Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
11/05/2006

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за
    мерките срещу изпирането на пари, № 602-01-24, внесен от
    Министерския съвет на 19 април 2006 г.

    На свое редовно заседание, проведено на 11 май 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари, внесен от Министерския съвет.
    На заседанието на Комисията законопроектът бе представен от г-н Нихат Зия, заместник-министър на финансите. На заседанието присъстваха г-н Евгени Евгениев, старши експерт в Сектор “Международно сътрудничество и програми за обучение” в Дирекция “Инспекторат” в Агенцията за финансово разузнаване, г-жа Светлана Николова, старши експерт в отдел “Анализи” в Дирекция “Сигнали за изпиране на пари и за финансиране на тероризма” на същата агенция и г-жа Мария Григорова, директор в Дирекция “Специален надзор” в Управление “Банков надзор” на БНБ.

    І. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари цели да приведе в съответствие вътрешното законодателство за противодействие на прането на пари с международните стандарти в тази област, установени в Ревизираните препоръки на Групата за защита на финансовата система (FATF). Групата за защита на финансовата система е водеща международна организация за борба срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма, в която членуват Европейската комисия и редица от държавите-членки на Европейския съюз.
    Законопроектът е разработен във връзка с препоръка в Цялостния мониторингов доклад на Европейската комисия за България за 2005 г. по изпълнение на преговорните ангажименти по преговорна глава 4 “Свободно движение на капитали”, според която България трябва за приведе законодателството си в съответствие с ревизираните препоръки на Групата за защита на финансовата система за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма.
    Следва да бъде отбелязано, че общностното законодателство относно прането на пари е променено с приемането на Директива 2005/60 на Европейския парламент и Съвета от 26 октомври 2006 г. за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризъм. Тя отменя Директива на Съвета 91/308 от 10 юни 1991 г. за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари, която е въведена в действащия Закон за мерките за изпирането на пари. В новата директива са взети предвид Ревизираните препоръки на Групата за защита на финансовата система.

    ІІ. В предложеният законопроект са въведени препоръките на Групата за защита на финансовата система относно:
    - установяването на изисквания към задължените лица по чл. 3, ал. 2 и 3 от Закона за мерките срещу изпирането на пари да идентифицират действителния собственик на клиентите – юридически лица, за събиране на информация за целта и характера на отношението с клиента и за осъществяване на текущо наблюдение върху установени търговски или професионални отношения и проверка на сделки и операции, извършени в техните рамки;
    - разширяване на кръга на лицата, задължени по чл. 3, ал. 2 и 3 от Закона за мерките срещу изпирането на пари да прилагат мерките за превенция на използването на финансовата система за изпиране на пари;
    - предвиждане на възможност за обмен на информация между финансово-регулаторните органи;
    - уреждане на забрана на банки, учредени в България или чуждестранни банки, извършващи дейност в България чрез клон да установяват отношения с банки, регистрирани в юрисдикции, в които нямат физическо присъствие, както и за използване на анонимни сметки;
    - предвиждане на задължение за лицата по чл. 3, ал. 2 и 3 от Закона да прилагат разширени мерки за превенция на използването на финансовата система за изпиране на пари по отношение на лица, които заемат или са заемали висша длъжност в Република България или друга държава, както и по отношение на свързани с тях лица;
    - предвиждане на задължение за лицата по чл. 3, ал. 2 и 3 от Закона да поставят под особено наблюдение търговските си или професионални отношения, операции или сделки с лица от държави, които не прилагат или не прилагат напълно международните стандарти за противодействие на изпирането на пари;
    - освобождаване при разкриване на информация за съмнителни сделки от отговорност за нарушаване на закони и договори и в случай, че се установи, че сделките и операциите са законни и не е извършено престъпление.

    ІІІ. По отделни текстове на законопроекта могат да бъдат направени следните бележки:

    1. В разпоредбата на чл. 4, ал. 15 (§ 5 от законопроекта) изключението от правилото за проверка на идентификационните данни на клиентите преди или по време на установяване на търговски или професионални отношения, откриване на сметка или извършване на сделка или операция, допустимо съгласно препоръка № 5 на Групата за защита на финансовата система, а именно при ниски рискове за изпиране на пари проверката да се извърши веднага след установяване на отношенията, щом е възможно, следва да се въведе в закона, а не в правилника за приложението му, както е предложено.
    2. В разпоредбата на чл. 4, ал. 16 от законопроекта се посочва, че задължените лица по чл. 3, ал. 2 и 3 от Закона могат да прилагат в зависимост от оценката на потенциалния риск опростени или разширени мерки при условия и по ред, определени с Правилника за прилагането на закона. Следва да се отбележи, че не е допустимо условията за тези мерки да се уреждат в подзаконов нормативен акт. Те трябва да бъдат уредени в закона, доколкото неговата цел, предвидена в разпоредбата на чл. 1 от него, е именно да уреди мерките срещу изпирането на пари.
    3. Съгласно разпоредбата на чл. 5а (§ 7 от законопроекта) по отношение на лица, заемащи висша държавна длъжност и свързани с тях лица се прилагат разширени мерки за противодействие, като уреждането на условията и реда за прилагането им отново е предвидено да се извърши с подзаконов нормативен акт. Трябва да се отбележи, че разширените мерки са посочени изрично в Препоръка № 6 и би следвало да бъдат уредени в закона вместо в подзаконов нормативен акт.

    ІV. Въз основа на изложеното може да се направи заключение, че предложеният Законопроект за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари отговаря на препоръката на Цялостния мониторингов доклад на Европейската комисия за въвеждане на ревизираните препоръки на Групата за защита на финансовата система, поради което следва да бъде подкрепен.


    С оглед на гореизложеното, Комисията по европейска интеграция с единодушие (10 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари, № 602-01-24, внесен от Министерския съвет на 19 април 2006 г., като направените бележки бъдат взети предвид от водещата комисия при обсъждане на законопроекта между първо и второ гласуване.






    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума