Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
17/01/2008

    Относно обсъждане на проект за Рамково решение на Съвета за изменение на Рамково решение 2002/475/ПВР относно борбата срещу тероризма - COM (2007) 650 от 6.11.2007


    I. На своето заседание, проведено на 17 януари 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа Предложението за Рамково решение на Съвета за изменение на Рамково решение 2002/475/ПВР относно борбата срещу тероризма - COM (2007) 650 от 6.11.2007, включено като т.16 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.)

    II. Предложението за изменение на Рамково решение 2002/475/ПВР относно борбата с тероризма е насочено към предотвратяване на заплахата от теророристични действия и осигуряване на висока сигурност на гражданите. То е прието от Европейската комисия на 6 ноември 2007 г. в отговор на заключенията на Европейския съвет от 15 и 16 юни 2006 г., изискващи разработването на мерки за предотвратяване на злоупотребата с интернет за терористични цели, като в същото време се зачитат основните човешки права и принципи. Предложението е в съответствие със Стратегията и Плана за действие срещу радикализацията и вербуването на Европейския съюз.
    С предложението се актуализира Рамковото решение 2002/475/ПВР в съответствие с Конвенцията на Съвета на Европа за предотвратяване на тероризма, подписана във Варшава на 16 май 2005 г. В проекта (чл.3, параграф 6) се описват фактическите състави на следните деяния, свързани с терористични дейности: „публична провокация към извършване на терористично престъпление”, „вербуване за терористични цели” и „поготовка за терористична дейност”.
    По смисъла чл.3, параграф 6, буква „а” публична провокация към извършване на терористично престъпление е разпостранението или предоставянето по друг начин на обществеността на послание с цел подбужане към извършване на терористично деяние, когато се създава опасност от извършването на едно или повече такива деяния. Вербуването за терористични цели е склоняването към извършване на терористично деяние - чл.3, параграф 6, буква „б”. Подготовката за терористична дейност е предоставяне на инструкции за направата или използването на взривни вещества, огнестрелни или други оръжия, отрови или опасни вещества, или за други специфични методи или способи за извършване не терористично деяние, със съзнанието, че представените умения са предназнчени да послужат за тази цел - чл.3, параграф 6, буква „в”.
    В предложението се изисква от държавите-членки да криминализират както описаните по-горе терористични деяния, така и опитите за извършването им. Предложението за рамково решение съответства на нормите отнасящи се до спазването на човешките права и по-специално с глави II и VI от Хартата на основните права на ЕС и на чл. 10 от Европейската конвенция за правата на човека. То не изменя режима на отговорността на доставчиците и операторите на телекомуникационни услуги.

    III. По предложението за рамково решение е представена позиция на Република България на заседанието на Съвета на ЕС „Правосъдие и вътрешни работи”, състояло се на 6 и 7 декември 2007 г.
    В позицията на Република България предложението се подкрепя, тъй като то осигурява адекватни мерки за борба с публичното подстрекаване към извършване на терористични престъпления, вербуването за целите на тероризма и провеждането на терористични обучения които се извършват и чрез интернет. Изразява се становище, че обхватът на новото рамково решение следва да е в съответствие с този на Конвенцията на Съвета на Европа, ратифицирана от България, като криминализирането на деянията се извършва съгласно терминологията, възприета от конвенцията.

    IV. Проектът за рамково решение е обсъден на заседание на Комисията по правни въпроси, състояло се на 16 януари 2008 г. В доклада на Комисията по правни въпрсоси се посочва, че предвид значимостта и сериозността на отношенията, които са обект на регулиране и в съответствие с принципа на субсидиарността, Република България следва да подкрепи усилията за създаване на правна уредба, резултатите от прилагането на която могат да бъдат постигнати по-добре на равнище Европейски съюз. С оглед характера на проекта за рамково решение, след приемането му, Министерският съвет следва да изготви становище за необходимостта от промени в българското законодателство, както и съответните предложения за законодателни промени.
    Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред също разгледа настоящия проект на рамково решение на свое заседание на 16 януари 2008 г. Изказано бе принципно съгласие с изразената от Република България позиция в Съвета на ЕС.
    Предложението за рамково решение бе обсъдено на заседание на Комисията по правата на човека и вероизповеданията на 17 януари 2008 г. В становището на комисията е отразено съответствието на проекта за рамково решение с принципите на субсидиарността и на пропорционалността и е подкрепена позицията, изразена досега от Република България.

    V. На заседанието на Комисията по европейските въпроси бе отбелязано, че разглежданото предложение за рамково решение е в съответствие с приниципа на субсидиарността. Принципът на субсидиарността е дефиниран в чл.5 от Договора за създаването на Европейската общност (ДЕО). Доколкото тероризмът е глобално явление и изисква координирани усилия на държавите-членки на ЕС, целите на предложението не могат да бъдат изпълнени в достатъчна степен от отделните страни членки, действащи самостоятелно. Спазването на принципа в разглеждания проект за европейски акт е достатъчно добре мотивирано от страна на Европейската комисия.
    Проектът за рамково решение съответства и на принципа на пропорционалността, заложен в чл. 5 от ДЕО, тъй като то не надхвърля границите на необходимото за неговото постигане и е съобразено с Европейската конвенция за правата на човека и на Хартата на основните права на Европейския съюз.
    Предложението е в съответствие с Конвенцията на Съвета на Европа за предотвратяване на тероризма, която е ратифицирана от Народното събрание на Република България със закон, в сила от 1 юни 2007 г. (Обн., ДВ, бр. 53 от 30 юни 2006 г.).
    Комисията подкрепя изразеното от Министерския съвет становище пред Съвета на ЕС, че обхватът на рамковото решение трябва да е в съответствие с обхвата на ратифицираната от Република България Конвенция на Съвета на Европа за предотвратяване на тероризма.

    Докладът бе пoдкрепен с единодушие от 11 гласа "за".





    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ

    Форма за търсене
    Ключова дума