Комисия по европейските въпроси
13/12/2006
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за
публичното предлагане на ценни книжа, № 602-01-106, внесен от
Министерския съвет на 5 декември 2006 г.
На свое извънредно заседание, проведено на 13 декември 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, внесен от Министерския съвет.
От страна на вносителя законопроектът бе представен от г-н Апостол Апостолов, председател на Комисията по финансов надзор. На заседанието присъстваха и г-жа Нина Колчакова, директор на Дирекция “Международно сътрудничество и връзки с обществеността” и г-жа Петя Никифорова, главен експерт-юрист в Дирекция “Правна и методология на финансовия надзор”.
І. Предложените с настоящия законопроект изменения и допълнения на Закона за публичното предлагане на ценни книжа и на Кодекса за застраховането целят привеждане в пълно съответствие на националното законодателство с достиженията на правото на Европейските общности в областта на капиталовите пазари. Законопроектът въвежда изискванията на Директива на Съвета 93/22/ЕИО за инвестиционните услуги в областта на ценните книжа и Директива 91/371/ЕИО за прилагане на Споразумението между Европейската икономическа общност и Конфедерация Швейцария относно прякото застраховане, различно от животозастраховането.
ІІ. Директива 93/22/ЕИО е въведена в Закона за публичното предлагане на ценни книжа с предишни изменения и допълнения на закона. Настоящият законопроект цели да приведе закона в пълно съответствие с тази директива, като предвижда следните промени:
- допълват се случаите, в които предоставянето на инвестиционни услуги и дейности не се счита за дейност на инвестиционен посредник в пълно съответствие с разпоредбата на чл. 2 от Директива 93/22/ЕИО;
- въвежда се изискването инвестиционният посредник да се управлява съвместно от най-малко две лица в съответствие с чл. 3 (3) от директивата;
- допълват се изискванията за лиценз, свързани с предоставяне на допълнителна информация за свързаните лица и се предвиждат допълнителни основания за отказ за издаване на лиценз за извършване на дейност като инвестиционен посредник в съответствие с чл. 3 (3), изречение трето от директивата;
- в съответствие с чл. 6 от директивата в закона са предвидени допълнителни изисквания за предварителна консултация на Комисията по финансов надзор със съответния компетентен орган от друга държава членки във връзка с произнасянето й по заявлението за издаване на лиценз;
- въведени са изискванията на чл. 14, т. 3 и 4 от директивата, като е уредена възможност за изключения от случаите, когато държава членка установи изискване търговията с финансови инструменти да се извършва на регулирани пазари;
- въведено е и изискване за разпространение от фондовата борса на информацията, получена от инвестиционни посредници относно сделките с ценни книжа, които са допуснати до търговия на регулирания пазар, когато те са сключени извън него;
- разпоредбата на чл. 195, ал. 1, т. 8, б “г” е приведена в съответствие с чл. 19 (1 ,“h”) понятие за емитент на инструменти на паричния пазар, в които инвестиционното дружество и договорният фонд могат да инвестират;
- понятията за “свързани лица” и “контрол” са приведени в съответствие с чл. 1, т. 14 и 15 от директивата.
С предложения законопроект се предвижда допълнение на Кодекса на застраховането, с което се въвежда изискването на Директива 91/371/ЕИО за прилагане в националното законодателство на Споразумението между Европейската икономическа общност и Конфедерация Швейцария относно прякото застраховане, различно от животозастраховането по отношение на установяването в Общността и извършване на дейност от клонове на застрахователи по общо застраховане със седалище в Конфедерация Швейцария и съответно за установяване и извършване на дейност в Швейцария на застрахователи със седалище в Общността, както и за осъществяване на надзор върху тези дружества.
ІІІ. По отделни текстове на законопроекта могат да бъдат направени следните бележки:
1. Предложената редакция на разпоредбата чл. 54, ал. 11, т. 1 (§ 1 от законопроекта), с която се въвежда чл. 2 (1) “b” от директивата не напълно е прецизна. Разпоредбата може да се прецизира редакционно, като се предвиди, че не са инвестиционни посредници лица, които предоставят инвестиционни услуги единствено на своето дружество-майка, на неговите дъщерни дружества или на своите дъщерни дружества.
2. Чл. 1 от Директива 91/371/ЕИО за прилагане на Споразумението между Европейската икономическа общност и Конфедерация Швейцария изисква при въвеждането й да се направи позоваване на директивата. В предложените със законопроекта изменения на Кодекса за застраховането (§ 15 от законопроекта) е направена препратка към броя на Официален вестник на ЕС, където е публикувана директивата. Въпреки това, би било уместно да се посочи и нейният номер и пълно заглавие.
ІV. Въз основа на изложеното може да се направи извод, че предложения проект на Закон за изменение и допълнение въвежда изискванията на Директиви 93/22 и 91/371. Направените бележки по текстове на законопроекта са редакционни и могат да се отстранят от водещата комисия при обсъждане на законопроекта между първо и второ гласуване.
С оглед на гореизложеното, Комисията по европейска интеграция с 10 гласа “за” и 1 глас “въздържал се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 602-01-106, внесен от Министерския съвет на 5 декември 2006 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ