Комисия по европейските въпроси
15/09/2005
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за
здравето, № 554-01-43, внесен от народните представители
Антония Първанова и Тодор Кумчев на 7 септември 2005 г.
На свое редовно заседание, проведено на 15 септември 2005 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за здравето, внесен от народните представители Антония Първанова и Тодор Кумчев.
На заседанието на Комисията законопроектът бе представен от името на вносителите от г-жа Антония Първанова. На заседанието присъстваха още д-р Емил Райнов, заместник-министър на здравеопазването, г-н Трифон Нешков, началник-отдел в Дирекция “Международно сътрудничество и европейска интеграция”, г-жа Людмила Василева, държавен експерт в Дирекция “правна” и д-р Ангел Москов, главен експерт в Дирекция “Международно сътрудничество и европейска интеграция”.
I. С настоящия законопроект се предлагат изменения и допълнения в разпоредбите на Глава Седма от Закона за здравето, относно медицинското образование и медицинската професия, с които се предвижда отпадане на термина “медицинска правоспособност”, както и съответни изменения в Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти и Закона за съсловните организации на лекарите и стоматолозите.
II. Уредената със законопроекта за изменение и допълнение на Закона за здравето материя попада в обхвата на преговорна глава № 2 “Свободно движение на хора”, сектор “Взаимно признаване на професионална квалификация”. Поетият по преговорната глава ангажимент предвижда хармонизиране на националното законодателство със законодателството на Европейския съюз в областта на взаимното признаване на квалификации на лекарите, стоматолозите, магистър-фармацевтите, медицинските сестри и акушерките.
С предложения законопроект се цели привеждане на Закона за здравето в съответствие с Техническите адаптации към Договора за присъединяване на Република България и Румъния към ЕС, в частта “Взаимно признаване на професионални квалификации”. В тази връзка се предлага промяна в действащата нормативна уредба в Закона за здравето относно изискванията за упражняване на медицинска професия. Съгласно разпоредбата на чл. 183, ал. 1 от действащия Закон за здравето медицинската професия се упражнява от лица, които са придобили медицинска правоспособност. Съгласно чл.184 от Закона за здравето медицинска правоспособност се придобива след получаване на диплома за завършено висше образование, документ за проведен практически стаж и удостоверение за положен държавен изпит пред министерство на здравеопазването.
С настоящия законопроект се въвежда като изискване за упражняване на медицинска професия лицето да притежава само диплома за завършено висше образование по специалности от професионални направления “Медицина”, “Стоматология”, “Фармация” и “Обществено здраве”, издадена от съответното висше учебно заведение. Предложените изменения се налагат от обстоятелството, че редът за придобиване на медицинска правоспособност, предвиден в действащия закон би могъл да създаде затруднения за признаване на професионалната квалификация на българските лекари, стоматолози, фармацевти, медицински сестри и акушерки в държавите-членки на ЕС, поради несъответствие на вътрешното законодателство с предвиденото в Техническите адаптации към Договора за присъединяване към ЕС.
С Техническите адаптации към Договора се допълват актове на ЕС, относно взаимно признаване на квалификации на лекари, стоматолози, фармацевти, медицински сестри и акушерки (например Директива 93/16/ЕИО относно улесняване свободното движение на лекарите и др. актове), като в Директивите ще бъдат включени на български език наименованието на съответната професия, наименованието на документа удостоверяващ професионалната квалификация и учебното заведение, което го издава. Например за лекарите в Техническите адаптации е посочено, че се признава квалификацията на лицата, които са придобили диплома за висше образование на образователно-квалификационна степен "магистър" по “Медицина" и професионална квалификация "Магистър-лекар”, издадена от Медицински факултет във Висше медицинско училище (Медицински университет, Висш медицински институт) в Република България. Подобен е подходът и при останалите изброени професии.
В тази насока Европейската комисия е отправила препоръка, че за нуждите на взаимното признаване на професионални квалификации е необходимо самата диплома да удостоверява пълната правоспособност на лицето за упражняване на съответната професия.
При разглеждането на законопроекта на второ гласуване трябва да се вземе предвид и приемането на Закон за изменение на Закона за съсловните организации на лекарите и стоматолозите, който предвижда понятието “Стоматология” да се замени с “Дентална медицина” от 1 януари 2007 г., което би следвало да се отрази и в настоящия законопроект.
В хода на дискусията по законопроекта във връзка с изискванията за упражняване на медицинска професия от вносителя н.пр. Антония Първанова бе поставен въпроса дали изискването на чл. 183, ал. 2 от Закона за здравето във връзка с чл. 3, ал. 1 от Закона за съсловните организации на лекарите и стоматолозите, а именно лекарите и стоматолозите, които упражняват медицинска професия да бъдат задължително членове на съответните съсловни организации (аналогично изискване има и в Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти) поставя проблеми във връзка със съответствието на националното право с европейското законодателство в областта на взаимното признаване на професионална квалификация. В европейското законодателство (чл. 17 от Директива 93/16/ЕИО - относно лекарите, чл. 11 от Директива 77/452 - относно медицинските сестри, чл. 13 от Директива 80/154 - относно акушерките, чл. 15 от Директива 78/686 - относно денталните лекари) се предвижда, че “когато държава-членка на ЕС изисква от гражданите си за достъпа или за упражняването на съответните дейности разрешително, регистрация или членство в професионална организация или сдружение, тази държава-членка освобождава от това изискване гражданите на останалите държави-членки в случай на предоставяне на услуги. Заинтересованото лице, което предоставя услуги, има същите права и задължения, както и гражданите на приемащата държава-членка, в това число по отношение на него се прилагат дисциплинарни разпоредби от професионален или административен характер, предвидени в правото на приемащата държава-членка”. За тази цел съгласно посочените разпоредби от директиви “държавите-членки могат да предвидят или временна регистрация, влизаща автоматично в сила или про-форма членство в съсловна организация или сдружение, или вписване в регистър при условие, че това по никакъв начин няма да забави или затрудни предоставянето на услугите или няма да доведе до допълнителни разходи за този, който ги предоставя”.
От разпоредбите на директивите може да се направи извод, че изискването за членство в съсловна организация в държава-членка е въпрос на вътрешно законодателно решение. То не противоречи на посочените директиви, стига да не създава в приемащата държава-членка затруднения пред упражняването на професията или да не води до допълнителни разходи. Би могло да се препоръча посочените по-горе изисквания на директивите за автоматично или про-форма членство в съсловна организация или вписване в регистър да се въведат в националното законодателство. Доколкото обаче тази материя не е засегната в настоящия законопроект, това би могло да се извърши при една бъдеща реформа на съответните закони и подзаконови нормативни актове.
Въз основа на изложеното може да се заключи, че приемането на законопроекта представлява необходим етап от процеса на присъединяването на Република България към ЕС, като забавянето му би могло да доведе да отлагане на присъединяването на България към ЕС.
С оглед на изложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (8 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 554-01-43, внесен от народните представители Антония Първанова и Тодор Кумчев на 7 септември 2005 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./ АТАНАС ПАПАРИЗОВ