Комисия по европейските въпроси
24/01/2008
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 802-01-3, внесен от Министерски съвет на 3 януари 2008 г.
На заседанието, проведено на 24 януари 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пътищата, внесен от Министерския съвет.
Пред членовете на Комисията законопроектът беше представен от г-жа Красимира Мартинова – заместник-министър на транспорта.
І. Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за пътищата транспонира в българското законодателство разпоредбите на Директива 2006/38 ЕО на Европейския парламент и Съвета за изменение на Директива 1999/62 ЕО относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за ползване на определени инфраструктури. Той въвежда по-справедлива система за таксуване при използване на пътната инфраструктура, основана на принципа „заплащане от ползувателя” и възможност да се приложи принципа „заплащане от замърсяващия околната среда”, чрез променливи такси при които се отчита различната степен на замърсяване на околната среда от различните категории превозни средства, както и според степента на увреждане на пътищата.
ІІ. Директива 2006/38 ЕО, която цели хармонизиране на условията, приложими към таксите при използване на пътната инфраструктура, се отнася до моторни превозни средства или съчленени композиции от превозни средства, предназначени или използвани изключително за превоз на стоки с максимално допустима обща маса над 3.5 тона, за разлика от Директива 1999/62, която се отнася само до превозни средства с максимално допустима обща маса 12 или повече тона. Директива 2006/38 обаче предоставя на държавите-членки значителна свобода на действие, включително и относно транспонирането на самата Директива. Тя им дава възможност да изберат и да въвеждат тол такси и/или потребителски такси само за превозните средства с максимално допустима обща маса 12 или повече тона. Но в случай че изберат да прилагат тези такси и към превозни средства под това гранично тегло, държавите-членки трябва да прилагат изискванията на Директивата. Все пак, Директива 2006/38 предвижда, че тол такси и/или потребителски такси се прилагат за всички превозни средства от 2012 г.
Освен това, Директива 2006/38 ЕО дава възможност на държавите-членки да въвеждат тол такси и/или потребителски такси за трансевропейската пътна мрежа, но също така и за пътища, които не са включени в трансевропейската пътна мрежа. Държавите-членки могат да налагат посочените такси за други видове моторни превозни средства, които не са включени в дефиницията на „превозно средство” по смисъла на Директивата. Въвеждането на такси в тези случаи обаче, не трябва да бъде дискриминационно по отношение на международния трафик и не трябва да води до накърняване на конкуренцията между операторите.
Предлаганият законопроект коректно транспонира текстовете на Директивата, които предоставят на държавите-членки тези възможности.
ІІІ. Законопроектът обаче съдържа и следната неточност, свързана с правилното въвеждане на Директивата:
§ 3 от законопроекта, с който се създава новият чл. 10е, неправилно транспонира предвидената в чл. 7 § 4а от Директивата възможност, според която държавите-членки могат да предвидят намалени тол и/или потребителски такси, както и изключения от задължението да се плащат тези такси за превозни средства, които са изключени от изискването да монтират и използват записващо оборудване в съответствие с Регламент 3821/85 ЕИО относно уредите за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт. Регламент 3821/85 ЕИО, препраща към Регламент 3820/85, отменен от Регламент 561/2006 г. Макар формално да го отменя, последният също препраща към някои текстове на Регламент 3820/85. И така, съгласно Регламент 3821/85 във връзка с чл. 4 от Регламент 3820/85, държавите-членки могат да предвидят намалени тол или потребителски такси, както и изключения от задължението да се плащат тол и потребителски такси за „превозни средства, предназначени за превоз на товари, чието максимално допустимо тегло, включително с ремарке или полуремарке не надвишава 3.5 тона”. Точно обратното е записано в новосъздавания чл. 10е, според който от заплащане на винетни такси са освободени „пътни превозни средства, предназначени за превоз на товари с 2 и повече оси, или състав от пътни превозни средства с технически допустима максимална маса, по-голяма или равна на 3.5 тона”.
Освен че противоречи на Директивата, текстът на § 3 се повтаря дословно в § 18 от Преходните и заключителни разпоредби на законопроекта, което буди недоумение.
С оглед на гореизложеното, предлагаме на водещата комисия да вземе предвид тези бележки при разглеждането на законопроекта между първо и второ четене.
ІV. В заключение може да се каже, че законопроектът за изменение и допълнение на Закона за пътищата въвежда коректно разпоредбите на Директива 2006/38, относно необходимите мерки, които държавите-членки трябва да предвидят във вътрешното си законодателство и следователно Комисията по европейските въпроси може да подкрепи приемането му на първо четене.
След състоялата се дискусия и като отчита направената бележка, Комисията по европейските въпроси предлага (с 12 гласа „за” и 1 глас „въздържал се”) на Народното събрание да бъде подкрепен проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 802-01-3, внесен от Министерски съвет на 3 януари 2008 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ