Комисия по европейските въпроси
31/08/2006
проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс, № 654-01-124, внесен от Евтим Костадинов и Георги Юруков на 23 август 2006 г.
На заседанието, проведено на 31 август 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс, внесен от Евтим Костадинов и Георги Юруков.
Законопроектът беше представен пред членовете на комисията от г-н Георги Юруков. В обсъждането взеха участие г-жа Ана Караиванова – заместник-министър на правосъдието, г-н Румен Андреев – заместник-министър на вътрешните работи. На заседанието присъстваха и г-н Васил Стойчев – заместник-директор на Национална служба “Полиция” по нормотворческа дейност, евроинтеграция и полицейско разследване, г-н Красимир Ципов – юрисконсулт в Дирекция “Международно сътрудничество”.
I. Целта на законопроекта за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) е отстраняване на проблемните области, посочени в мониторинговия доклад на Европейската комисия от 16 май 2006 г. по глава 24 “Правосъдие и вътрешни работи”, както и отразяване на основните препоръки, съдържащи се в докладите от партньорските проверки, посветени на борбата с организираната престъпност.
Предлаганият законопроект за изменение и допълнение на НПК допълва националното законодателство в областта на наказателното правораздаване, като осигурява бърз и ефикасен наказателен процес, гарантиращ успешната борба с организираната и тежка престъпност.
От друга страна във външнополитически план законопроекта в максимална степен се стреми да отговори на препоръките, направени в мониторинговия доклад от м. май 2006 г. и партньорските проверки в областта на “Правосъдие и вътрешни работи” и по-конкретно на тези, които са посветени на борбата с организираната престъпност.
II. С предложеното в законопроекта изменение на чл. 52, ал.2 от НПК се цели да се преодолеят възникналите практически затруднения при осъществяване на дознанието, породени от законодателни непълноти и от значителното намаляване до 2000 души на разследващите полицейски служители. Препоръки за промени в разпоредбата са отправени, както в мониторинговия доклад от м. май 2006 г., така и в хода на последните партньорски проверки в областта “Правосъдие и вътрешни работи”. Следва да се поясни, че в действащата разпоредба на чл. 52, ал. 2 от НПК е предвидено, че дознателите са служители на МВР, назначени на длъжност “дознател”.
Предложеното със законопроекта изменение дава право на министъра на вътрешните работи да възлага извършване на действия, свързани с разследване по реда на НПК и на други служители от МВР. Предложеното изменение на чл. 52, ал. 2 от НПК има за цел да оптимизира работата на органите, извършващи разследването.
В законопроекта се предлага създаването на нова т. 4 в ал. 1 на чл. 118 от НПК, с която се предвижда възможност в съдебната фаза на наказателното производство да бъдат разпитвани като свидетели и лица, които са извършвали следствени действия в досъдебното производство. С предлаганото изменение се цели преодоляване на критиките отправени към НПК в мониторинговия доклад на Европейската комисия от 16 май 2006 г., където като слабост на законодателството ни е посочена невъзможността разследващите органи да бъдат призовани като свидетели по време на съдебния процес.
Предлаганото изменение в чл. 141, ал. 3 от НПК цели не само да се осигури защита на „агента под прикритие”, но и да се създаде възможност той да бъде използван и при разследвания на други тежки умишлени престъпления, посочени в ал. 2 на чл. 172 от НПК. Изменението на чл. 141, ал. 3 от НПК отразява препоръката, направена в хода на партньорските проверки по темата организирана престъпност. Тази промяна ще позволи на ръководителя на полицейското звено, действащо под прикритие да свидетелства в съда от името на агента под прикритие, участвал в операцията.
Със законопроекта се предлага отмяна на ал. 7 на чл. 234 от НПК, с цел отразяване на направените препоръки от партньорските проверки, в които се изисква постигане на стандартите, установени в държавите-членки на ЕС относно сроковете за извършване на разследване. С предложеното изменение в закона се преодолява невъзможността действията по разследване, извършени извън законоустановените срокове да пораждат правни последици, както и невъзможността събраните в тези случаи доказателства да се ползват пред съда при постановяване на присъдата.
ІІІ. След проведеното обсъждане Комисията по европейска интеграция достигна до заключението, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс, № 654-01-124, внесен от Евтим Костадинов и Георги Юруков, не противоречи на европейските правни норми и на договореностите, постигнати при преговорите за присъединяването на страната ни към Европейския съюз.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция предлага (със 7 гласа «за» и 2 гласа «против») на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс, № 654-01-124, внесен от Евтим Костадинов и Георги Юруков на 23 август 2006 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ