Комисия по европейските въпроси
06/10/2005
Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 502-01-13, внесен от Министерски съвет на 10. 08. 2005 г.
На свое заседание, проведено на 6 октомври 2005 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на на Закон за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 502-01-13, внесен от Министерски съвет на 10. 08. 2005 г.
На заседанието на Комисията присъстваха представителите на Министерството на труда и социалната политика г-н Димитър Димитров, заместник-министър и г-н Асен Иванов, началник отдел в Дирекция “Европейска интеграция”, както и представителите на Министерството на правосъдието г-н Маргарит Ганев, заместник-министър и г-н Радомир Димов, държавен експерт в Съвета по законодателството.
І. Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за местните избори е в съответствие с разпоредбите на Договора за създаване на Европейската общност.
Чл. 17-22 от този Договор уреждат понятието “европейско гражданство” и целят гарантиране на политическите права на гражданите в рамките на Европейския съюз. Всяко лице, което притежава гражданство на държава-членка на Европейския съюз, притежава и европейско гражданство, което не измества националното гражданство, а го допълва.
Целта на европейското гражданство е да бъде установена пряка политическа връзка между Европейския съюз и отделния индивид и той да получи възможност за активно участие в социалния, икономическия, културния и политическия живот на държавата-членка, в която пребивава, дори ако не е неин гражданин. Европейското гражданство гарантира определени права на лицата, които го притежават. Едно от тези права е активното и пасивно избирателно право, което е уредено в чл. 19 от Договора за създаване на Европейската общност и има подчертан политически характер. По силата на това право всеки гражданин на Европейския съюз, който живее в държава-членка, чийто гражданин не е, може да гласува и да се кандидатира в общинските избори в държавата-членка, където пребивава при същите условия, които важат за гражданите на тази държава. Признаването на активно и пасивно избирателно право в държавата-членка по местопребиваването е проява на принципа за недискриминация между гражданите по произход и гражданите на Европейския съюз, живеещи в съответната държава-членка.
ІІ. Условията за упражняване на политическото право на гласуване и кандидатиране в общински избори на гражданите на Европейския съюз, пребиваващи в държава-членка, чиито граждани не са, са разписани подробно в Директива на Съвета 94/80/ЕО. В областта на избирателните права, с Допълнителната информация по Глава 2 “Свободно движение на хора” България е поела задължение да транспонира европейското законодателство във вътрешната си законова уредба, съобразявайки разпоредбите на действащия Закон за местните избори с посочената Директива. Към момента е извършена необходимата промяна в Конституцията на Република България, съгласно която със закон следва да се уреди участието на граждани на Европейския съюз в избори за местни органи.
Целта на настоящия законопроект е да уреди, съобразно Директивата, реда и предпоставките за упражняване в България на избирателните права на гражданите на Европейския съюз. Тези предпоставки включват подаване на заявление до общинската администрация, представяне на определени документи, вписване в избирателните списъци. Предвиден е механизъм за проверка верността на декларираните от граждани на Европейския съюз факти и обстоятелства.
Република България се възползва от предвиденото в Директивата изключение за кметове да не могат да се кандидатират лица, които не са български граждани.
Допълнителните разпоредби на законопроекта включват две нови легални дефиниции – на понятията “държава-членка по произход” и “официална декларация” .
ІІІ. Във връзка с необходимостта текстът на законопроекта да съответства на изискванията, заложени в Директивата, към него могат да бъдат направени следните забележки и препоръки:
1. Предложеният законопроект за Закон за изменение и допълнение на Закона за местните избори предвижда като предпоставка за участие на гражданин на държава-членка на Европейския съюз в местните избори провеждани в България, подаването на заявление, с което лицето изразява желанието си да участва в изборите. Тази предпоставка е в съответствие с изискването на чл. 7 ал.1 от Директивата, където е посочено участието в изборите да става по желание на съответния гражданин на държава-членка, а не същият да бъде автоматично вписван в избирателните списъци.
От друга страна обаче, чл. 8 ал. 3 параграф 2 от Директивата изисква гражданите на държава-членка на Европейския съюз да могат да бъдат не само вписвани, а и заличавани от избирателните списъци по тяхно желание – за разлика от българските граждани, които се заличават от списъците автоматично при изгубване на избирателни права или смърт.
Следователно, в законопроекта е редно да се предвиди възможност за гражданите на държави-членки на Европейския да оттеглят желанието си за участие в местните избори и въз основа на това - да бъдат заличавани от избирателните списъци.
2. Съгласно чл.9 ал.1 от Директивата, при подаване на заявлението си за участие в изборите, кандидатиращ се гражданин на държава-членка на Европейския съюз трябва да приложи към заявлението същите документи, които се изискват от кандидатите-български граждани. В чл. 42 ал. 1 т.1 - 4 от Закона за местните избори са изброени документите, които се изискват от българските граждани; в предлаганата нова т.5 от същия текст се изброяват документите, които трябва да се приложат към заявлението на гражданите на държави членки на ЕС.
От формулировката на текста на новата т.5 не става ясно дали документите, изброени в нея са единствените, които трябва да придружават заявлението на чуждия гражданин или се изискват допълнително от гражданите на ЕС заедно с документите по т.1 - 4. С оглед постигане на яснота в това отношение, редакцията на чл.42 ал.1 следва да бъде прецизирана.
3. С оглед постигане на яснота и съответствие на текста на законопроекта с чл.2 ал.1 б. “г” от Директивата, в текста на § 1б от законопроекта думата “лицето” е препоръчително да се замени с думите “лицето с гражданство на ЕС”, с цел прецизната индивидуализация на тези лица.
Въз основа на направения анализ се налага заключението, че законопроектът за изменение и допълнение на Закона за местните избори съответства на Директива 94/80/ЕО, а констатираното в няколко разпоредби непълно или неточно въвеждане на разпоредбите на Директивата може да бъде преодоляно от водещата комисия, която следва да се съобрази с направените бележки.
С оглед гореизложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (11 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за местните избори № 502-01-13, внесен от Министерски съвет на 10. 08. 2005 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ