Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
27/07/2006

    Относно: проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за
    камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране, № 602-01-60, внесен от Министерския съвет на 19 юли 2006 г.


    На заседанието, проведено на 27 август 2007 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране, внесен от Министерския съвет.

    Пред членовете на Комисията законопроектът бе представен от г-н Савин Ковачев, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството. В заседанието взеха участие г-н Любомир Ташков, председател на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, и г-н Михаил Милев, младши експерт, дирекция “Aнтитръст и нелоялна конкуренция” на Комисията за защита на конкуренцията.

    I. Целта на предложения Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране е постигането на пълно съответствие на действащата нормативна уредба с правото на Европейския съюз в областта на правото на установяване и свободното предоставяне на услуги.
    II. Законопроектът е изготвен във връзка с ангажиментите, поети от Република България по преговорна глава 2 “Свободно движение на хора”. Основополагащ принцип в уредбата на тази глава е забраната за дискриминация и равно третиране. Съгласно чл. 43 от Договора за създаване на ЕО не се допускат ограничения върху свободата на установяване на граждани на държавите-членки на Европейския съюз на територията на друга държава-членка. Ограничения върху свободата на предоставяне на услуги и правото на установяване не се допускат и по отношение на граждани на други държави, страни по Споразумението за Eвропейско икономическо пространство. Съгласно законопроекта тези разпоредби се прилагат “от датата на влизането в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз”.

    III. С предложените изменения и допълнения в Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране се установява общ недискриминационен режим на национално третиране на лицата от държавите-членки на Европейския съюз и на Европейското икономическо пространство, като се предоставя възможност тези лица да извършват дейност като проектантско бюро при еднакви условия с българските търговци.
    Необходимостта от тези изменения е наложена във връзка с поетите ангажименти на страната в преговорите за присъединяване. Съгласно преговорна позиция CONF-BG 03/01 България е поела задължение да премахне, към датата на приемането й за пълноправен член в Европейския съюз, всички препятствия пред правото на установяване и свободното предоставяне на услуги спрямо гражданите на държавите-членки на Общността.
    Освен премахване на разпоредбите с дискриминационен ефект, законопроектът предвижда възможност граждани на държава – членка на Европейския съюз с доказани постижения в областта на архитектурата, които притежават професионалното звание “архитект”, да извършват дейности по устройствено планиране и инвестиционно проектиране.
    Със законопроекта се премахва ограничаващата разпоредба на действащия закон по отношение на признаването на пълна проектантска правоспособност на собствениците и служителите на фирми с предмет на дейност строителство, строително предприемачество и търговия с недвижими имоти.
    В съответствие с мотивите и препоръките на Решение No 147 на Комисията за защита на конкуренцията от 7 юни 2005 г. е предвидена отмяна на законовите разпоредби, свързани с минималните цени за заплащане на труда на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране. Съгласно разпоредбата на чл. 64, ал. 2 от Европейското споразумение за асоцииране между Европейските общности и България забранените споразумения следва да се оценяват на основата на критериите, посочени в чл. 81 от Договора за създаване на Европейската общност. Предложеното премахване на минималните цени за заплащане на труда на архитектите и инженерите е в съответствие с разпоредбата на чл. 81, ал. 1 от Договора за създаване на Европейската общност, която разглежда като несъвместими с Общия пазар решенията на сдружения на предприятия, които пряко или косвено определят покупни или продажни цени. Следва да се отбележи, че необходимостта от преразглеждане на рестриктивните регулаторни режими за упражняване на свободни професии е отчетена и в публикувания през месец февруари 2004 г. сравнителен доклад на Дирекция “Конкуренция” на Европейската комисия. Фиксирането на минимални цени за извършване на архитектурни услуги в доклада се разглежда като нарушениe на конкуренцията, което дава основание за налагането на санкции от страна на Комисията.

    IV. С оглед въвеждането на изискванията на европейското законодателство по конкретните текстове на законопроекта може да бъде направена следните бележки:
    1. Във връзка с въвеждането на разпоредбата на чл. 5 от Директива 85/384/ЕИО, в законопроекта е предвидена възможност за признаване на професионална квалификация “архитект” на лица без официално обучение по архитектура. Проекторазпоредбата се отнася до чуждестранни лица от държава –членка на Европейския съюз с доказани постижения в областта на архитектурата. Ограниченията върху свободата на предоставяне на услуги и правото на установяване не се допускат и по отношение на граждани на други държави, страни по Споразумението за Eвропейско икономическо пространство. С двустранно споразумение между Европейската общност и Конфедерация Швейцария, разпоредбите на Директива 85/384/ЕИО важат и за швейцарските граждани. С оглед на гореизложеното, разпоредбата на чл. 10 от законопроекта следва да се прецизира, като се предвиди възможността чуждестранни лица от други държави – страни по Споразумението за Европейско икономическо пространство и от Конфедерация Швейцария при условията на алинея 4 да могат да извършват дейности по устройствено планиране и инвестиционно проектиране.
    2. На заседанието на Комисията беше обърнато внимание на предложението за премахване на минималните цени за възнаграждение на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране и последиците на тази законодателна промяна върху упражняването на тези професии. Доколкото разпоредбата на чл. 6 от Закона за камарите на архитектите и инженерите изчерпателно изброява правомощията на камарите, отмяната на възможността за определяне на минимални цени на заплащане, би било удачно да се съчетае с установяването на ясни правила за упражняването на тези професии, които без да нарушават правилата на конкуренцията, трябва да гарантират безопасността, живота и здравето на потребителите. Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране предложи няколко законодателни текста в тази насока, които следва да бъдат обсъдени във Водещата комисия.
    V. Въз основа на направения анализ се налага заключението, че проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за камарите на архитектите и инженерите съответства на acquis communautaire, а констатираното в някои разпоредби непълно или неточно въвеждане на изискванията на общностното право може да бъде преодоляно от водещата комисия, която следва да се съобрази с направените бележки.

    С оглед на гореизложенотo, Комисията по европейска интеграция с единодушие (11 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране, № 602-01-60, внесен от Министерския съвет на 19 юли 2006 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума