Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
07/09/2005

    Законопроект за изменение и допълнение на закона за хазарта
    № 502-01-28, внесен от Министерския съвет на 11 август 2005 г.
    и
    Законопроект за изменение и допълнение на закона за хазарта
    № 550-01-51, внесен от н. пр. Атанас Папаризов и група народни представители на 18 август 2005 г.

    На свое редовно заседание, проведено на 7 септември 2005 г. Комисията по европейска интеграция разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за хазарта № 502-01-28, внесен от Министерски съвет и законопроекта за изменение и допълнение на същия закон № 550-01-51, внесен от н. пр. Атанас Папаризов и група народни представители.
    На заседанието присъстваха Георги Кадиев, зам. министър на финансите, Цветанка Михайлова, държавен експерт, юрисконсулт в Дирекция “Европейска интеграция и мониторинг” на министерството на финансите, представители на Държавната комисия по хазарта.

    1. Предложените законопроекти имат за цел да се изпълнят ангажименти, произтичащи от европейската интеграция на страната ни. По-специално се цели Република България да изпълни своя ангажимент по чл. 45, ал. 2 от Европейското споразумение за асоцииране до 01.02.2005 г. да предостави на компаниите и гражданите на ЕС по отношение на организирането на хазартни игри третиране, което е не по-малко благоприятно от третирането, предоставено на собствените й компании и граждани. Освен това се изпълнява и ангажимент, поет по преговорната позиция по глава 3 “Свобода на предоставяне на услуги” (CONF-BG 23/1), който гласи, че до края на 2004 г. България ще извърши законодателни промени за да изключи лицата от ЕС от кръга на чуждестранните лица, подложени на рестрикции по чл. 7 от Закона за хазарта.

    За изпълнението на тези ангажименти и в двата законопроекта се предлагат промени в чл. 6, ал. 1 от съществуващия закон. В сегашната редакция на закона се предвижда, че само български търговски дружества имат право да организират хазартни игри. В проектозаконите се предлага създаването на нова т. 2, която разрешава организирането на хазартни игри и дейности и от търговски дружества, регистрирани в държава-членка на Европейския съюз, отговарящи на изискванията на закона за хазарта. Аналогично въпросът е уреден и при юридическите лица с нестопанска цел. Предлага се създаването на нова т. 5 към чл. 6, с която се дава възможност юридически лица с нестопанска цел от държавите-членки на ЕС, когато е спазен закона за хазарта, да организират хазартни игри и дейности, чрез клон, определен за осъществяване на общественополезна дейност.

    Предлага се и изменение в чл. 7 от действащия Закон за хазарта. Изхождайки от споменатите вече ангажименти на страната ни към ЕС и в двата законопроекта се предлага лицата от държавите-членки на ЕС да бъдат изключени от кръга на засегнатите лица в този рестриктивен член (задължение за инвестиране на най-малко 10 млн. долара).

    2. В законопроекта, внесен от Министерския съвет се предлагат и редица промени, които не са свързани с ангажименти към ЕС. Предлагат се изменения и допълнения на чл. 4 от действащия закон, които не произтичат от изисквания на европейското право, но имат за цел постигането на по-ефикасен контрол върху изпълнението на законовите разпоредби и по-специално за елиминирането на възможността да се избягва облагане на доходи, получени от игрални съоръжения. За подобряване на контрлните функции са предначначни изменения и допълнения на чл. 80 и по-специално създаването на новата ал. 2, която задължава държавните и местните органи да оказват съдействие на държавната комисия по хазарта при извършването на проверки за изпълнението на закона.

    Промените в чл. 5; чл. 18 ал. 2; чл. 83, ал.2 от действащия закон целят отстраняването на рестрикции при извършването на сервизна дейност на игралните съоръжения. В законопроекта, внесен от Министерския съвет е предвидено и ограниченията по чл. 73 да имат действие и за посетители на игрални зали. Забранява се достъпа до игрални зали на лица ненавършили 18 годишна възраст, униформени, с изключение на тези, които присъстват по служба, въоражени, с изключение на тези, които присъстват по служба и длъжността им изисква да са въоръжени, лица в нетрезво състояние, лица без документи за самоличност и такива, които нарушават вътрешния ред. Предвидени са промени в налаганите глоби и санкции по чл. 86, чл. 91, чл. 93, създаване на нови членове 93а и 93б и разширено описание на причините за налагане на санкции по чл. 97.
    След направеното обсъждане комисията се обедини около мнението, че законопроектът, внесен от Министерският съвет съдържа редица изменения и допълнения, които не са свързани с евроинтеграционни ангажименти на страната ни и чието приемане в момента не е належащо. Освен това в законопроекта, внесен от Министерския съвет не е отразено задължението на страната ни за равнопоставено третиране и на лица и граждани от държави, които не са членки на ЕС, но са членки на Европейското икономическо пространство. Ето защо Комисията счете, че е целесъобразно да се предложи на Народното събрание да бъде приет на първо гласуване само проекта за Закон за изменение и допълнение на Закона за хазарта, внесен от н.пр. Атанас Папаризов и група народни представители.


    С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция предлага
    да не бъде подкрепен проект на Закон за изменение и допълнение на
    Закона за хазарта, № 502-01-28, внесен от Министерския съвет на 11 август 2005 г.
    с 0 гласа “за”, 9 гласа “против” и 0 гласа “въздържал се”.

    Комисията по европейска интеграция предлага да бъде подкрепен проект на Закон за изменение и допълнение на закона за хазарта, № 550-01-51, внесен от н.пр. Атанас Папаризов и трупа народни представители на 18.8.2005 г. с 9 гласа “за”, 0 гласа “против” и 0 гласа “въздържал се”.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума