Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
03/08/2006

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за политическите партии, № 650-01-290, внесен от народните представители Йордан Кирилов Цонев, Татяна Дончева Тотева, Яни Димитров Янев на 21. 07.2006 г. и проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за политическите партии, № 650-01-301, внесен от народният представител Петър Станиславов Манолов на 27.07.2006 г.
    На свое редовно заседание, проведено на 3 август 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за политическите партии, № 650-01-290, внесен от народните представители Йордан Кирилов Цонев, Татяна Дончева Тотева, Яни Димитров Янев на 21. 07.2006 г. и проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за политическите партии, № 650-01-301, внесен от народният представител Петър Станиславов Манолов на 27.07.2006 г.
    На заседанието присъстваха народните представители Йордан Цонев, Яни Янев, Петър Манолов, както и зам. министърът на финансите Георги Кадиев.

    І. Целта на предложения проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за политическите партии, № 650-01-290, внесен от народните представители Йордан Цонев, Татяна Дончева и Яни Янев е да увеличи публичността в областта на финансирането и отчетността на политическите партии и коалиции, както и да повиши прозрачността по отношение на лицата, извършващи дарение в полза на политически партии и коалиции.
    Предложеният проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за политическите партии, № 650-01-301, внесен от народния представител Петър Манолов цели постигане на по-голяма обективност при отпускане на субсидия от държавния бюджет на политическите партии и коалиции.

    ІІ. Законопроектът, внесен от народните представители Йордан Цонев, Татяна Дончева и Яни Янев, е изготвен във връзка с препоръките на Европейската комисия към Република България направени в Мониторинговия доклад от 16.05.2006 г. В раздела “Антикорупционни мерки”, в частта “Политически критерии” на доклада се отчита напредъка на България в тази област, но се акцентира върху липсата на публичност по отношение финансирането на политическите партии, когато средствата са получени чрез дарение. В доклада се посочва, че Законът за политическите партии не обхваща дарения в натура, както и че “дарения от политически фондации на партии не подлежат на проверка от страна на Сметната палата”.



    ІІІ. В изпълнение на препоръките на Европейската комисия със законопроекта, внесен от народните представители Йордан Цонев, Татяна Дончева и Яни Янев, се предвижда задължение за лицата, които представляват политическите партии и които са членове на ръководните и контролните им органи да декларират своето имущество по реда на Закона за публичност на имуществото на лицата, заемащи висши държавни длъжности. Задължението е само по отношение лица, заемащи тези длъжности в партии, които получават субсидии от държавния бюджет.
    С §. 3 от законопроекта се прецизира обхвата на лицата, от които политическите партии не могат да получават финансиране. Отменя се ограничението за получаване на дарения от едно и също лице в рамките на една година, когато са над 10 000 лв за физическо и съответно над 30 000 лв за юридическо лице. Законопроектът предвижда забрана за финансиране на политически партии от кандидати и участници в процедури по възлагане на обществени поръчки, които не са приключили и не е изтекъл срокът за обжалване, както и от дружества, в които държавата притежава акции с особени права, даващи право на вето.
    Със законопроекта се предвижда увеличение на субсидията от държавния бюджет на политическите партии в зависимост от броя на получените действителни гласове на последните парламентарни избори от 1 на 2 на сто от минималната работна заплата за страната за един получен глас.
    С §.6 от законопроекта се въвежда задължение към ежегодните финансови отчети, които изготвят политическите партии, да се прилага декларация, съдържаща списъка на дарителите, вида, размера, стойността и целта на даренията, както и списък на направилите дарения юридическите лица с нестопанска цел, в които учредители или членове на управителните им органи са членове на ръководни и контролни органи на съответната политическа партия или техни съпрузи и деца.
    Със законопроектът се намалява от 6 на 3 месеца срокът, в който след получаване на отчетите Сметната палата извършва одит на съответната политическа партия. Предвижда се задължение за Сметната палата да публикува на Интернет страницата си доклада за резултатите от одитите в срок до един месец.
    С предложените изменения в проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за политическите партии, внесен от народния представител Петър Манолов, субсидия от държавния бюджет ще се отпуска на политически партии или коалиции, които са получили достатъчно гласове, за да регистрират народни представители на последните парламентарни избори. Законопроектът предвижда сумата от бюджета да се разпределя според броя на получените действителни гласове. Съгласно действащата уредба субсидия се отпуска на политически партии или коалиции, които имат парламентарна група или достатъчен брой народни представители, за да регистрират такава, като сумата предвидена в бюджета се разпределя пропорционално на броя на народните представители.
    Законопроектът допуска възможност за разпределяне на субсидиите от държавния бюджет въз основа на предварително сключено коалиционно споразумение между политическите партии в коалицията.
    Със законопроекта се увеличава процента действителни гласове от 1 на 3 на сто, съгласно който партиите, които не са представени в парламента получават субсидии от държавния бюджет и съгласно който държавата и общините могат да им предоставят помещения под наем.





    ІV. Въз основа на гореизложеното се налагат следните заключения:

    1. Засегнатите в предлаганите законопроекти въпроси за финансирането на националните партии в държавите членки не са предмет на регулиране в европейското право.
    2. Предложеният проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за политическите партии, № 650-01-290, внесен от народните представители Йордан Цонев, Татяна Дончева и Яни Янев, отразява препоръките отправени към Република България в Мониторинговия доклад на Европейската комисия от 16 май 2006 година и по-специално постигане на по-голяма прозрачност във финансирането на политически партии и коалиции.
    3. Предложеният проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за политическите партии, № 650-01-301, внесен от народния представител Петър Манолов не противоречи на acquis communautaire и в този смисъл предложенията би трябвало да се решат по същество във водещата парламентарна комисия.

    С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция предлага проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за политическите партии, № 650-01-290, внесен от народните представители Йордан Кирилов Цонев, Татяна Дончева Тотева, Яни Димитров Янев и проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за политическите партии, № 650-01-301, внесен от народният представител Петър Станиславов Манолов да бъдат подкрепени с единодушие от 8 гласа “за”.








    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ








    АТАНАС ПАПАРИЗОВ

    Форма за търсене
    Ключова дума