Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
19/10/2006

    проект на Закон за експортния контрол на оръжия и изделия и технологии с двойна употреба, № 602-01-84, внесен от Министерския съвет на 27 септември 2006 г.

    На свое редовно заседание, проведено на 19 октомври 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за експортния контрол на оръжия и изделия и технологии с двойна употреба, № 602-01-84, внесен от Министерския съвет.
    На заседанието присъстваха заместник-министърът на икономиката и енергетиката г-жа Нина Радева, директорът на Дирекция “Международно контролирана търговия и сигурност” г-жа Ивелина Бахчеванова и началникът на отдел “Експортен контрол на стоки и технологии с двойна употреба” към същата дирекция г-н Христо Атанасов.

    І. Приемането на общ експортен режим е едно от съществените условия за функционирането на единния вътрешен пазар на Европейския съюз. Важен елемент от този режим е регулирането на търговията със стоки с възможна двойна употреба – за военни и за цивилни цели. За да се постигне общо регулиране са приети редица нормативни актове, като най-важният от тях е Регламент на Съвета (ЕО) №1334/2000.
    Основното правило, въведено с този регламент гласи, че експортът на стоките с двойна употреба, указани в Приложение 1 към регламента, подлежи на разрешителен режим, като полученото разрешение за експорт има валидност в цялата Европейска общност. Това означава, че разрешение за експорт, издадено в една страна-членка важи и за износа на съответните изделия от територията на друга страна-членка.
    Освен за изделията, посочени в Приложение 1, разрешение за експорт се изисква и при експорта на някои други изделия:
     когато купуващата държава или страната на местоназначение са подложени на оръжейно ембарго;
     когато износителят е бил предупреден от компетентните власти, че изнасяните изделия са или могат да бъдат предназначени за военна крайна употреба;
     когато експортьорът е бил информиран от компетентните власти, че тези изделия могат да се използват изцяло или частично за разработването, производството, управлението, поддържането, откриването, или унищожаването на химически, биологични или ядрени оръжия, а така също за разработването, производството, поддържането и съхраняването на ракети, способни да пренасят такива оръжия.
    Разрешението за износ на стоки с двойна употреба може да бъде индивидуално, за конкретна сделка или глобално за износ на определен тип изделия в една или повече държави. Освен това съществува и Генерално разрешение за износ за изделия, указани в Приложение 2 към регламента, когато те се изнасят в определени страни (САЩ, Канада, Австралия, Нова Зеландия, Япония, Швейцария и Норвегия). Генералните разрешения важат за всички износители от Общността и се издават както от Общността (Европейска комисия), така и от страни-членки.
    Съществуват и други два акта в рамките на Общата външна политика и политика на сигурност на ЕС, които засягат указаната търговия. Това са Съвместно действие на Съвета на ЕС 2000/401/CFSP относно контрола при оказването на техническа помощ с военна крайна употреба и Общата позиция на Съвета на ЕС 2003/468/CFSP относно контрола на брокерството с оръжия.

    ІІ. Една от целите на предлагания проект на Закон за експортния контрол на оръжия и изделия и технологии с двойна употреба е да изпълни условията, поставени в указаните по-горе актове на Европейския съюз, в това число и да посочи институциите, ангажирани с наблюдението, контрола и санкционирането на нарушителите. На изпълнението на тази цел са посветени преди всичко глава трета “Условия и ред за прилагане на контрола върху износа, внос и трансфер на изделия с двойна употреба и брокерска дейност с тях”, както и глава четвърта - “Предоставяне на техническа помощ за военна крайна употреба”.

    Контролът по изпълнението на закона, съответно и на посочените актове на Европейския съюз, е поверен на Междуведомствен съвет, Междуведомствена комисия, Министерството на икономиката и енергетиката, Министерството на вътрешните работи и Агенция “Митници”. При извършване на контрола тези органи се ползват от значителни права, които трябва да гарантират спазването на закона. Както е указано в чл. 71, ал. 5, при осъществяването на контрола могат да участват и представители на чужда държава, в съответствие с международните задължения, поети от Република Българи.

    ІІІ. Предлаганият законопроект като цяло отговаря на изискванията, свързани с присъединяването на страната ни към Европейския съюз и въвежда по-голяма яснота относно прилагането на Регламент на Съвета (ЕО) № 1334/2000 , Съвместно действие на Съвета на ЕС 2000/401/CFSP относно контрола при оказването на техническа помощ с военна крайна употреба и Общата позиция на Съвета на ЕС 2003/468/CFSP относно контрола на брокерството с оръжия.

    Същевременно при по-нататъшното разглеждане на проекта биха могли да се вземат предвид следните препоръки:

    1. На редица места в текста на проекта и по-специално в Глава трета, Раздел І, ІІ и ІV, многократно се цитират приложенията на Регламент 1334/2000. Всъщност, обаче, тези приложения към настоящия момента не са валидни, защото те са заменени от приложенията, съдържащи се в по-късно приетия Регламент на Съвета (ЕО) № 394/2006 от 27 февруари 2006 г. Действително в чл. 1, ал. 1, т. 2 на законопроекта е указано, че под “Регламент 1334/2000” трябва да се подразбират и всички изменения и допълнения на този акт. От гледна точка на изпълнението на закона би било удачно, обаче, ако специално се укаже на последният действащ регламент, който съдържа актуалните приложения (списъци) с изделия с двойна употреба.

    2. В чл. 43, ал. 2 и чл. 54, ал. 2 са посочени документите, които трябва да представят лицата, желаещи да се регистрират за извършване на износ, съответно на трансфер, на изделия с двойна употреба. От списъка с необходимите документи личи че това могат да бъдат или физически лица или лица, регистрирани по Търговския закон. Възниква обаче въпросът как ще осъществяват износ и трансфер на изделия с двойна употреба клонове на фирми, регистрирани за извършването на тази дейност в други страни-членки на ЕС? Още по-сложно ще е за чуждестранни лица да извършват брокерска дейност с изделия с двойна употреба от територията на нашата страна. За да се регистрират за тази дейност те ще трябва да предоставят всички документи, посочени в чл. 21, ал. 1, в това число и документ, издаден от МВР за съгласуване на физическите лица, които пряко участват в брокерската дейност.

    От гледна точка на свободното движение на лица в рамките на единния вътрешен пазар на ЕС би било целесъобразно да се предложи някакъв облекчен начин за регистриране на чуждестранните лица, които вече са регистрирани за извършване на определени дейности с изделия с двойна употреба в друга страна-членка на ЕС.

    3. Относно административнонаказателните разпоредби, съдържащи се в глава седма на проекта, може да се направи препоръка за увеличаване на минималните размери на глобите. Обосновката за тази препоръка е двупосочна - от една страна така ще се подчертае голямата обществена опасност, която представляват нарушения на предлагания законопроект и от друга ще се намали твърде широкия диапазон на глобите, което създава предпоставки за субективизъм при санкционирането на нарушителите.

    4. Желателно е да се прецизира процедурата за взимане на решения в Междуведомствената комисия, описана в чл. 30, ал. 7 на проекта, така, че да се запази оперативността на този орган, но същевременно да се гарантира, че при взимането на решенията ще се отчита становището на водещите ведомства в регулираната сфера на дейност.

    След състоялото се обсъждане и като взема предвид цялостната положителна оценка на проекта и направените препоръки, Комисията по европейска интеграция предлага да бъде подкрепен проекта на Закон за експортния контрол на оръжия и изделия и технологии с двойна употреба, № 602-01-84, внесен от Министерския съвет на 27 септември 2006 г., с единодушие от 10 гласа “за”.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума