Комисия по европейските въпроси
09/11/2006
проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2007 г. и становище по проект на бюджет на съдебната власт за 2007 г., № 602-01-93, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2006 г.
На свое редовно заседание, проведено на 9 ноември 2006 г. Комисията по европейска интеграция разгледа проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2007 г. и становище по проект на бюджет на съдебната власт за 2007 г., № 602-01-93, внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха заместник-министърът на финансите г-н Димитър Ивановски, директорът на Дирекция “Национален фонд” г-жа Силвия Инджова и експертът г-н Иван Лозев.
І. Комисията по европейска интеграция разгледа внесения проект за Закон за държавния бюджет на Република България за 2007 г. главно от гледна точка на:
- изпълнението на финансовите ангажименти на страната ни във връзка с членството ни в Европейския съюз;
- създаване на условия за усвояване на средствата, предоставени чрез структурните фондове на ЕС;
- осъществяването на Общата селскостопанска политика.
ІІ. Основният финансов ангажимент на страната ни във връзка с членството в Европейския съюз се изразява в национална вноска в бюджета на съюза. За 2007 г. тя възлиза на 634,4 млн. лв., което се равнява на 1,2% от брутния вътрешен продукт на страната. Средствата са осигурени от: митни сборове; селскостопански мита и такси върху производството на захар и изоглюкоза; вноска на база данък добавена стойност; вноска на база брутен национален доход. Най-голяма е вноската на база брутен национален доход – 335,4 млн. лв., което представлява около 53% от цялата сума. Вноската от митните сборове, заедно със селскостопанските мита и таксата върху производството на захар и изоглюкоза се предвиждада да е 180,1 млн. лв., което представлява 28% от цялата сума. Останалите 19% се падат на вноската от събрания данък добавена стойност, като 37,2 млн. лв. от тях се третират като корекция по извоювания от Великобритания бюджетен рабат.
ІІІ. Като страна-членка България ще получава от началото на 2007 г. средства от структурните фондове на ЕС – това са Европейският фонд за регионално развитие (ЕФРР), Европейският социален фонд (ЕСФ), Кохезионният фонд (КФ). Освен това специално за развитието на селските региони ще се използва финансиране от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони - ЕЗФРСР (бившия Европейски фонд за ориентиране и гарантиране на земеделското производство - Секция “Гарантиране”), а за развитието на рибарството от Европейския фонд за рибарство.
Съгласно постигнатите договорености за 2007 г. на нашата страна са предоставени за използване от: Европейският фонд за регионално развитие и Европейския социален фонд – 343,0 млн. евро (около 671 млн. лв.); от Кохезионния фонд – 171,5 млн. евро (около 335 млн. лв.) и от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони – 183 млн. евро (358 млн. лв.), като 20% от тези средства могат да се използват за директните плащания по Общата селскостопанска политика.
Като един от приоритетите на Бюджет 2007 е записано максималното усвояване на европейските фондове с цел повишаване на конкурентноспособността на икономиката за постигане на устойчив икономически растеж, развитие на човешкия капитал за осигуряване на висока заетост, доходи и социална интеграция. До каква степен ще се използват предоставените от ЕС средства зависи от редица фактори, сред които най-важните са свързани с наличието на нормативни, административни, финансови и други предпоставки за разработване, реализиране, управление, мониторинг и отчитане на проекти. За тази цел вече са приети следните 7 оперативни програми:
- Оперативна програма „Транспорт”, която ще се финансира от Европейския фонд за регионално развитие и от Кохезионния фонд. За Управляващ орган е определено Министерството на транспорта.
- - Оперативна програма „Околна среда”, която също ще се финансира със средства от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд. Управляващият орган е Министерството на околната среда и водите.
- - Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси”. Тя ще се финансира от Европейския социален фонд. Управляващ орган е Министерството на труда и социалната политика.
- - Оперативна програма “Развитие на конкурентноспособността на българската икономика”. Финансира се от Европейския фонд за регионално развитие. Управляващ орган е Министерството на икономиката и енергетиката.
- - Оперативна програма „Административен капацитет”. Финансира се от Европейския социален фонд. Управляващ орган е Министерството на държавната администрация и административната реформа.
- - Оперативна програма „Регионално развитие”. Финансира се от Европейския фонд за регионално развитие. Управляващ орган е Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
- - Оперативна програма „Техническа помощ” има за цел осигуряване на необходимата логистична и материална подкрепа на Централното координационно звено, Сертифициращия орган и Одитния орган, чиито функции се изпълняват от дирекции в Министерството на финансите. Управляващ орган е Министерството на финансите.
Освен това са разработени и приети Нацонален стратегически план за развитие на селските райони и Нацонален стратегически план за рибарство. Те се финансират със средства от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и от Европейския фонд за рибарство. Управляващ орган е Министерството на земеделието и горите.
Финансирането на конкретните дейности по Оперативните програми на практика ще става чрез Националния фонд към Министерството на финансите. Той ще бъде разплащателен орган за структурните фондове на ЕС, за заварените предприсъединителни фондове – ФАР, ИСПА и САПАРД, както и за съфинансирането, което страната ни следва да осигури съгласно регламентите на ЕС. В Бюджет 2007 общо е предвидено да се отпуснат чрез Националния фонд 952,7 млн. лв. Както личи от разпределението на бюджетните разходи по дейности, най-големият дял от финансирането се насочва към икономическите дейности и услуги (транспортна инфраструктура, малки и средни предприятия, туризъм и др.) – 442,4 млн. лв или 46% от цялото финансиране. На второ място е сектор “Жилищно строителство, благоустройство, комунално стопанство и опазване на околната среда” – 265,5 млн. лв. или 28%. За сектор “Социално осигуряване, подпомагане и грижи”, главно за квалификация и преквалификация, са предвидени от Националния фонд 134,8 млн. лв. (14% от цялото финансиране) и за образование – 20 млн. лв. (2%). Останалите 10% от финансирането са за подобряване на административния капацитет. Това разпределение на средствата отговаря на приоритетите, залегнали в Оперативните програми.
По линия на ДФ “Земеделие” се предвижда да се инвестират за развитието на селските райони и на рибарството 202,5 млн. лв., като 39,1 млн. лв. от тях са от национално съфинансиране.
Общо приходите от външни помощи от ЕС в Консолидирания държавен бюджет на страната са предвидени да съставят 478,4 млн. лв. Като помощта по линия на действащите предприсъединителни програми се очаква да състави допълнително 526,1 млн. лв.
ІV. Ангажиментите на страната ни по Общата селскостопанска политика и Общата политика по рибарство, извън подкрепата на селските райони, са свързани с осигуряване от държавния бюджет на средства за договорените директни плащания на селскостопанските производители и за пазарна подкрепа в секторите полски култури, ориз, месо, мляко, захар. Също така са необходими средства за експортни субсидии, за помощи за производство на пресни плодове и зеленчуци за преработка и за подкрепа на организации на земеделски производители.
Тези ангажименти засягат новите функции на ДФ “Земеделие”. Предвидени са следните разходни тавани:
- за директни плащания – 391,8 млн. лв.;
- за национални доплащания към директните плащания (държавна помощ) – 45 млн. лв;
- за пазарна подкрепа – 258,2 млн. лв.
V. Предложените проекти на Закон за държавния бюджет на Република България за 2007 г. и становище по проект на бюджет на съдебната власт за 2007 г представляват един балансиран документ, ориентиран към устойчиво икономическо развитие. В проекта за бюджет са заложени реални параметри от гледна точка на усвояването на средствата на европейските фондове и са предвидени евентуалните рискове в случай, че усвояването на средствата през годината изостане от планираното.
Като препоръка би могло да се изтъкне, че Докладът към бюджета би могъл да съдържа една по ясна картина за целите, които си поставя правителството от гледна точка на нивото на усвояване на средствата от структурните фондове, а също така и по отношение на размера на очакваните плащания по линия на ДФ “Земеделие” в рамките на Общата селскостопанска политика.
След състоялата се дискусия и като взема предвид цялостната положителна оценка на проекта, Комисията по европейска интеграция предлага да бъде подкрепен проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2007 г. и становище по проект на бюджет на съдебната власт за 2007 г., № 602-01-93, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2006 г. с 9 гласа "за" и един “против”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ