Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
06/10/2005

    проект на закон за избиране на народни
    представители в Европейския парламент, № 502-01-14, внесен от Министерския съвет на 10 август 2005 г.

    На свои заседания, проведени на 29 септември и 6 октомври 2005 г., Комисията по Европейска интеграция разгледа проект на Закон за избиране на народни представители в Европейския парламент, № 502-01-14, внесен от Министерския съвет. На заседанието на Комисията законопроектът беше представен от г-н Радомир Димов, държавен експерт в Съвета по законодателството към Министерството на правосъдието. На заседанията присъстваха заместник-министъра на труда и социалната политика г-н Димитър Димитров, заместник-министъра на правосъдието г-н Маргарит Ганев, г-н Асен Иванов, началник отдел "Европейска интеграция" към Министерството на труда и социалната политика, г-н Борислав Димитров, държавен експерт в дирекция "Европейска интеграция" към Министерския съвет, както и г-жа Мина Топузова и г-жа Румяна Станоева – Сидерова, членове на ЦИК.

    I. Предлаганият проект на закон цели да хармонизира националното законодателство със законодателството на ЕС по отношение на упражняването на право на глас и кандидатиране в избори за Европейския парламент на българските граждани и на гражданите на ЕС, които пребивават продължително или постоянно в Република България, без да са нейни граждани. Настоящият законопроект е изготвен във връзка с поетите в хода на преговорите за присъединяване на Република България към ЕС ангажименти по глава 2 "Свободно движение на хора" относно пребиваването и избирателните права на гражданите на ЕС, и цели постигане на съответствие с изискванията на Директивата на Съвета 93/109/ЕО.

    II. Законопроектът е съобразен с основните принципи и изисквания произтичащи от чл. 17, 18 и 19 от Договора за Европейската Общност, относно създаването на гражданството на Съюза, и от принципа за недискриминация на основание националност. В съответствие с Директива 93/109/ЕО се въвеждат условията, при които български граждани и граждани на ЕС, продължително или постоянно пребиваващи в Република България, без да са нейни граждани, имат право да гласуват, както и да се кандидатират в изборите за народни представители в Европейски парламент. Съгласно чл. 2, ал. 2 от Директивата, в глава първа от законопроекта е предвидено, че територията на Република България е една многомандатна територия.

    Глава втора от законопроекта определя видовете избирателни комисии, като ясно очертава техните функции и правомощия за провеждането на изборите. Предвидено е Централната избирателна комисия да следи за приложението на закона, както и да упражнява методическо ръководство и контрол върху дейността на районните и секционните избирателни комисии.

    В законопроекта се предвижда разделянето на избирателните списъци на две части, като в част "А" се включват имащите право на глас български граждани, а част в "Б" гражданите на ЕС, които пребивават продължително или постояно в Република България, но не са нейни граждани. Гражданите на ЕС трябва да представят официална декларация в определен срок, включваща данни, посочени в чл. 9, ал.2 и ал.3 от Директива 93/109/ЕО.
    Член 28, ал.6 и ал.7 от глава трета от законопроекта регламентира възможността за проверка на декларираните факти и обстоятелства по дипломатически път.

    Правото за кандидатиране за народен представител в Европейския парламент се урежда в глава пета от законопроекта. Предвидено е, че гражданите на ЕС, който не са български граждани се регистрират в кандидатските листи при същите изисквания, на които отговарят българските граждани. Посочените данни в декларацията съответстват на изброените в чл. 10 от Директивата.

    Глава десета от законопроекта предвижда административно-наказателни разпоредби в случай на нарушение на закона, като наказателните постановления могат да бъдат обжалвани по реда на Закона за административните нарушения пред Върховния административен съд.

    III. Като цяло законопроектът е в съответствие с Директивата 93/109/ЕО. По отделни текстове могат да се направят следните бележки и препоръки с оглед по-прецизно въвеждане на изискванията на Директивата, които на заседаниата на Комисията бяха подкрепени от вносителя.
    1. С цел да се уеднаквят изискванията на чл. 3 и чл. 4 от законопроекта относно минимален срок на престой в Република България като условие за упражняване на правото на глас и на кандидатиране в изборите за народни представители в Европейския парламент, се предлагат следните изменения. Препоръчително е изразът в чл. 3, ал. 1 от законопроекта: "живели са постоянно най-малко през последните 3 месеца в Република България", да бъде заменен с думите "живели са постоянно в Република България", а ал. 2 на чл. 3 от законопроекта да придобие следната редакция: "Всеки гражданин на ЕС, който има статут на продължително или постоянно пребиваващ в Република България, без да е нейн гражданин, има право да участва в изборите за народни представители от Република България в Европейския парламент при условията на ал.1, и при условие, че не е лишен от правото да избира в държавата – членка по произхода си и предварително с официална декларация е заявил желанието си да упражни правото си на глас на територията на Република България". Със същата цел, би следвало да бъде променена и разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от законопроекта, като думите: "че през последните три месеца са живели в държавата – членка" бъдат заменени с такста: "че са живели постоянно в държавата – членка".
    2. Съгласно разпоредбите на Решение на Съвета 2002/772 методът за разпределяне на мандатите между партиите, коалициите и инициативните комитети се определя във вътрешното законодателство на всяка държава-членка. Чл. 8, ал. 2 от законопроекта предвижда, че за разпределянето на мандатите се използва методът на най-големия остатък - методът на Хеър-Ниймайер (Hare Niemayer). Според чл. 6, ал. 2 от Закона за избиране на народни представители, за разпределение на мандатите между партии и коалиции в Република България се използва методът Д'Ондт.
    Във водещата комисия следва да се обсъди избора на метода Хеър-Ниймайер за разпределяне на мандатите между партиите, коалициите и инициативните комитети при избиране на народни представители в Европейския парламент.
    3. Процедурата на вписване на граждани от ЕС, които не са български граждани, като гласоподаватели в избирателните листи за народни представители за Европейския парламент, е посочена в чл. 29, ал.2 от законопроекта. С цел прецизиране на текста, се предлага ал. 2 на чл. 29 да придобие следната редакция: "Гражданинът от ЕС продължително или постоянно пребиваващ в Република България, без да е неин гражданин, и който желае да бъде вписан в избирателен списък за избор на народни представители от Република България в Европейския Парламент, депозира официална декларация на български език в общинската администрация по адреса му на пребиваване в България в срок от обявяване на датата на изборите до 40 дни преди изборния ден”.
    4. С цел точно транспониране на разпоредбите на чл. 9 и чл. 10 от Директива 93/109/ЕО, е препоръчително да бъдат направени промени в следните текстове:
    а/ чл. 29, ал. 2, т. 1 да се измени така: "националността и адреса си в избирателния район в Република България";
    б/ чл. 29, ал. 2, т. 2 да придобие следната редакция: "избирателния район в държавата членка по произход, в чийто избирателен списък последно е било вписано името му";
    в/ чл. 29, ал. 2, т.6 да се измени така: "пълните данни от валидния български документ за самоличност".
    5. Не е транспонирана разпоредбата на чл. 11, ал. 2 от Директивата, която изисква във вътрешното законодателство на държавите – членки да бъде предвидено право на заинтересованото лице да обжалва по съдебен ред отказ за вписване в избирателен списък и отхвърляне на заявление за кандидатиране при същите условия, предвидени за гражданите на държавата-членка. Препоръчително е създаването на текст в глави трета и пета от законопроекта с такова съдържание.
    8. В чл. 1, ал. 4 от законопроекта е предвидено, че кандидатите, заемащи една от длъжностите изброени в чл. 1, ал. 3, прекъсват изпълнението на длъжността си от момента на регистрацията им като кандидати за народни представители за Европейския парламент.
    Препоръчително е изпълнението на заеманите длъжности да бъде прекъснато след като кандидатът бъде избран за народен представител в Европейския парламент.
    9. Би било целесъобразно, с оглед ефективното прилагане на разпоредбите на закона, да бъдат дефинирани понятията "статут на постоянно" и "статут на продължително пребиваващ в Република България" в допълнителните разпоредби, по смилъла на Закона за чужденците.
    10. Като обща бележка към законопроекта може да бъде отправена следната препоръка: навсякъде в текста на закона израза "гражданин на държава – членка на ЕС, различна от Република България" да се замени с "гражданин на ЕС, който не е български гражданин". Това произтича от разпоредбите на чл. 17, 18 и 19 ДЕО и на Директива 93/109/ЕО.





    С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция с 10 гласа "за" и един глас "въздържал се" предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проекта на Закон за избиране на народни представители в Европейския парламент № 502-01-14, внесен от Министерския съвет на 10 август 2005г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума