Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
25/01/2007

    Законодателната и работна програма на Европейската комисия през 2007 г. (COM (2006) 629 final)
    На свое заседание на 25 януари 2007 г. Комисията по европейска интеграция на Народното събрание на Република България разгледа Законодателната и работна програма на Европейската комисия за 2007 г. (наричана по-нататък Работна програма) и отбеляза следното. В заседанието взе участие г-жа Зинаида Велева – директор на Дирекция “Координация по въпросите на ЕС и международните финансови институции” на Министерския съвет.

    1. Работната програма отразява утвърдилите се вече в Европейския съюз стратегически насоки на развитие и същевременно включва важни нови тенденции, произтичащи от изпълнението на Лисабонската стратегия и усъвършенстването на законотворческия процес. Основните цели остават непроменени – това са повече просперитет за гражданите на Европейския съюз, повече солидарност, сигурност и свобода, по-активна глобална роля на Европа. Към тези утвърдени цели са насочени някои нови конкретни приоритети, които трябва да се реализират през 2007 година. Те са свързани с модернизирането на европейската икономика, по-доброто отчитане на социалните права на европейските граждани; по-доброто управление на миграционните потоци; развитието на сигурна, конкурентна и устойчива енергетика; превръщането на Европа в едно по-добро място за живот; утвърждаването на Европа като глобален партньор; доближаването на европейската тематика до хората; създаването на по-добро европейско законодателство.

    2. През 2007 г. Комисията ще започне да управлява няколко важни нови програми, насочени към иновации и натрупване на човешки капитал. На първо място това е Седмата рамкова програма за научни изследвания. По сравнение с Шестата рамкова програма се предвижда увеличение на средствата с 40%, така че за 7 години бюджетът на програмата да достигне около 50 млрд. евро. Важно значение ще има и изпълнението на Рамковата програма за конкурентност и иновации и Програмата за обучение през целия живот.

    Както личи от Работната програма, значителни усилия ще бъдат насочени към довършване и усъвършенстване на единния вътрешен пазар на ЕС. Вниманието ще бъде съсредоточено върху свободното движение на стоките за военни цели, които досега не бяха включени в единния пазар. Реформата на единния аграрен пазар ще обхване и сектора на винопроизводството. Следващата година ще бъде решаваща и за развитието на две нови европейски политика – космическата и морската.

    Всичко това безспорно е важно и полезно по пътя към по-високата конкурентноспособност, основаваща се на общество на знанието. Същевременно обаче, трябва да се подчертае, че модернизирането на европейската икономика изисква едно още по-ясно съсредоточаване на усилията в иновационната политика върху няколко ключови направления, където възникват определени “тесни места”, особено в енергетиката и в транспорта.

    3. Успешното развитие на европейската икономика е непосредствено свързано с постигането на по-голяма социално-икономическа и териториална кохезия. В тази връзка би могло да се препоръча още по-активна политика за развитието на транспортната инфраструктура на Европа, която е гръбнакът на единния пазар и важна предпоставка за постигането на по-висока конкурентноспособност.

    Струва си да се помисли и как Европейската комисия би могла да бъде по-полезна за държавите-членки при усвояване на средствата от структурните фондове, така, че да се постигне едно по-пълно използване на средствата. Това може да стане като се предвиди някаква програма за обучение и оказване на техническа помощ, особено на новоприетите страни.

    4. В социалната сфера Европейската комисията с основание съсредоточава усилията си едновременно в две направления – по-голяма гъвкавост при функционирането на пазара на труда и по-голяма защита на социалните права на наетите. През 2007 г. се предвижда публикуването на междинен доклад за изпълнението на Социалната програма 2005 – 2010 г. Същевременно може да се препоръча по-активното включване на социалните партньори в процеса на разработване и прилагане на европейската социална политика.

    5. Демографският натиск, свързан със застаряването на населението и с липсата на естествен прираст, прави все по актуално привличането на икономически имигранти в Европейския съюз. Ето защо може да се приветства включените в Работната програма на рамкови директиви за обща имиграционна политика и европейска “зелена карта”. Те ще спомогнат за по-ефикасно използване на човешкия капитал и ще предотвратят ненужната конкуренцията между страните-членки за привличането на висококвалифицирана работна сила. Може да се приветства и намерението на Европейската комисия да засили борбата с нелегалното наемане на имигранти чрез въвеждането на задължителни минимални санкции за провинилите се. През 2007 г. ще продължи работата по Общата политика по предоставяне на убежище, която трябва да влезне в действие през 2010 г.

    Оценявайки високо тези мерки би могло същевременно да се изтъкне, че за успешното провеждане на имиграционната политика, а и за постигане на напредък в някои други направления, би било уместно да се отдели по-голямо внимание на мерките за интегриране на имигрантите и като цяло за насърчаване на различни форми на общуване и съвместни дейности на представителите на различни етноси, културни и религиозни общности в Европа.

    6. През 2007 г. Европейската комисия ще представи своя първи Стратегически преглед на енергетиката. Той ще съдържа и План за действие с конкретни предложения по енергийната политика на Съюза. Като мерки в правилна посока могат да се оценят включените в Работната програма инициативи за развитие на единния европейски пазар на природен газ и електроенергия. В тази връзка би било полезно, ако по-ясно се очертаят, обаче, перспективите за развитието на отделните подотрасли на европейската електро-енергетика (ТЕЦ, ВЕЦ, АЕЦ и др.), като се изхожда от задължителното условие да се гарантира снабдяването с електроенергия на държавите-членки.

    7. Както и през предишните години, Европейската комисията с основание отделя специално място в своята Работна програма на мерките за намаляване на вредното въздействие на енергетиката върху околната среда. Значително внимание е отделено на регулирането и ограничаването на емисията в атмосферата на парникови газове и на някои други вредни газове, в контекста на задълженията по Протокола от Киото и на перспективите за международно регулиране на проблема и след края на действието на протокола през 2012 г. Като препоръка в това направление би могло да се изтъкне осъществяването на един по-мащабен анализ за връзката между ограничителните мерки по Протокола от Киото и глобалната конкурентноспособност на европейската икономика.

    8. Като важна положителна тенденция може да се отбележи включването в Работна програма на въпроси, свързани със здравеопазването, социалните услуги, здравословното хранене, градския транспорт. Същевременно би могло да се отбележи, че Европа продължава да е в дълг към гражданите по отношение на гарантирането на някои задължителни минимални стандарти на обслужване при снабдяването с основни услуги като здравни услуги, ВиК, градски транспорт, електро и газоснабдяване и др.

    9. Сигурността е тема, която напоследък постоянно присъства в дневния ред на европейските институции. От Работната програма личи, че през 2007 г. ще бъдат предприети важни мерки за недопускане на разпространяването на ноу-хау за производство и използване на експлозиви, както и за борба с престъпления в кибер-пространството. Тези мерки са навременни и полезни, но темата за сигурността е толкова важна и обширна, че поставянето на по-амбициозни цели би било само от полза за Европа.

    10. В областта на външните отношения Европейската комисия с основание предвижда една по-активна търговска политика за подобряване на достъпа на европейските стоки до чуждите пазари. Това ще става на двустранна основа чрез Споразумения за икономическо партньорство и на многостранна основа чрез многостранните търговски преговори под егидата на Световната търговска организация. При това търговията не се разглежда изолирано, а се свързва със защитата на интелектуалната собственост, инвестициите, международната конкуренция и особено с опазването на околната среда и демократизацията на обществото.

    11. Специално внимание в Работната програма се отделя на политиката на добросъседство. Нашата страна може да е доволна, че в рамките на тази политика вече влиза и черноморския регион като цяло. Това открива нови възможности за развитие на връзките както на двустранна основа, така и на общностно ниво - между Европейския съюз и Организацията за черноморско икономическо сътрудничество. Ние можем да бъдем особено полезни и като фактор за стабилност и развитието на сътрудничество в Югоизточна Европа.

    12. Следващата година ще има решаващо значение за конституционния процес и за изясняването на някои важни въпроси около институционалната реформа и бъдещето на Европейския съюз. Развитието на т. нар. План Д (демокрация, диалог, дебат) е много полезно за въвличането на гражданите в европейските дела. Както личи от работната програма, Европейската комисия предвижда да продължи своите усилия в тази важна област, акцентирайки върху младите хора и жените, които засега по-слабо се включват в дебата. Няма съмнение, че Народното събрание на Република България, както и другите държавни и обществени институции у нас, също ще положат максимални усилия за успешно приключване на дебата и за намирането на оптимални решения за по-нататъшното възходящо развитие на европейския проект.

    13. С приемането на страната ни в Европейския съюз от 1.1.2007 г. Народното събрание ще упражнява контрол върху участието на правителството в изработването и приемането на европейски актове. В тази връзка е особено важно да се създаде и да започне ефикасно да работи механизмът за взаимодействие между съответните поделения на Народното събрание, на Министерския съвет, на Министерството на външните работи, на другите министерства и ведомства. За добрата организация на работата на Комисията по европейските въпроси на Народното събрание е необходимо, също така, Министерският съвет своевременно да предложи на Народното събрание списък с актове на Съвета на Европейския съюз, които се предлагат за парламентарен контрол през 2007 г.


    Становището бе прието от Комисията по европейска интеграция със 7 гласа “за”.






    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума