Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
10/11/2005

    Закон за държавния бюджет на Република България за 2006 г.,
    № 502-01-46, внесен от Министерския съвет на 31.10.2005 г.

    На свое заседание, проведено на 10 ноември 2005 г. Комисията по европейска интеграция разгледа проекта на Закона за държавен бюджет на Република България за 2006 г., № 502-01-46, внесен от Министерския съвет.
    На заседанието на комисията присъстваха г-н Пламен Орешарски, министър на финансите, г-жа Меглена Кунева, министър по европейските въпроси, г-н Лъчезар Борисов, зам.-министър на икономиката и енергетиката, г-жа Искра Михайлова, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството, г-н Димитър Пейчев, зам.-министър на земеделието и горите, г-жа Любка Качакова, зам.-министър на околната среда и водите, г-жа Сабрие Сапунджиева, зам.-министър на правосъдието, г-н Цонко Киров, зам.-министър на вътрешните работи, г-н Димитър Димитров, зам.-министър на труда и социалната политика, г-жа Миглена Павлова, изпълнителен директор на Агенцията по обществени поръчки, г-н Бойко Антонов, председател на Агенцията за бежанците, г-жа Боряна Пенчева, деректор на дирекция “Управление на средствата от Европейския съюз”, г-н Янко Янчев, директор на дирекция “Финанси и бюджет” в администрацията на Висшия съдебен съвет.

    І. Комисията по европейска интеграция разглежда внесения проект за Закон за държавния бюджет от гледна точка на:
    - изискванията на Европейския съюз за развитието на реформата в бюджетната сфера, чиято крайната цел е постигане на ефективно действаща средносрочна рамка на разходите и утвърждаване на програмното бюджетиране като основен подход във всички фази на бюджетния процес;
    - финансовото осигуряване на ангажиментите по присъединяването на Република България към Европейския съюз и по-специално на мерките, произтичащи от Мониторинговия доклад на Европейската комисия от 25 октомври 2005 г.

    ІІ. От внесения законопроект и приложенията към него става ясно, че продължава усъвършенстването на бюджетните процедури в посока на приетото със Закона за устройството на държавния бюджет многогодишно бюджетиране. Продължава подготовката на бюджетните процедури за реализиране на Стратегията за участието на Република България в Кохезионния и в структурните фондове на Европейския съюз чрез създаване на интегрирана система за планиране на инвестициите, обхващаща едновременно европейските и националните източници на финансиране. Основната цел на тази стратегия е осигуряване на ефективно и прозрачно управление, висока административна и финансова организираност като предпоставка за оптимално усвояване на средствата по линия на финансовите инструменти на ЕС.
    Расте броя на министерствата, изготвящи програмни бюджети като част от подготовката за въвеждането на програмното бюджетиране. То става основен подход във всички фази на бюджетния процес – планиране, изготвяне, приемане, изпълнение, отчитане и контрол. От представените документи и от Доклада на Министъра на финансите по Закона за Държавния бюджет става ясно, че ще бъде изпълнена крайната цел - обхващане на всички министерства от процеса на програмното бюджетиране при изготвянето на следващия бюджет за 2007 г.

    ІІІ. В проектозакона за държавен бюджет за 2006 г. и в програмните проектобюджети на министерствата се съдържат редица данни, говорещи за финансовото обезпечение на ангажиментите по присъединяването на Република България към ЕС и по-специално на неотложните мерки, свързани с последния мониторингов доклад на Европейската комисия:

    а) Защита на интелектуалната собственост

    Мерки: Кадрово и техническо укрепване на властите, отговарящи за защитата на правата на интелектуална и на индустриална собственост.
    Финансиране: В програмния бюджет на Министерството на икономиката и енергетиката като т. 3.3.4 е посочена Програмата “Закрила на обектите на индустриална собственост”. Като разходи по тази програма са записани през 2006 г. 4,8 млн. лв., което представлява увеличение с 65% спрямо разходите през 2005 г. (2,9 млн. лв.). Значителна част от увеличението на разходите е предназначено за развитие на “Националната мрежа за сътрудничество и обмен на информация за защита на правата върху интелектуална и индустриална собственост – NIPIES” и за подобряване на интернет достъпа до Патентното ведомство и до неговите бази-данни.

    б) Селско стопанство

    Мерки: Кадрово осигуряване на единната разплащателна агенция (тя трябва да е в състояние да обслужва около 150 000 селски производители от 1.1. 2007 г.). Въвеждане към агенцията на Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК) и на Система за идентификация на земеделските парцели.
    Финансиране: В проектобюджета на ДФ “Земеделие” за 2006 г. са предвидени средства в размер на 138,2 млн. лв. С тези средства се очаква да се постигне чувствително нарастване на функциите, ролята и отговорностите на държавата, провеждани чрез ДФ “Земеделие” в областта на селското стопанство и да се създадат условия за прилагане на Общата селскостопанска политика на ЕС.
    Програма 1 в програмния бюджет на Министерството на селското стопанство и горите - “Устойчиво и ефективно управление ползването на земеделските земи” включва продукт 4 “Изграждане на Система за идентифициране на земеделските парцели – неразделна част от Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) – Регламент 3508/92 и 1782/2003 на ЕО”. Средствата предвидени по тази програма през 2006 г. са около 89 млн. лв., което е с 49 млн. лв. повече от средствата, изразходвани през 2005 г. или има планиран ръст от 123%.
    Мерки: В областта на животновъдството е необходимо: административно укрепване на Млечния борд; създаване на условия за администриране на квотите за производство на мляко; прилагане на правилата относно трансмисивните спонгиформни енцефалопатии (TSEs); унищожаване на рисковите отпадъчни продукти от животински произход; създаване на електронна база данни за повсеместно обхващане и наблюдение на движението на селскостопанските животни; подпомагане на преустройството на кланиците с цел те да отговарят на европейските норми за условията за живот на селскостопанските животни; подобряване и прецизиране на граничния контрол при вноса и износа на животни и животински продукти.
    Финансиране: То е свързано с реализацията на Програма 7 в програмния бюджет на Министерството на селското стопанство и горите - “Развитие на животновъдството”. По тази програма през 2006 г. има планирани разходи в размер на 26,3 млн. лв., спрямо 16,5 млн. лв. през 2005 г. или планираният ръст е близо 60%. Значителна част от тези средства ще се използват за следните мерки:
    - Създаване на Регистър на млекопроизводители и млекопреработватели
    и млекосъбирателни пунктове (продукт 15);
    - Организация и управление на надзора на TSEs (продукт 13);
    - Контрол на храните на животните (продукт 9);
    - Идентификация на животни, регистрация на животновъдни обекти (продукт 6);
    - Организиране на здравеопазването на животните (продукт 3);
    - Контрол за осигуряване на хуманно отношение към животните (продукт 4)
    - Контрол на внос и износ на фуражи (продукт 19);
    - Граничен ветеринарен контрол и карантина (продукт 5).

    Мерки: Създаване на пълен регистър на лозовите масиви, укрепване на капацитета за сертификацията на лозовия посадъчен материал, за сертификация и контролът на качествените вина и вината с деклариран географски произход.
    Финансиране: Реализацията на тази мярка е свързана с Програма 8 от програмния бюджет на Министерството на селското стопанство и горите - “Развитие на растениевъдството”. Предвидените разходи по програмата за 2006 г. са 49,1 млн. лв., при 38,8 млн. лв. през 2005 г. или ръста е 27%.

    в) Регионална политика и координация на структурните инструменти

    Мерки: Подсилване на административния капацитет на Управляващите органи в централните ведомства, както и на Междинните звена по Оперативните програми на регионално и местно ниво.
    Финансиране: В Раздел 4 на Бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството - “Преглед на политиката в областта на интегрирано регионално и местно развитие” се планира увеличение на общите разходи повече от 3 пъти от около 57 хил. лв. на 187 хил. лв. Част от тези средства е предвидено да се използват за назначаване и обучение на служители от Управляващия орган на Националната оперативна програма за регионално развитие (2007 – 2013), а така също за оборудване на Главна дирекция “Програмиране на регионалното развитие” и на междинните звена в центровете на районите за планиране.

    г) Правосъдие и вътрешните работи

    Мерки: Чувствително увеличение на персонала, въвеждане на повече съвременно специализирано оборудване за откриване на нарушители и за борба с контрабандата и трафика на хора; кадрово и техническо укрепване на органите на вътрешните работи за досъдебно разследване.
    Финансиране: В държавния бюджет на Република България за 2006 г. са предвидени разходи на Министерството на вътрешните работи в размер на 840,6 млн. лв. През 2005 г. тези разходи са били определени на 797,7 млн. лв. Планираният ръст на разходите на МВР е 7,81%. В доклада по ЗДБРБ е указано, че с проектобюджета на МВР за 2006 г. се предвиждат средства за изпълнение на ангажиментите на Република България по присъединяването към ЕС в раздела “Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи”. По-специално е предвидено финансиране на борбата с организираната престъпност, корупцията, охраната и контрола на държавната граница, осъществяването на граничния режим и паспортно-визовия контрол.

    Мерки: Засилване на борбата с корупцията. Обучение на магистратите по въпросите на защитата на интелектуалната собственост. Ефикасно функциониране на системата за обмен на информация между ведомствата, ангажирани в борбата с организираната престъпност. Кадрово и техническо укрепване на Националния институт по правосъдие.
    Финансиране: Общо субсидията за съдебната власт в предложението на Министерския съвет в проекта за държавен бюджет за 2006 г. е в размер на 229 млн. лв., което е с 23,7% повече от субсидията за 2005 г. През 2005 г. Националният институт по правосъдие е получил субсидия 1,3 млн. лв. За 2006 г. Министерският съвет предлага субсидия от 2,3 млн. лв., което е увеличение спрямо 2005 г. със 77%.

    Мерки: Кадрово и техническо укрепване на Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност.
    Финансиране: В проекта за държавен бюджет (Приложение 1 към ЗДБРБ) се предвижда почти петкратно увеличение на субсидията за указаната комисия - от 980 хил. лв. през 2005 г. на 5 574,7 хил. лв. през 2006 г.

    Мерки: Финансово, административно и техническо укрепване на Националния фокусен център за наркотици и наркомани, който осъществява връзка с Европейския мониторинг център по наркотици и наркомании и на Националния център по наркомании.
    Финансиране: В програмния бюджет за 2006 г. на Министерството на здравеопазването е включена Програма 5 - “Намаляване търсенето на наркотици” с планирани разходи от около 2,3 млн. лв. В рамките на тази програма е предвидено финансиране на административното и техническото укрепване на указаните по-горе институции.

    д) Финансов контрол

    Мерки: Увеличаване на персонала и техническите средства на изпълнителните агенции, контролиращи използването на предприсъединителните и структурните фондове на ЕС.
    Финансиране: За 2006 г. са предвидени разходи на Сметната палата в размер на 17,6 млн. лв., което е увеличение спрямо 2005 г. с 67%.
    Под т. 3.3.3 в програмния бюджет на Министерството на икономиката и енергетиката е записана Програмата “Равнопоставеност и прозрачност в системата на обществените поръчки”. Планираният бюджет на програмата за 2006 г. е 641 хил. лв., което представлява ръст спрямо 2005 г. от 31%. Сред очакваните резултати от изпълнението на програмата са: усъвършенстване на системата на обществените поръчки; подобрен административен капацитет на Агенцията за обществени поръчки; усъвършенстван Регистър на обществените поръчки.
    В държавния бюджет за 2006 г. е предвидено 50% увеличение на бюджета на Комисията за финансов надзор, основно за кадровото укрепване на комисията.

    е) Статистика

    Мерки: Кадрово и техническо укрепване на НСИ с цел подобряване на качеството, актуалността и комплектността на статистическите анализи, по-специално за целите на определянето на добавената стойност и за общата аграрна политика.
    Финансиране: В проектозакона за държавния бюджет за 2006 г. (Приложение 1 към Доклада по ЗДБРБ) е предвидено увеличение на разходите на НСИ с 20.66%.

    ж) Социална политика и социално интегриране

    Мерки: Създаване на достъп до здравни услуги за лицата, останали извън системата за социално подпомагане. Чувствително подобряване на условията на живот в различните здравни институции, особено там, където живеят деца. Подобряване на условията на живот на тези групи от населението, които са в неравностойно положение, включително ромското население. Подобряване на техния достъп до системата за социално подпомагане, до здравни и образователни услуги и до пазара на труда.
    Финансиране: В програмния бюджет за 2006 г. на Министерството на здравеопазването е включена Програма 12 “Медикосоциални грижи за деца в неравностойно положение”. Планираните разходи по тази програма са 27,7 млн. лв.
    В програмния бюджет на Министерството на труда и социалната политика са предвидени следните програми, засягащи указаните мерки:
    - Програма 4 “Заетост за социална интеграция” – планирана субсидия от Републиканския бюджет за 2006 г. – 177 млн. лв., очакван ръст спрямо 2005 г. – около 22%;
    - Програма 12 “Закрила на децата чрез преход от институционални грижи към алтернативни грижи в семейната среда” – планирана субсидия от Републиканския бюджет за 2006 г. – 21,7 млн. лв., очакван ръст спрямо 2005 г. – около 47%;
    - Програма 13 “Интеграция на хора с увреждания” – планирана субсидия от Републиканския бюджет за 2006 г. – 16,1 млн. лв. очакван ръст спрямо 2005 г. – около 100%;
    - Програма 14 “Социално включване на други рискови групи от населението” – разходите през 2006 г. се предвижда да достигнат 5,2 млн. лв., което е ръст спрямо 2005 г. от около 145%. Разходите се покриват изцяло от приходи извън Републиканския бюджет.
    - Програма 15 “Национална програма за по-пълно обхващане на учениците в задължителна училищна възраст” – планирана субсидия от Републиканския бюджет – 30 млн. лв. Това е нова програма.

    В програмния бюджет за 2006 г. на Министерство на образованието и науката е включена програмата “Интеграция и реинтеграция на деца и ученици”. Министерството предвижда увеличение на разходите по програмата от 18 млн. през 2005 г. на 25 млн. през 2006 г., което представлява увеличение от около 39%.

    Мерки: Подобряване на достъпа на хора в неравностойно положение до обществени сгради и обществен транспорт
    Финансиране: Под т. 1.1.1 в програмния бюджет на Министерството на транспорта е включена Програма 5 “Общодостъпен транспорт”. Там е записано, че Общинските съвети определят линиите и курсовете, които ще бъдат обявени за изпълнение с автобуси за превоз на трудноподвижни лица, при спазване на определени нормативи за относителния дял на курсовете, изпълнявани с такива автобуси. В градовете с население над 100 хил. жители се определят най-малко по една основна и по една допълнителна линия, превозите по които се изпълняват изцяло с автобуси за превоз на трудноподвижни лица.

    з) Околна среда

    Мерки: Изпълнение на Директива 96/61/EО за комплексно предотвратяване и контрол на промишленото замърсяване и създаването на адекватни структури за прилагане на тази част от законодателството, особено на регионално и местно равнище.
    Финансиране: В програмния бюджет за 2006 г. на Министерство на околната среда и водите е включена програма «Комплексни разрешителни». За нея е предвидена субсидия от бюджета в размер на 0,6 млн. лв.

    Мерки: Мониторинг и контрол на сметищата. Създаване на депа за опасни отпадъци, като отходни масла, батерии, опасни химикали (полихлорирани бифенили/полихлорирани терфенили) и др.
    Финансиране: Политика в областта на управлението на отпадъците цели до края на 2006 г. 100% от населението на страната да е обхванато от система за организирано събиране и транспортиране на отпадъците. Планирано е да бъдат въведени в експлоатация 10 съоръжения и инсталации за третиране на отпадъци, да бъдат ликвидирани 455 нерегламентирани сметища. 600 хиляди души да бъдат обхванати от система за разделно събиране на отпадъци. 40% от теглото на всяка негодна за употреба никело-кадмиева батерия или акумулатор да се рециклират.
    Програма № 3 на Министерството на околната среда и водите - “Интегрирана система за управление на отпадъци” предвижда за 2006 г. разходи в размер на 46 млн. лв.

    и) Защита на потребителите и тяхното здраве

    Мерки: Укрепване на капацитета на Комисията по търговия и защита на потребителите и на организациите, представляващи потребителите.
    Финансиране: В програмния бюджет на Министерството на икономиката и енергетиката е предвидена Стратегическа цел 7 - “Ефективна защита на интересите на потребителите”. Под т. 7.1.1 в бюджета е включена програма “Подкрепа на дейностите за защита на потребителите”. Сред целите на тази програма са: ефективно функциониране на отговорните институции; улеснен достъп до извънсъдебно решаване на потребителски спорове; функционираща система за надзор на пазара и за обмен на информация за опасни стоки; укрепване на неправителствените организации за защита на потребителите. Планираните разходи по програмата през 2006 г. са около 2,9 млн. лв., което представлява ръст на разходите от 16% спрямо 2005 г.



    При обсъждането на проекта в Комисията министърът на финансите заяви, че през 2006 г. за изпълнение на ангажиментите, произтичащи от присъединяването ни към ЕС, в допълнение към другите финансови средства, страната ни ще разполага сумарно с 208 млн. евро по линия на предприсъединителните инструменти.
    Министърът по европейските въпроси отбеляза, че във всички критични зони по присъединяването на страната ни към ЕС правителството има разработени планове за действие, чието изпълнение редовно се следи от Съвета по европейска интеграция към Министерския съвет. Тези планове са финансово осигурени – от държавния бюджет и от предприсъединителните инструменти.



    ІV. Препоръки на Комисията по европейска интеграция


    1. В Доклада по Закона за държавния бюджет за 2006 г. би следвало да има отделен раздел за това, как финансово са осигурени неотложните ангажименти по присъединяването на Република България към ЕС.
    2. В диалог между Министерството на финансите и отрасловите ведомства да бъде уточнено финансирането на някои срочни мерки по присъединяването, особено когато е необходимо извършването на чувствителни разходи за капиталови вложения. По-специално става дума за следните мерки:
    - Оборудване и комплектоване с персонал на 28 областни служби на разплащателната агенция по прилагането на Общата селскостопанска политика на ЕС;
    - Идентификация и регистрацията на животни и животновъдни обекти.
    - Изграждане на гранична инспекция за ветеринарен контрол и карантина.
    - Контрол върху движението на животинските храни, произведени без да се спазват хигиенните изисквания на ЕС в преходния период, когато такива храни ще могат да постъпват само на българския вътрешен пазар.
    - Въвеждане във всички посолства и консулски служби на он-лайн системата, която осигурява пряк контакт между властите, издаващи визите и централните власти с цел своевременно откриване на подправени и фалшифицирани документи.
    - Въвеждане и тестване на Автоматизирана система за идентификация по отпечатъци на пръстите, създаване на действащи точки за връзка с мрежата, обучение на персонал за работа със системата.
    - Въвеждане на единна информационна система за управление на делата в правосъдието.
    - Усъвършенстване на системата за събиране и анализиране на информация за значителни трансфери на пари в наличност. Привеждане на системата в съответствие с изискванията на международната организация за действия във финансовата сфера – Financial Action Task Force (FATF).
    - Подобряване на условията за живот в домовете за деца, особено в домовете за деца с ментални увреждания.
    - Подобряване на условията за живот в местата за излежаване на присъди и в местата за принудително задържане.





    Комисията по европейска интеграция счита, че като цяло държавният бюджет за 2006 г. отразява потребностите от финансиране на мерките по изпълнението на ангажиментите на Република България за пълноправно членство в ЕС от 1.1.2007 г. Комисията се обедини около необходимостта от приемането на проекта на първо гласуване от Народното събрание, като се вземат предвид и изложените по-горе препоръки.

    На тази основа Комисията по европейска интеграция предлага на Народното събрание да подкрепи Закона за държавния бюджет на Република България за 2006 г. № 502-01-46, внесен от Министерския съвет с 6 гласа „за”, 1 „против” и 1 „въздържал се”.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума