Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
13/11/2007

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, № 754-01-142, внесен от Мартин Димитров Димитров и Ясен Димитров Попвасилев на 10 октомври 2007 г.
    На извънредното заседание, проведено на 13 ноември 2007 г., Комисията по европейските въпроси разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, внесен от народните представители Мартин Димитров и Ясен Попвасилев.
    В обсъждането взеха участие г-н Атанас Кънчев – заместник-министър на финансите, г-жа Венетка Тодорова – началник отдел в Дирекция „Данъчна политика”, г-жа Маргарита Борисова – старши експерт в Дирекция „Външни финанси” на Министерство на финансите.

    І. Европейският съюз е установил общи правила за данъчното облагане на консумацията на някои енергийни продукти. Въведени са минимални акцизи за консумация на минерални горива, въглища, природен газ, електроенергия. Целта на тези мярка е да се повиши ефективността на използването на енергийни продукти и същевременно да се елиминира възможността за нелоялна конкуренция между фирмите на държавите-членки на база на различията в цените на тези продукти.

    Сега действащите минимални акцизи са въведени с директива на Съвета 2003/96/ЕО от 27 октомври 2003 г. Там в Анекс І, таблица А е посочена като минимален акциз за втечнения газ за моторни превозни средства (LPG) ставката от 125 евро за 1000 кг. Това се равнява на 244,48 лв. за 1000 кг.

    По данни на Европейската комисия към 1.7.2007 г. акцизът за втечнения газ, използван за транспортни нужди е бил (в евро за 1000 кг): в Дания – 466,66; Австрия – 261,00; Италия – 227,77; Словакия – 208,64; Полша – 202,89; Германия – 180,32; Великобритания – 180,11; Унгария – 174,18; България – 173,83; Швеция – 147,67; Чехия – 139,03 и т. нат. Общо от 27 държави-членки на ЕС в 18 акцизът е по-нисък от българския и в 8 по-висок. Забелязва се тенденция акцизът да е по-нисък в държавите-членки, където делът на моторните превозни средства използващи втечнен газ е по-малък и обратното – акцизът е по-висок в страните, където използването на втечненият газ е по-голямо.


    ІІ. Въпросът за облагането с акциз на алкохола и алкохолните напитки се регулира с Директива на Съвета 92/84/ЕИО. Там е определен минимален акциз от 550 евро за хектолитър чист алкохол. По данни на Европейската комисия към 1.7.2007 г. акцизът в евро за хектолитър в държавите-членки е както следва: Швеция – 5 373,19; Ирландия - 3 925,00; Великобритания – 2 885,38; Финландия – 2 825,00; Дания – 2 011,48; Полша – 1 148,00; Гърция – 1090,00 и т. нат. България има най-ниският акциз за облагане на производството на етилов алкохол сред всички държави-членки на ЕС – 562,43 евро за хектолитър (1 100,00 лв.)

    По изключение и в определени лимити, се допуска специално за домашно производство на етилов алкохол възможността за прилагане на намален акциз (чл. 22 на Директива на Съвета 92/83ЕИО). Максималното намаление може да е до 50% от действащия акциз за останалите производители. България се е възползвала от тази възможност и на базата на указаната директива и на специална допълнителна договореност, постигната по време на преговорите за присъединяването ни към ЕС, е въвела намалена ставка от 550,00 лв. (281,21 евро) за производството на до 30 литра етилов алкохол (ракия) на семейство годишно. Това е най-ниският акциз, който се прилага в ЕС по отношение на производство на алкохол в малки обекти за дестилация.


    ІІІ. В разглеждания проект се съдържат две предложения за изменения на Закона за акцизите и данъчните складове.

    Първото е свързано с акциза на втечнения газ пропан-бутан. Както вече бе отбелязано, използваната в момента ставка в нашия закон отговаря на изискването на Директива на Съвета 2003/96/ЕО от 27 октомври 2003 г. за минималния размер на ставката на втечнения газ, използван като гориво от МПС. Въпросът за това дали ставката ще е над минимално указания размер и с колко ще е над него, не е въпрос, свързан с хармонизацията на правото ни с правото на ЕС. Той е единствено от компетенцията на националното ни законодателство.

    Второто предложение е за отмяна на акциза за производство на етилов алкохол в малки обекти за дестилация. Това предложение противоречи на действаща норма на ЕС а и на нашите задължения, поети с членството ни в ЕС. Приемането на предложението би довело до санкции за страната ни и освен това би представлявало прецедент на отхвърляне на приоритета на европейските правни норми, което поставя под въпрос цялостния процес на европейска интеграция.




    На базата на гореизложеното Комисията по европейските въпроси предлага (с 7 гласа „за”, 1 глас „против” и 2 гласа „въздържал се”) на Народното събрание да не бъде подкрепен проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, № 754-01-142, внесен от Мартин Димитров Димитров и Ясен Димитров Попвасилев на 10 октомври 2007 г.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума