Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
18/05/2006

    : законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение, № 602-01-34, внесен от Министерския съвет на 10.05.2006 г.
    На свое редовно заседание, проведено на 18 май 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение, № 602-01-34, внесен от Министерския съвет на 10 май 2006 г.
    Законопроектът бе представен от г-жа Екатерина Виткова, заместник-министър на образованието и науката. На заседанието присъстваха г-жа Диана Трайкова, началник отдел в Дирекция “Правна” и г-жа Емилия Димитрова, държавен експерт в Дирекция “Професионално образование и обучение” в Министерството на образованието и науката.
    Системата за взаимно признаване на дипломи и професионални квалификации изразява стремежа на Общността да не поставя пречки пред гражданите си за упражняване на регулирани професии. Основен принцип в тази връзка е, че гражданин, който е квалифициран да упражнява определена професия в една държава членка, трябва да има правото да упражнява тази професия навсякъде в Общността.

    І. Целта на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение е транспонирането на общосистемните директиви от сектор “Взаимно признаване на дипломи и професионални квалификации” от областта “Свободно движение на хора”. Във връзка с успешното прилагане на правото на Общността в посочената област е необходимо пълното въвеждане в националното ни законодателство на:
    -Директива 89/48/ЕЕС за общата система за признаване на дипломи за висше образование, издавани за завършено професионално образование и обучение с минимален период на продължителност 3 години;
    -Директива 92/51/ЕЕС за втората обща система за признаване на професионално образование и обучение в допълнение на Директива 89/48/ЕЕС и
    -Директива 99/42/ЕС относно създаването на механизъм за признаване на придобита квалификация във връзка с професионалните дейности в приложното поле на директивите за либерализация и преходни мерки и относно допълването на общата система за признаване на придобита квалификация.
    В законопроекта са отразени и бележките на Европейската комисия, направени при техническите консултации с Генерална дирекция “Вътрешен пазар” на Европейската комисия в Брюксел от март 2006 г.
    ІІ. В изпълнение на посочените ангажименти в Закона за професионалното образование и обучение се изменя глава осма “Признаване на право за упражняване на регулирана професия въз основа на професионална квалификация, придобита в чужда държава”, като се уреждат по-детайлно отделните хипотези на признаване. Основните промени могат да се обособят в няколко групи:
    1. В раздел І на глава осма са въведени изискванията на Директива 92/51/ЕЕС. Посочени са документите, които удостоверяват правото за упражняване на регулирана професия в Република България – диплома, свидетелство за професионална квалификация или удостоверение за правоспособност. Подробно са уредени хипотезите на признаване за гражданите на държави членки, които желаят да упражняват регулирана професия у нас – чл. 64-68 от действащия закон (§ 2 от законопроекта).
    2. Изискванията на Директива 99/42/ЕС са намерили отражение в раздел ІІ на глава осма, където са уредени случаите, при които за упражняване на регулирана професия в България се изискват общи търговски или общи професионални знания и умения. В тези случаи признаването се извършва въз основа на професионален стаж, придобит в държава членка. Съгласно Директива 99/42/ЕС признаването въз основа на професионален стаж се отнася за определени професии, посочени в приложение към директивата. Във връзка с това в чл. 73 от закона се предвижда издаване на наредба, в която да се посочат регулираните професии, за които признаването става по реда на раздел ІІ.
    3. В раздел ІІІ на предложения законопроект се уреждат случаите, при които професионалната квалификация е придобита в трета държава, но е била призната от държава членка и лицето има определен професионален стаж в тази държава членка. С чл. 75 от закона се въвежда и признаване на професионална квалификация за упражняване на регулирана професия, придобита в трета държава, при което не са налице посочените по-горе условия. Признаването в тези случаи се извършва на принципа на взаимност.
    4. Специфичните изисквания, които българското законодателство поставя за упражняване на някои регулирани професии, се уреждат в раздел ІV съгласно разпоредбите на чл. 10 от Директива 92/51/ЕЕС и чл. 9 от Директива 99/42/ЕС. Това са изискванията лицето да не е осъждано, да не е обявено в несъстоятелност и да не е лишено от правото да упражнява професията в държавата по произход или по местопребиваване. Посочени са документите и начинът за удостоверяване на тези обстоятелства.
    5. С § 4 от заключителните разпоредби на предложения законопроект се внасят изменения и допълнения в Закона за висшето образование, като се спазват изискванията на Директива 89/48/ЕЕС. Съгласно предложението за изменение на чл. 97, ал. 1 от Закона за висшето образование правото за упражняване на регулирана професия се удостоверява с диплома за завършено висше образование, издадена от компетентен орган на държава членка. Уредени са случаите, при които лицето не притежава диплома за завършено висше образование, но притежава диплома по смисъла на глава осма от Закона за професионалното образование и обучение или има професионален стаж и доказателства за образование и обучение по професията в държава членка, в която тази професия не е регулирана. Предвидени са и хипотезите, при които се изисква доказване на професионален стаж, като неговият максимум съгласно чл. 4, т. 1 (а) от директивата не може да надхвърля 4 години. В предложеното изменение на чл. 100 са намерили отражение изискванията на чл. 4, т. 1 (b) от Директива 89/48/ЕЕС относно изискването за преминаване на стаж за приспособяване или полагане на изпит за признаване на правоспособност. Уредени са случаите, при които професионалната квалификация е придобита в трета държава, както и специфичните изисквания по чл. 6 от директивата –лицето да не е осъждано, да не е обявено в несъстоятелност и да не е лишено от правото да упражнява професията.
    6. Със заключителните разпоредби на законопроекта се въвежда ново понятие – “регулирано образование и обучение” съгласно чл. 1 (g) от Директива 92/51/ЕЕС. Дефинирани са по нов начин вече въведени понятия - “диплома”, “свидетелство за професионална квалификация”, “удостоверение за правоспособност”, “професионален стаж”. С въвеждането на понятието “държава членка” се цели разширяване приложението на закона и по отношение на другите държави от Европейското икономическо пространство и Швейцария съгласно Споразумението за Европейско икономическо пространство и Споразумението между Европейската общност и нейните държави членки, от една страна, и Швейцарската конфедерация, от друга страна, за свободно движение на хора. С § 4, т. 4, б. “б” от законопроекта се изменя понятието “диплома за завършено висше образование” в допълнителните разпоредби на Закона за висшето образование съгласно чл. 1 (а) от Директива 89/48/ЕЕС.
    ІІІ. По законопроекта могат да се направят следните бележки, касаещи хармонизацията на действащия закон с изискванията на посочените директиви:
    1. В чл. 65, т. 2 от Закона за професионалното образование и обучение (§ 2 от законопроекта) следва да се предвиди изключението от изискването за упражняване на професията в друга държава членка в продължение на две години или друг равностоен период на непълно работно време. В този случай е достатъчно лицето да е завършило регулирано образование и обучение. Това изключение се предвижда в чл. 6 (b) от Директива 92/51/ЕЕС. Идентично изключение е въведено с предложението за изменение на чл. 64, т. 2 от закона, където съгласно чл. 3 (b) от директивата, е посочено, че професионален стаж две години не се изисква, когато лицето притежава доказателства за завършено регулирано образование и обучение.
    2. Предложението за изменение на чл. 98, т. 3 от Закона за висшето образование (§ 4, т. 3 от законопроекта) следва да се допълни с изискването на чл. 3 (b) от Директива 89/48/ЕЕС за притежаване на доказателства за образование и обучение с минимална продължителност три години или друг еквивалентен период след средното образование.
    С оглед на изложеното и предвид факта, че направените бележки могат да бъдат съобразени при второто четене на законопроекта във водещата комисия, се налага изводът, че законопроектът не противоречи на изискванията на актовете на ЕС в областта на взаимното признаване на професионалните квалификации.
    Комисията по европейска интеграция с единодушие (9 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение, № 602-01-34, внесен от Министерския съвет на 10 май 2006 г.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума