Комисия по европейските въпроси
10/08/2006
проект на Закон за свръхзапасите от земеделски и захарни продукти, № 602-01-71, внесен от Министерски съвет на 2 август 2006 г.
На заседанието, проведено на 10 август 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проекта на Закон за свръхзапасите от земеделски и захарни продукти, № 602-01-71, внесен от Министерския съвет на 2 август 2006 г.
Пред членовете на комисията законопроектът беше представен от г-жа Светла Бъчварова - заместник-министър на земеделието и горите. В заседанието взе участие и г-жа Мария Стефанова – началник отдел “Европейска интеграция” в Министерство на земеделието и горите и г-жа Людмила Хъмчева - държавен експерт.
І. Целта на предложения проект на Закон за свръхзапасите от земеделски и захарни продукти е да се избегне натрупването на свръхзапаси от тези продукти на територията на страната с оглед предстоящото членство на Република България в Европейския съюз. Натрупването на такива запаси би могло да повлияе нагативно върху търговията със земеделски и захарни продукти на вътрешния пазар на Европейската общност.
ІІ. Съгласно чл.32 от Договора за създаване на Европейската общност, Общия пазар обхваща и търговията със селскостопански продукти. Функционирането и развитието му е съпроводено от създаването на Обща селскостопанска политика. За изпълнение на целите на тази политика Съвета на Европа, в съответствие с чл. 37 от Договора, приема регламенти, уреждащи общата организация на пазарите на земеделски продукти и финансирането на Общата селскостопанска политика.
С оглед целите на Общата селскостопанска политика и предстоящото присъединяване на 1 май 2004 г. на 10 нови държави членки, на 10 ноември 2003 г. Европейската комисия приема Регламент 1972/2003 относно временни мерки в областа на търговията със селскостопански продукти във връзка с присъединяването на Чешката Република, Естония, Кипър, Латвия, Литва, Унгария, Малта, Полша, Словения и Словакия. Целта на мерките е да се избегне риска от нарушаване на баланса на търговията, както и общата организация на пазарите на земеделски продукти. Съгласно регламента новите държави членки налагат имуществена санкция на натрупалите стокови свръхзапаси стопански субекти. С регламента се определят и съответните продукти за всяка нова държава членка, за които се прилагат разпоредбите му. За да се определи стоковия свръхзапас на всеки стопански субект, регламента предвижда новите държави членки да вземат предвид средния запас от годините преди присъединяването, развитието на търговията в този период и обстоятелствата довели до натрупването. Размерът на имуществената санкция се определя според митото за съответния продукт приложимо към датата на присъединяване и е в приход на бюджета на държавата членка.
В Приложение V, т. 3 “Земеделие” на Акта относно условията за присъединяване към Договора за присъединяване на Република България и Румъния се посочва, че публичните запаси, които се съхраняват от новите държави-членки към датата на присъединяването се поемат от Общността по стойността, която се определя по член 8 на Регламент (ЕИО) № 1883/78 на Съвета относно общите правила за финансиране на интервенциите на Европейския фонд за ориентиране и гарантиране на селското стопанство (ФЕОГА), Секция Гарантиране. Тези запаси се поемат само при условие, че за въпросните продукти в Общността се прилага интервенция и, че запасите отговарят на изискванията на Общността за интервенция. Според т.3, б. “а”, подточка 2 на Приложение V на Акта относно условията за присъединяване, когато на територията на новите държави членки има в свободно движение стоков запас, частен или публичен, който надвишава количеството, което може да се приеме като нормален прехвърляем запас, той се отстранява за сметка на новите държави-членки.
ІІІ. С проекта на Закон за свръхзапасите от земеделски и захарни продукти се урежда инвентаризацията на земеделски и захарни продукти, определянето на свръхзапасите от земеделски и захарни продукти, както освобождаването от установените свръхзапаси от захарни продукти и заплащането на вноска от производителите и търговците в полза на държавния бюджет за установените свръхзапаси от земеделски и захарни продукти.
Съгласно чл.1, ал.2 от законопроекта инвентаризация се извършва на продуктите, включени в приложение 1 на закона.
В изпълнение на договореностите в т. 3 “Земеделие” на Приложение V на Акта относно условията за присъединяване, Европейската комисия при необходимост предприема мерки в съответствие с процедурата на чл. 13 на Регламент (ЕИО) № 1883/78 на Съвета относно общите правила за финансиране на интервенциите на Европейския фонд за ориентиране и гарантиране на селското стопанство или в съответствие с регламентите, уреждащи общата организация на пазарите на земеделски продукти.
Съгласно чл.1, ал. 3 от законопроекта, министърът на земеделието и горите в едноседмичен срок след акта на Европейската комисия, предвиждащ съответните мерки и в съответствие с него, със заповед определя конкретните земеделски и захарни продукти, подлежащи на инвентаризация.
В едномесечен срок от обнародването на заповедта производителите и търговците на земеделски и захарни продукти са длъжни да подадат декларация по образец съгласно приложение № 2 за състоянието на запасите към 31 декември 2003, 2004 и 2005 г. В същия срок, съгласно чл. 5, ал. 2 на законопроекта министъра на земеделието и горите изисква от подчинените му служби съобразно тяхната компететност информация за наличието на запаси от посочените в заповедта земеделски и захарни продукти за 2003, 2004 и 2005 г.
Съгласно чл. 6, ал. 1 на законопроекта в Министерството на земеделието и горите се създава база данни на посочените в заповедта земеделски и захарни продукти, систематизирана по години и продукти, която сдържа информация за деклараторите и декларираните количества.
Със законопроекта към министъра на земеделието и горите се създава Комисия по запасите от земеделски и захарни продукти, която разглежда и обсъжда информацията от базата данни и изготвя и представя на министъра обобщена информация за запасите от земеделски и захарни продукти.
Законопроекта предвижда извършване на проверки от длъжностни лица за съответствието на декларираното от производителите и търговците състояние на запасите и действително притежаваните запаси.
Съгласно чл. 10 от законопроекта министъра на земеделието и горите по предложение на Комисията по запасите от земеделски и захарни продукти, установява осреднен запас за всеки производител и търговец.
С оглед определяне на свръхзапасите от земеделски и захарни продукти към датата на присъединяване, законопроекта предвижда производителите и търговците да подават декларация по образец съгласно приложение №4, за състоянието на запасите към 1 януари 2007 г. до 28 февруари 2007 г.
Съгласно чл. 15, ал.2 от законопроекта, когато установеният към 1 януари 2007 запас е по-голям най-малко с 10 на сто от осреднения запас на производителя или търговеца, министъра на земеделието и горите установява притежавания от него свръхзапас, за което го уведомява писмено. В 7 дневен срок от уведомлението лицето може да подаде писмено обяснение за обстоятелствата довели до свръхзапас. В двумесечен срок от получаване на обяснението и след извършване на проверка на посочените обстоятелства министъра на земеделието и горите определя окончателния размер на свръхзапаса.
В съответствие с чл. 13 от Регламент (ЕО) № 1260/2001 на Съвета относно общата организация на пазара на захар чл. 18, т. 1 от законопроекта предвижда производителите или търговците, на които са им определени свръхзапаси от захарни продукти да изнесат извън територията на Европейския съюз еквивалентни на установените свръхзапаси количества захар или изоглюкоза без заплащане не експортни субсидии.
Законопроектът предвижда производители и търговци да заплащат вноска в полза на държавния бюджет за установените свръхзапаси от земеделски продукти и от установените свръхзапаси захарни продукти, от които не са се освободили по реда на закона. Вноската е публично вземане по смисъла на чл. 162, ал.2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и се определя както следва:
- за земеделски продукти – свръхзапасът се облага със ставката на митото за внос на съответния продукт по Митническата тарифа на Европейския съюз;
- за захарни продукти - свръхзапасът се облага с най-високата ставка на митото за внос на съответния продукт по Митническата тарифа на Европейския съюз през периода от датата на присъединяване на Република България към Европейския съюз до датата на установяване на вноската, увеличена с 1,21 евро на 100 кг бяла захар или еквивалентно сухо вещество.
ІV. По конкретните текстовете на законопроекта могат да се направят следните бележки:
1. Текстът на приложение №1 следва да се приведе в съответствие с текста на приложение 1 към чл. 32 от Договора за създаване на Европейска общност, където са изброени селскостопанските продукти. (Например в приложението към Договора е посочено “Глава 9 Кафе, чай и подправки, без мате”, на което в приложението към законопроекта съответства “9. Кафе, чай, мате и подправки”).
2. В чл. 11, ал.1 от законопроекта не става ясно дали до 28 февруари 2007 г. се подават декларации за запасите от всички продукти, включени в приложение 1 на закона или на продукти, определени със заповед на министъра на земеделието и горите.
VІ. Въз основа на гореизложеното се налага заключението, че предложеният проект на Закон за свръхзапасите от земеделски и захарни продукти, № 602-01-71, внесен от Министерския съвет е в съответствие с договореностите в Приложение V, т. 3 “Земеделие” на Акта относно условията за присъединяване към Договора за присъединяване на Република България и Румъния.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (10 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проекта на Закон за свръхзапасите от земеделски и захарни продукти, № 602-01-71, внесен от Министерския съвет на 2 август 2006 г., като направените бележки бъдат взети предвид от водещата комисия при обсъждане на законопроекта между първо и второ гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ