Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
13/12/2007

    обсъждане на проект на Директива за изменение на Директива 93/109/ЕО относно условията за участие в избори за Европейски парламент на граждани на ЕС, пребиваващи в държава-членка, различна от държавата на която са граждани (COM(2006)791)
    I. На своето редовно заседание, проведено на 13 декември 2007 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проекта на Директива за изменение на Директива 93/109/ЕО относно условията за участие в избори за Европейски парламент на граждани на ЕС, пребиваващи в държава-членка, различна от държавата на която са граждани (COM(2006)791), включен като т. 67 в Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз - 2007г.
    В заседанието взеха участие Борислав Димитров - съветник в Дирекция “Координация по въпросите на ЕС и международните финансови институции” в Министерския съвет; Митка Захариева - и.д. директор на Дирекция “Международно сътрудничество и европейска интеграция” в Министерството на правосъдието, Ралица Йотова - старши експерт в Дирекция «Европейски съюз» в Министерството на външните работи и други експерти и представители на държавната администрация.


    II. Необходимостта от специална директива относно условията за участие в избори за Европейски парламент е свързана с недопускането на две нарушения – възможно двойно гласуване и двойно кандидатиране, а така също недопускане на кандидатиране в държава-членка по пребиваване на лица лишени от това право в държавата-членка по произход.
    В сега действащата Директива 93/109/ЕО, която изцяло е транспонирана в нашето законодателство, са включени като мерки за недопускане на двойно гладуване и кандидатиране: подаването на декларация от съответните лица, че ще гласуват или ще се кандидатират, единствено в държавата-членка по пребиваване и второ – задължение на държавите-членки преди изборите да уведомяват другите държави-членки за техните граждани, вписани в избирателните списъци или издигнати като кандидати. На базата на тази информация държавите-членки по произход трябва да предприемат необходимите мерки за да не допуснат техни граждани повторно да гласуват или да се кандидатират в други държави-членки. По отношение на недопускането на кандидатиране на лица, лишени от това право в държавата-членка по произход, то кандидатите за членове в Европейския парламент, които произхождат от държава-членка различна от тази на пребиваването им и съответно на издигането на кандидатурата им, са длъжни да предоставят удостоверение, че не са лишени от правото да бъдат избирани, издадено от компетентните органи на държавата-членка по произход.
    Европейската комисия е идентифицирала при досегашните избори за Европейски парламент някои проблеми при реализацията на процедурите, предвидени в Директива 93/109/ЕО: забавяне и непълно предоставяне на информация, което спъва съставянето на избирателните списъци, невъзможност за автоматична обработка на информацията, трудности при набавянето на удостоверения от кандидатите, че не са лишени от правото да се кандидатират в държавата-членка, чиито граждани са и т.нат. Предлаганите от Комисията промени целят да опростят сегашните правила, така, че да стимулират лицата, които пребивават в държави-членки, различни от тези на техния произход, да упражнят своето активно и пасивно избирателно право.

    ІІІ. Позиция по разглеждания акт е била изразена от името на Република България на заседание на ад хок работна група “Основни права и гражданство” на 1 юни 2007 г. допълнително е предоставена и Позиция за заседанието на работната група на 17.12.2007 г.
    В позицията от 1 юни българската страна е подкрепила основните промени, предлагани в новата директива. По отношение на срока, в който държавата по произход трябва да предоставя на държавата по пребиваване съответната информация, свързана с декларацията на кандидата, то нашите представители са подкрепили предложения от председателството 3 дневен срок. Изтъкнато е било, че декларирането на датата на раждане и размяната на съответните данни между държавите-членки може да влезне в противоречие с българското право.
    В представената позиция за заседанието от 17.12.2007 г. се заявява, че България би могла по принцип да подкрепи и двата предложени от председателството варианта за дискусия относно проверката за недопускане на двойно гласуване и кандидатиране, т.е. и варианта със задължителната предварителна проверка и този със задължителната последваща проверка. Освен това в позицията се съдържа уточнението, че е допустим и вариант при който и двете проверки да са задължителни.

    ІV. Комисията по правни въпроси е разгледала настоящия проект за изменение на Директива 93/109/ЕО и съпътстващите го документи на свое заседание на 22 ноември 2007 г. В доклада на комисията се отбелязва, че проекта цели да се предложат нови гаранции за упражняване на избирателните права на гражданите на ЕС. Въвежда се и задължение на държавите-членки да предвидят ефективни санкции при деклариране на неверни обстоятелства и да извършат съответните проверки във връзка с удостоверенията, че лицата не са лишени от право да бъдат избирани.
    Отбелязва се, че направената бележка от нашите представители в работната група във връзка с пречките, които могат да възникнат при декларирането на датата на раждането и последващия обмен на информация по този въпрос между държавите-членки е несъстоятелна, тъй като нашето законодателство е хармонизирано с Директива 95/46/ЕО и изключва възможността за ограничаване или забрана на свободното движение на лични данни между държавите-членки.

    V. На базата на направения анализ и проведената дискусия може да се направят следните изводи:
    - Предложението на Европейската комисия за изменение на Директива 93/109/ЕО цели усъвършенстване на процедурата и намаляване на бюрократичните спънки при упражняването на активно и пасивно избирателно право от гражданите на Европейския съюз. Ето защо този проект трябва да бъде подкрепен.
    - Декларирането на датата на раждането не може да предизвика усложнения за обмена на информация между държавите-членки, тъй като този въпрос е урегулиран с Директива 95/46/ЕО, която е изцяло транспонирана в българското законодателство.
    - Що се отнася до обема и вида на проверките, както и на сроковете, които трябва да се спазват от държавите-членки, нашата позиция би трябвало да изхожда от един разумен баланс между необходимостта от контрол и необходимостта от намаляване на административните разходи. В този аспект трябва да се отбележи, че предлаганата от Европейската комисия в първоначалния вариант на проекта, последваща проверка на данните представлява съществено облекчение на процедурата по сравнение със сега действащата предварителна проверка. Ако все пак надделее мнението, че предварителната проверка трябва да остане и да е задължителна, то нашата позиция не би трябвало да води към още по-голямо усложняване на процедурата с въвеждането и на втора – последваща проверка.

    Докладът бе пoдкрепен с единодушие от 9 гласа "за".




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ

    Форма за търсене
    Ключова дума