Комисия по европейските въпроси
06/07/2006
проект на Закон за изменение и допълнение на
Закона за тютюна и тютюневите изделия № 602-01-54,
внесен от Министерския съвет на 27 юни 2006 г.
На свое редовно заседание, проведено на 6 юли 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия № 602-01-54, внесен от Министерския съвет на 27 юни 2006 г.
На заседанието на Комисията законопроектът представен от г-н Георги Цачев, главен секретар на Фонд “Тютюн”. На заседанието присъстваха г-н Гюрсел Емин, изпълнителен директор на Фонд “Тютюн” и г-жа Валентина Пенкова, държавен експерт, сектор “Растениевъдство”.
I. Целта на Проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия е въвеждането в националното законодателство на общностните изисквания, свързани с рекламирането и спонсорирането на тютюн и тютюневи изделия, както и усъвършенстването на отделни законови разпоредби с оглед по-ефективно прилагане на нормативната уредба.
II. С предложените изменения и допълнения в Закона за тютюна и тютюневите изделия се установява общ недискриминационен режим на национално третиране на лицата, регистрирани по законодателството на държава-членка на Европейския съюз или на друга държава-страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, в областта на промишлената обработка на тютюн и производството на тютюневи изделия.
Освен премахване на разпоредбите с дискриминационен ефект в Закона за тютюна и тютюневите изделия, законопроектът предвижда изменения, предоставящи възможност на производителите и вносителите на тютюневи изделия да определят цените на техните продукти в съответствие с разпоредбите на чл. 9 от Директива 95/59/ЕО относно данъците различни от данъка върху оборота, които оказват влияние върху потреблението на обработен тютюн.
Предложените изменения в Закона за тютюна и тютюневите изделия установяват правила за рекламиране на тютюневи изделия и спонсориране на събития или дейности от лица с основен предмет на дейност производство или търговия с тютюн или тютюневи изделия. С новите разпоредби се транспонират изискванията на Директива 2003/33/ЕО относно сближаването на законовите, подзаконовите актове и административните разпоредби на държавите-членки, свързани с рекламирането на тютюн и тютюневи изделия и спонсорирането от лицата с основен предмет на дейност производството или търговията с тютюн и тютюневи изделия.
Законопроектът предвижда и премахване на таксите при внос и износ на тютюневи изделия по действащия закон, които не съответстват на поетите от Република България ангажименти, произтичащи от членството на страната в Световната търговска организация.
III. Разпоредбите, свързани с рекламата и спонсорирането в областта на тютюневите изделия попадат в обхватa на преговорна глава 13 “Социална политика и заетост”. В мониторинговия доклад на Европейската комисия от май 2006 г. е отбелязан “значителен напредък при транспонирането на достиженията на правото на Европейския съюз относно производството, представянето и продажбата на тютюневи изделия”.
Предвидените изменения в законопроекта, установяващи недискриминационно третиране на лицата от държави-членки на Европейския съюз и от други държави-страни по Споразумението за Европейско икономическо пространство, са в съответствие с поетите ангажименти от страната по глава 3 “Свободно предоставяне на услуги.” Съгласно законопроекта тези разпоредби се прилагат “от датата на влизането в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз”.
IV. С оглед въвеждането на изискванията на европейското законодателство по конкретните текстове на законопроекта могат да бъдат направени следните бележки и препоръки във връзка с неговото съответствие с Директива 2003/33/EO.
1. Чл. 35, ал. 4, т. 2 от законопроекта предвижда забрана за спонсориране от лица с предмет на дейност производство или търговия с тютюн или тютюневи изделия на събития или дейности с трансграничен ефект. Тъй като директивата се прилага и по отношение на другите държави – страни по Споразумението за Европейско икономическо пространство законопроектът предвижда аналогична забрана за спонсориране на дейности и събития, провеждани в друга държава – страна по Споразумението. Доколкото целта на общностната разпоредба е забраната за спонсориране да бъде ограничена само до събития или дейности с трансграничен ефект, би следвало текстът на разпоредбата на законопроекта да се прецизира, като се предвидят дейности или събития, провеждани в други държави – страни по Споразумението за Европейско икономическо пространство, а не в друга държава – страна по Споразумението.
Според разпоредбата на чл. 5, ал. 1 от Директивата трансграничен ефект е налице не само в случаите, когато събитията се провеждат на територията на няколко държави-членки, но и когато включват участието на няколко държави-членки на Европейския съюз. Тази хипотеза не е изрично уредена в транспониращата разпоредба на чл. 35, ал. 4, т. 2 от Законопроекта. По тълкувателен път тя може да бъде разгледана като събитие или дейност, имащо по друг начин трансграничен ефект (чл. 35, ал. 4, т. 2 от Законопроекта). Доколкото Директивата изрично разглежда хипотезата на събития или дейности, проведени с участието на няколко държави, и я разграничава от събитията, имащи по друг начин трансграничен ефект, би могло да се допълни текстът на разпоредбата на Законопроекта с оглед избягването на спорове и усложнения при тълкуването й.
2. В Допълнителната разпоредба законопроектът дефинира понятието “услуги на информационното общество”. Въпреки че текстът на общностната разпоредба е коректно въведен, следва да се има предвид, че през миналия месец бе приет Закон за електронната търговия, който в чл. 1, ал. 3 определя понятието “услуги на информационното общество” в съответствие с Директива 98/34/ЕО. С оглед избягване на идентични дефиниции в двата закона, е препоръчително създаването на препращаща норма към разпоредбата на Закона за електронната търговия.
V. Въз основа на гореизложеното може да се направи заключението, че е налице съответствие на Проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия с acquis communautaire, а констатираното в някои разпоредби непълно или неточно въвеждане на изискванията на общностното право може да бъде преодоляно от Водещата комисия, която следва да се съобрази с направените бележки.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (8 гласа “за”) предлага на Народното събрание да бъде приет на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия № 602-01-54, внесен от Министерския съвет, като направените бележки бъдат взети предвид от водещата комисия при обсъждане на законопроекта между първо и второ гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ