Комисия по европейските въпроси
24/11/2006
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за
гражданското въздухоплаване, № 602-01-98, внесен от Министерския съвет на 15 ноември 2006 г.
На свое заседание, проведено на 24 ноември 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, внесен от Министерския съвет.
От страна на вносителя законопроектът бе представен от г-жа Даниела Никифорова, заместник-министър на транспорта. На заседанието присъстваха г-н Георги Стоянов, директор на Дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” в Министерство на транспорта, г-н Виктор Наньов, началник отдел “Летателна годност” в тази дирекция и г-жа Ралица Пеева, главен юрисконсулт в същата дирекция.
І. Предлаганите изменения и допълнения в Закона за гражданското въздухоплаване имат за цел привеждане на българското законодателство с изискванията относно наличието на типов сертификат, признат или издаден от Европейската агенция за авиационна безопасност, предвидени в Регламент (ЕО) № 1592/2002 на Европейския парламент и Съвета относно общите правила в областта на гражданската авиация и създаването на Европейска агенция за авиационна безопасност и на Регламент (ЕО) № 1702/2003 на Европейската комисия относно правилата за изпълнение на сертификацията на въздухоплавателни средства и свързани с тях продукти за летателна годност и за защита на околната среда, както и за сертификация на проектантски и производствени организации. Законопроектът предвижда изменения и допълнения на Закона за гражданското въздухоплаване във връзка с цялостно въвеждане на изискванията на Директива 96/67 на Съвета относно достъпа до пазара на наземно обслужване на летищата в Общността. Част от предлаганите изменения и допълнения се отнасят до отстраняване на съществуващи в действащия Закон за гражданското въздухоплаване ограничения за свободното предоставяне на услуги в областта на гражданското въздухоплаване.
ІІ. Във връзка с Регламенти № 1592/2002 и № 1702/2003 законопроектът въвежда изискването всяко въздухоплавателно средство, вписано в регистъра на въздухоплавателните средства на Република България да получи удостоверение за летателна годност, когато притежава типов сертификат, издаден или признат от Европейската агенция за авиационна безопасност. Във връзка с това изискване законопроектът предвижда ръководителят на Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” до 1.01.2007 г. да обезсили със заповед удостоверения за летателна годност за въздухоплавателни средства, за които не е издаден или признат типов сертификат, лицензите, издадени за техническо обслужване и ремонт на въздухоплавателни средства, вписани в регистъра на гражданските въздухоплавателни средства в Република България и експлоатирани от български авиационни оператори, за които не е издаден или признат типов сертификат, както и свидетелства на авиационни оператори, издадени само за въздухоплавателни средства, за които не е издаден или признат такъв сертификат. Ръководителят на Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” до 1.01.2007 г. съответно издава удостоверения за летателна годност на въздухоплавателни средства, лицензи за техническо обслужване и ремонт на въздухоплавателни средства и свидетелства за авиационни оператори, издадени за въздухоплавателни средства, за които е издаден или признат типов сертификат.
Част от предлаганите изменения и допълнения са насочени към пълно хармонизиране на режима относно наземното обслужване по Закона за гражданското въздухоплаване с Директива 96/67. В тази връзка законопроектът въвежда изискванията на Директивата относно достъп до пазара на наземно обслужване и на лица, регистрирани като търговци по законодателството на държавите-членки на ЕС или на ЕИП, правилата относно провеждане на консултации между летищния оператор, комитета на потребителите и операторите по наземно обслужване по въпроси, свързани с достъпа до пазара на тези услуги, както и относно цената на наземните усуги, когато има налагане на ограничение по чл. 48д, ал. 8 от Закона. Въведени са и изискванията на директивата относно обявяване на конкурса за достъп до пазара на оператори по наземно обслужване и в Официален вестник на ЕС, относно уреждане на задължение на летищния оператор за издаване на задължителни разпореждания за осигуряване безопасно функциониране на летището, както и на задължение на летищния оператор да разпределя наличното пространство за наземно обслужване между операторите на тези услуги и да им осигури достъп до летищните съоръжения по наземно обслужване и самообслужване. Транспонирано е и правилото, предвидено в Директивата за разделно счетоводно отчитане на приходите и разходите по наземно обслужване от другите дейности в случаите, когато тези услуги се предоставят от летищния оператор, въздушен превозвач или оператор по наземно обслужване, извършващ и други дейности. Чл. 4 (2) от Директивата изисква тази счетоводна документация да се проверява от независим проверител. В тази връзка законопроектът предвижда проверката да се извършва от Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация”.
Предложеният законопроект отстранява ограниченията пред свободата на предоставяне на услуги, като предвижда, че дейностите по производство и възстановяване на въздухоплавателни средства, лицензът за техническо обслужване или ремонт на авиационна техника, управление и експлоатация на граждански летища, подготовка на спортисти, упражняващи въздушни спортове могат да се извършват и от лица, регистрирани като търговци по законодателството на държава-членка на ЕС или на Европейското икономическо пространство. Разпоредбата на чл. 64, ал. 1 от Закона за гражданското въздухоплаване е съобразена с изискванията за свободно предоставяне на услуги, като е предвидено, че авиационен оператор е лице, регистрирано по Търговския закон или лице, регистрирано като търговец по законодателството на държава-членка на ЕС или държава страна по Европейското икономическо пространство.
Законопроектът създава също правно основание за приемане на подзаконова нормативна уредба, която да въведе изискванията на общностното законодателство относно правилата за инспекция на перона на въздухоплавателни средства от трети страни, и на изискванията относно оперативните ограничения, свързани с шума в гражданските летища за обществено ползване.
ІІІ. На заседанието на Комисията вносителите представиха допълнителна информация относно срока за обезсилване на удостоверения за летателна годност на въздухоплавателни средства. Вносителите посочиха, че в периода между приемането на законопроекта от Министерския съвет и разглеждането му от Комисията по европейска интеграция са настъпили промени в становището на Европейската агенция за авиационна безопасност. Тази агенция е предоставила на вниманието на държавите членки на ЕС предложения за промени на Регламент 1702/2003, с които се предлагат възможности за продължаване на експлоатацията на руски (произведени в бившия СССР) самолети до 2012 г. В срок до 28.03.2006 г. следва да се вземе решение на ниво Европейски съюз по този въпрос. В тази връзка вносителите предлагат срокът за обезсилване на удостоверения за летателна годност, предложен в законопроекта, а именно 1 януари 2007 г. да бъде заменен с 28 март 2007 г.
ІV. Въз основа на изложеното може да се направи заключение, че предложеният проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване привежда в съответствие националното законодателство с изискванията на общностното законодателство в областта на гражданското въздухоплаване и на свободното предоставяне на услуги, поради което следва да бъде подкрепен.
С оглед на изложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (11 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 602-01-98, внесен от Министерския съвет на 15 ноември 2006 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ