на страната ни в ЕС доставките на стоки за и от страни-членки на съюза няма да подлежат на митнически контрол и съответно няма да подадат в националната митническа статистика. В същото време обаче, събирането на информация за движението на тези стоки е важно както за оценка на функционирането на единния вътрешен пазар на ЕС, така и за изчисляване на платежния баланс на страната ни, на съвкупния износ и внос, за търговски и конюнктурни анализи. За събирането на информацията за вътрешнообщностната търговия със стоки ще се използват специализираната система Интрастат на Европейския съюз, информация от българските митнически органи за движението на стоки за активно усъвършенстване или под митнически контрол, данни от нашата система за ДДС и от системата на Европейския съюз – VIES, както и данни на националната ни статистика за някои други специфични стоки, които не са били обхванати от указаните по-горе системи.
    Макар, че сърцевината на тази дейност е унифицирана чрез регламенти, които имат пряко действие на територията на цялата Европейска общност, на национално ниво е необходимо чрез специален закон да се конкретизират прилаганите процедури, в това число и опростените процедури, да се дефинират основните използвани понятия, да се защити конфиденциалността на събираната информация, да се посочат взаимоотношенията между участващите национални органи, да се въведат съответните национални административно-наказателни разпоредби.

    ІІ. Предлаганият Закон за статистика на вътрешнообщностната търговия се основава на Регламент (ЕО) 638/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 31 март 2004 г. и на Регламента на Комисията (ЕО) 1982/2004 от 18 ноември 2004 г., приет в изпълнение на по-горния регламент.
    По силата на тези регламенти възниква задължение на нашата страна да изпраща на Комисията (Евростат) месечните резултати от статистиката, свързана с търговията със стоки между нашата страна и останалите страни-членки на ЕС. Съгласно чл. 27 (1) от предлагания закон Националния статистически институт е този български орган, който ще отговаря за изпълнението на указания ангажимент.

    ІІІ. В предлагания закон се съдържат редица конкретни разпоредби, целящи да гарантират точното и качествено събиране, съхраняване и обработка на статистическата информация за вътрешнообщностната търговия и същевременно да изпълнят нашите ангажименти към ЕС.
    1) Дадени са легални дефиниции на всички използвани понятия – стоки на Общността, стоки в обикновено обръщение, специфични стоки и движения, стойност за целите на закона, статистическа стойност, понятията “пристигания” и “изпращания”, които заменят понятията “внос” и “износ” и т. нат.
    2) Ограничен е обхватът на подзаконовите нормативни актове, които ще трябва да бъдат приети за изпълнението на закона. Целта е такива актове да се издават за тези отношения, които поради своята динамика не подлежат на трайна регламентация. Такива са например референтните периоди за някои специфични стоки и движения - чл. 10, ал. 3; процедурата по подаването и корекциите на Интрастат декларациите – чл.13, ал. 2; определянето на праговете, под които Интрастат операторите нямат задължение за предоставяне на декларации – чл. 18, ал. 1 или могат да подават декларации без да указват статистическата стойност на стоките – чл. 18, ал. 3 и др.
    3) Достатъчно ясно са разграничени функциите и правомощията на националните органи, занимаващи се със статистиката на вътрешнообщностната търговия. Националната агенция за приходите (НАП), която разполага с данните за ДДС ще събира и данните за Интрастат и ще контролира тяхната достоверност. Агенция “Митници” ще събира данните от митническите декларации за вътрешнообщностната търговия със стоки от трети страни, намиращи се под специфични митнически режими. Националният статистически институт (НСИ) ще събира данните за стоки, недокладвани по друг път (електроенергия, природен газ, превозни средства и др.).

    ІV. При преценката за съответствието на проекта на Закон за статистиката на вътрешнообщностната търговия с Регламент 638/2004 и Регламент 1982/2004, може да се констатира, че проектозаконът като цяло е добре съобразен с изискванията в тези нормативни актове на Европейската общност. С цел по-голяма яснота, могат да бъдат направени следните бележки:
    1) В чл. 4, ал. 4 са изброени специфичните стоки и движения на стоки. Те съвпадат с изброените под същото това определение в чл. 2 (b) на регламент 638/2004 с едно изключение – в предлагания проект са пропуснати отпадните продукти – (waste products).
    2) Необходимо е да се прецизира чл. 6 на предлагания закон (“Стойност”), така, че той по-точно да отговаря на съдържанието на кореспондиращия параграф 8 на регламент 1982/2004. Например в ал. 3 на указания чл. 6 се казва “в случай на преработка стойността преди и след тази преработка е общата сума, която би била фактурирана в случай на покупка или продажба”. В кореспондиращия чл. 8 на регламент 1982/2004 по този повод се казва “в случай на преработка, стойността, която трябва да бъде взета предвид, с оглед и след съответните операции, трябва да бъде общата (крайната) сума, която би била фактурирана при продажба или покупка”
    3) Би било уместно в чл. 7 “Статистическа стойност” да се добави отправката към определенията за “стойност FOB” и “стойност CIF”, които се съдържат в кореспондиращия параграф на регламент 638/2004. По този начин ще се внесе допълнителна яснота за начина на формиране на отчетните стойности.
    4) С цел облекчаване дейността на търговците, би било добре да се помисли дали не може да се коригира чл. 20, ал. 2, като отпаднат думите “по изключение”. От една страна този термин е твърде разтеглив и създава възможности за субективизъм, а от друга страна чрез него се акцентира излишно върху предвиденото в чл. 20, ал. 1 изискване за електронен подпис, което може да затрудни по-дребните търговци и да създаде напрежение при изпълнението на закона.
    5) Възниква също така въпросът дали наличието на два отделни регистъра на задължените по закона лица в Националния статистически институт (чл. 12, ал. 1, т. 6) и на операторите по системата Интрастат в Националната агенция за приходите (чл. 14, ал. 2) е оправдано или може да се използва един общ регистър.
    6) Известни безпокойства поражда чл. 24, ал. 2, където се казва, че НАП може да изисква от търговците да представят счетоводни, търговски и други документи и носители на информация, както и да изготвят справки с цел установяване на достоверността на подлежащите на деклариране данни. При това за непредоставяне на информация или за неизготвяне на съответните справки се предвиждат санкции в размер от 200 до 1000 лв. (чл. 31, ал. 5). При подготовката на закона за второ гласуване следва да се прецени дали тази разпоредба не създава твърде голям субективизъм и съответно възможности за злоупотреба със служебно положение и дали не може тя да отпадне, още повече, че чл. 23 – 25 от проекта доста подробно регламентират начините за отстраняване на грешки и неточности в заявените статистически данни.
    7) Има техническа неточност - в чл. 31, ал. 5 е цитиран чл. 24, ал. 3 , а се има предвид чл. 24, ал. 2.

    V. Въз основа на изложеното по-горе Комисията счита, че предложеният законопроект е в съответствие с ангажиментите, поети от Република България за хармонизиране на нашето законодателство с правните норми на ЕС.

    След състоялата се дискусия и като се отчитат направените бележки, Комисията по европейска интеграция предлага да бъде подкрепен проектът на Закон за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки, № 602-01-17, внесен от Министерския съвет на 30 март 2006 г., с единодушие от 11 гласа “за”.







    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ


    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума