Комисия по европейските въпроси
03/08/2006
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за
публичното предлагане на ценни книжа, № 602-01-66, внесен от
Министерския съвет на 26.07.2006 г.
На свое редовно заседание, проведено на 3 август 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за публично предлагане на ценни книжа, № 602-01-66, внесен от Министерския съвет на 26.07.2006 г.
На заседанието присъстваха зам.-председателят на Комисията по финансов надзор г-жа Димана Ранкова и експертите от комисията г-жа Петя Никифорова и Анна Андонова.
І. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа цели да хармонизира българското право с правото на Европейския съюз в областта на капиталовите пазари. Въвеждат се правилата на Директива 2004/39/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 21 април 2005 г. за пазарите на финансови инструменти, отменяща Директива 92/22/ЕО. Действащото законодателство напълно се хармонизира с Директива 97/9/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 3 март 1997 г. относно схемите за компенсиране на инвеститорите. Режимът за публичното предлагане на ценни книжа се изменя в съответствие с изискванията на Директива 2003/71/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 4 ноември 2003 г. за проспекта, подлежащ на публикуване при публично предлагане и допускане до търговия на ценни книжа, изменяща Директива 2001/34/ЕО. Транспонирани са правила на Директива 2004/109/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 15 декември 2004 г. относно изискванията за прозрачност по отношение на информацията за емитентите, чиито ценни книжа са допуснати до търговия на регулитан пазар, изменяща Директива 2001/34/ЕО. Законът за публично предлагане на ценни книжа се харминизира и с изискванията на Директива 85/611/ЕИО от 20 декември 1985 г. за съгласуване на законовите, подзакновите и административните разпоредби относно предприятията за колективно инвестиране в ценни книжа.
ІІ. В предложения законопроект:
- се разширява понятието за ценна книга и се въвежда понятието „финансов инструмент”;
- усъвършенства се определението за регулиран пазар и се създават допълнителни задължения за разкриване на информация от регулирания пазар;
- режимът относно инвестиционния посредник се променя, като за промяна на дяловото участие се предвижда уведомление, а не разрешение; въвеждат се надзорни правомощия на регулаторния орган върху лицензиран у нас инвестиционен посредник в друга държава членка и аналогични правомощия за компетентния орган на държава членка във връзка с извършаваната дейност у нас; усъвършенства се режимът за клона;
- въвеждат се принудителни административни мерки при неплащане на вноска във Фонда за компенсиране на инвеститорите; въвежда се срок за предявяване на искане за компенсация и се изменят сроковете за разглеждане на искане на клиент на инвестиционен посредник към Фонда за компенсиране на инвеститорите; изключват се влоговете от понатието за клиентски активи;
- разширено е понятието за публично предлагане на ценни книжа; установява се задължение за емитента да публикува допълнение на проспекта; уредена е възможност за публикуване на базов проспект; Комисията за финансов надзор е оправомощена да делегира правомощието си за потвърждаване на проспект на друг компетентен орган от държава члелка; уреден е период на валидност на проспекта; въвежда се „единен паспорт” относно публикуването на проспектите, валиден на територията на всички държави от Европейския съюз; усъвършенстват се изискванията към емитентите за разкриване на информация;
- изменят се разпоредбите, уреждащи предприятията за колективно инвестиране, като се премахва възможността за тяхното преобразуване; разширява се обхватът на финансовите инструменти, в които могат да бъдат инвестирани активите на инвестиционното дружество от отворен тип и договорния фонд, като се завишават изискванията, на които трябва да отговарят тези финансови инструменти; въвеждат се изисквания за приемане на правила за управление на риска; урежда се задължение за управляващо дружество да извършва вноски във Фонда за компенсиране на инвеститорите и се предвижда изискване при определени услковия за увеличаване на неговия капитал; допълнени са разпоредбите във ръзка с т.нар. „единен паспорт” при извършването на дейноста от управляващо дружество.
ІІІ. Към представения законопроект могат да бъдат отправени следните бележки и препоръки:
1. Може да се препоръча в съответствие с чл.15, ал.1 от Директива 2004/39/ЕС да се уреди задължение за Комсиията за финансов надзор да информира Европейската комисия за наличието на затруднения на инвестиицонните посредници при предоставяне на инвестиционни услуги в трета страна.
2. В чл.77г, ал.2, т.6 от закона е необходимо да се включат и дружествата за електронни пари, тъй като те са кредитни институции по смисъла на чл.1, ал.1 от Директива 2000/12/ЕО, изменен с Директива 2000/28/ЕС.
3. Препоръчително е общите изисквания за разкриване на информация относно възнагражденията за управление, предвидени в чл.24, ал.3, изр.2 и 3 на Директива 85/611/ЕИО, да се включат в Закона за публично предлагане на ценни книжа, а не в подзаконов нормативен акт.
ІV. Въз основа на изложеното може да се направи заключение, че предложеният Законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа хармонизира нашето право с Директива 2004/39/ЕО, Директива 97/9/ЕО, Директива 2003/71/ЕО, Директива2004/109/ЕО и Директива 85/611/ЕИО.
С оглед на гореизложеното и като взема предвид направените бележки, Комисията по европейска интеграция предлага да бъде подкрепен проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа № 602-01-66, внесен от Министерския съвет на 26.07.2006 г., с единодушие от 8 гласа “за”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ