Комисия по европейските въпроси
08/09/2005
Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 502-01-1, внесен от Министерски съвет на 13.7.2005г.
На свое редовно заседание, проведено на 8 септември 2005г. Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, внесен от Министерски съвет.
На заседанието присъстваха г-жа Красимира Стоянова, директор на дирекция “Правна” в Министерство на транспорта и съобщенията, г-н Венцислав Иванов, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция “Морска администрация” и г-н Петър Киров, старши експерт в дирекция “Управление на качеството, европейска интеграция и международна дейност” в Изпълнителна агенция “Морска администрация”.
Законопроектът бе представен от г-жа Красимира Стоянова.
І. Предлаганият законопроект цели да хармонизира Кодекса на търговското корабоплаване с правото на Европейските общности, да въведе добрите европейски практики в областта на търговското корабоплаване и да отстрани констатирани неточности в терминологията на закона.
Урежданата с настоящия законопроект материя има отношение към преговорна глава 9 “Транспортна политика”.
ІІ. Основна част на законопроекта е създаването на Фонд “Вътрешни водни пътища” към министъра на транспорта и съобщенията, приходите по който се формират от вноски от корабособствениците, които пускат в експлоатация плавателни съдове и за които се прилагат мерките по регулиране на капацитета на флота. Самите мерки се изразяват в събиране на парични вноски от корабособствениците и целят регулиране на броя на плавателните съдове съобразно нуждите на държавите-членки. Вноските се събират в случай, когато собственикът на кораби пуска в експлоатация нов кораб, без да изважда от експлоатация стар кораб. Такива вноски не се събират, когато собственикът въвежда нов кораб и изважда от експлоатация стар кораб. Важен елемент на тези мерки е плащането на парична премия от сумите по фонда на корабособствениците, които изваждат от експлоатация стар кораб без да въвеждат нов кораб.
Създаването на Фонд “Вътрешни водни пътища” отговаря на изискванията на Регламент 718/1999 относно политиката за капацитета на флота на Общността с оглед стимулиране на транспорт във по вътрешните водни пътища. Следва да се отбележи, че законопроектът предлага нов чл.6и., който предвижда, че мерките по регулиране на капацитета на флота се предприемат в съответствие с разпоредбите на действащото вторично право на Европейския съюз. Когато разпоредбите на действащото вторично право на ЕС не могат да бъдат приложени пряко, Министерският съвет приема наредби за тяхното въвеждане. Цитираните разпоредби влизат в сила от 1 януари 2007г., като по този начин законопроектът цели да създаде необходимите предпоставки за прякото действие след датата на присъединяване на разпоредбите на посочения регламент.
С предлаганото изменение на чл.39а,ал.1,т.4 се предвижда отпадане на изискването за вписване на ипотеки и вещни тежести в регистъра на корабите на РБ, с което се постига съответствие с практиката на водещите европейски морски държави в тази област.
В съответствие с добрите практики на развитите морски държави е и предлаганата промяна на чл.79, с която се създава специализирано звено в Министерство на транспорта и съобщенията за разследване на морските произшествия. Създаването на отделен орган за разследване извън Изпълнителна агенция “Морска администрация” ще даде възможност да се избегне конфликт на интереси в случаите, когато извършител на нарушението е самата морска администрация. Очаква се създаването на това звено да доведе до повишаване на качеството на разследване на морски произшествия и до провеждане на независимо разследване съобразно изискванията на чл.8 от Директива 2001/25 на ЕС.
Предлаганият текст за нов чл.362б създава възможност за привеждане на българското законодателство в съответствие с изискванията на Директива 95/21 на ЕС относно държавния пристанищен контрол. Въвежда се забрана за посещение на български пристанища от кораби, плаващи под чуждо знаме, които не отговарят на изискванията за безопасност на корабоплаването и за опазване на околната среда. Отново в съответствие с посочената директива се разширява кръга на лицата, имащи право да дадат разрешение за отплаване или да забранят отплаване от пристанището. Освен от капитана на пристанището, такова разрешение се предлага да бъде давано и от “упълномощено от него лице”. Приемането на тези изменения и допълнения ще подпомогне процеса на присъединяване на България към Парижкия меморандум за държавен пристанищен контрол, което е необходимо условие за прилагане на директивите на ЕС в тази област.
Заключителните разпоредби на законопроекта предлагат промени в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на РБ. Създава се правно основание за приемане на подзаконов акт за определяне на речните информационни услуги, които морската администрация следва да предоставя на корабния трафик. Промяната цели с предоставянето на речни информационни услуги да се подобрят условията за плаване в българския участък на река Дунав и да се създадат условия за постоянно наблюдение на корабния трафик в съответствие с правилата на Европейския съюз за този тип услуги.
III. По конкретни текстове от законопроекта могат да бъдат направени следните бележки.
1. С оглед спазване на принципа на европейското право за яснота и предвидимост на правната норма препращането в разпоредбата на чл. 6и. би следвало да бъде към съответните актове на ЕС, предвиждащи мерки по регулиране на капацитета на флота, а не към твърде общото понятие “действащо вторично право на ЕС”.
2. За по-голяма гъвкавост на предлагания законопроект може да се препоръча отлагане на действието на разпоредби на § 3-5 от датата на присъединяване на Република България към ЕС, а не от 1 януари 2007 г.
След проведеното обсъждане на законопроекта Комисията по европейска интеграция се обедини около необходимостта от приемането му на първо гласуване от Народното събрание.
Комисията по европейска интеграция предлага на Народното събрание да подкрепи проекта на Закон за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване № 502-01-1, внесен от Министерски съвет на 13.7.2005г. с единодушие от 12 гласа “за”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ