Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
13/09/2007

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за
    техническите изисквания към продуктите, № 702-01-31, внесен от Министерския съвет на 20 юли 2007 г.

    На заседанието, проведено на 13 септември 2007 г., Комисията по европейските въпроси разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за техническите изисквания към продуктите.
    Законопроектът беше представен пред Комисията от г-жа Нина Радева – заместник-министър на икономиката и енергетиката. В заседанието взе участие и г-н Бончо Бончев – началник отдел „Обща координация по въпросите на Европейския съюз” в Министерство на икономиката и енергетиката.

    I. С предлагания проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за техническите изисквания към продуктите в българското законодателство се въвеждат изискванията на Директива 2005/32/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 6 юли 2005 г., която създава рамка за определянето на изисквания за екопроектиране към енергопотребяващи продукти и изменя Директива на Съвета 92/42/ЕИО и Директиви 96/57/ЕО и 2000/55/ЕО на Европейския парламент и на Съвета (Директива 2005/32/ЕО), и се въвеждат мерки по прилагане на Регламент (ЕО) 2422/2001 на Европейския парламент и на Съвета за програмата на Общността за етикетиране на офис оборудване по отношение на енергийната ефективност (Регламент (ЕО) 2422/2001).
    II. 1. Директива 2005/32/ЕО се въвежда чрез създаване на нова глава трета „а” и съответни изменения и допълнения в други разпоредби. Изискванията за екопроектиране към конкретните енергопотребяващи продукти ще се въвеждат чрез наредби, издавани от Министерския съвет по предложение на министъра на икономиката и енергетиката, когато мерките по прилагането са директиви или решения.
    В съответствие с Директива 2005/32/ЕО законопроектът предвижда, че енергопотребяващи продукти се пускат на пазара и/или се пускат в действие само когато им е извършено оценяване на съответствие и имат нанесена маркировка за съответствие. Оценяването се извършва съгласно съответните мерки по прилагането, като се дава предимство на самооценката – производителят може да избере между процедурите „Вътрешен контрол на проектирането” и „Система за управление за оценяване на съответствието”. Уредени са презумпции за съответствие с изискванията за екопроектиране, когато енергопотребяващият продукт е проектиран от организация, регистрирана в съответствие с Регламент (ЕО) № 761/2001 на Европейския парламент и на Съвета от 19 март 2001 г., който разрешава доброволно участие на организации в Схемата на Общността за екологично управление и одит (EMAS), и функцията „проектиране на продукти” е включена в обхвата на регистрацията, или от организация, чиято система за управление включва функцията “проектиране на продукти” и която съответства на хармонизираните европейски стандарти, или когато енергопотребяващият продукт е получил екоетикет в съответствие с Регламент (ЕО) № 1980/2000 относно преразгледана схема на Общността за присъждане на екологични етикети и е проектиран при използването на хармонизирани европейски стандарти.
    Съответствието на продуктите с изискванията за екопроектиране се удостоверява с декларация за съответствие и с маркировка за съответствие.
    Производителят или неговият упълномощен представител са длъжни да съхраняват техническото досие и декларацията за съответствие не по-малко от 10 години от последната дата на производство на продукта. Когато производителят не е установен на територията на Европейския съюз и няма упълномощен представител, вносителят на продукта гарантира, че той отговаря на всички изисквания за екопроектиране. При отсъствие на производител или на вносител за производител се счита лицето, което пуска продукта на пазара и/или ги пуска в действие.
    Със законопроекта се въвеждат изискванията за свободното движение на енергопотребяващи продукти, които позволяват на един продукт, който има нанесена маркировка за съответствие и съответства на изискванията за екопроектиране, да може да се движи свободно на единния европейски пазар.
    Производителите са длъжни да предоставят информация на потребителите, която да изяснява ползите от екопроектиране и ролята им в процеса на устойчивото развитие, както и информация на производителите на компоненти и на монтажни възли, която може да повлияе на начина на манипулиране, употреба или рециклиране.

    II. 2. С Регламент (ЕО) 2422/2001 се въвеждат изискванията на Споразумението между правителството на Съединените американски щати и Европейската комисия за координация на програмите за етикетиране на офис оборудване по отношение на енергийната ефективност, одобрено с Решение на Съвета 2006/1005/ЕО от 18 декември 2006 г. Участието в програмата за енергийна ефективност на офис оборудването е доброволно, като всеки желаещ производител, асемблатор, вносител или търговец на такова оборудване може да стане участник в нея. Одобряването на участниците се извършва от комитет към Европейския съюз (European Community Energy Star Board). Законопроектът въвежда правила за прилагане на този регламент, като урежда компететните органи и предвижда санкции за нарушаването му.
    II. 3. В глава трета от законопроекта се предлагат изменения, касаещи нотификацията пред Европейската комисия и държавите членки на органите, получили разрешения да извършват оценяване съответствието на продукти, чиято цел е прилагането на единен подход и изпълнение на задълженията при нотифициране на органите за оценяване на съответствието, произтичащи от задълженията на България като страна - членка на Европейския съюз, както и предоставяне и поддържане на актуална информация за нотифицираните органи в Информационната система за нотифицираните и оправомощени органи в областта на директивите от „Нов подход” (NANDO). Задълженията на българските органи са прецизирани в съответствие с европейските изисквания.
    II.4. В законопроекта са включени и правила, които нямат отношение към общностното право. Променя се лицензионният режим, като целта на промяната е постигане на стабилност и сигурност на пазара на услугите по технически надзор, предлагани от лицензираните частни стопански субекти, посредством повишаване качеството на тези услуги. Предвиден е и адекватен първоначален и последващ контрол от страна на лицензиращия орган върху реалното прилагане на системата за управление на качеството. Регулаторните режими по чл. 34а и сл. и чл. 36 са изменени и допълнени в съответствие с промените в Търговския закон и Закона за търговския регистър. С оглед ограничаване държавната намеса в стопнакста сфера се отменя се чл. 37, свързан с установяване наличието на условия за производството и монтажа на съоръженията с повишена опасност. Създава се възможност органът, обследващ авариите и злополуките със съоръжения с повишена опасност, да назначава експертизи, с което ще се повиши ефективността на аналитичната дейност по изследване на причините за възникване на такива инциденти.
    III. Въз основа на изложеното може да се направи заключение, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за техническите изисквания към продуктите транспонира изискванията на Директива 2005/32/ЕО и въвежда мерки по прилагането на Регламент (ЕО) 2422/2001. Правилата, които нямат връзка с правото на общността, не му противоречат.

    С оглед на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси предлага (с 10 гласа „за” и 1 глас „въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за техническите изисквания към продуктите № 702-01-31, внесен от Министерския съвет на 20 юли 2007 г.



    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ:



    /Мария Ангелиева-Колева/
    Форма за търсене
    Ключова дума