Комисия по европейските въпроси
24/01/2008
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 802-01-2, внесен от Министерски съвет на 2 януари 2008 г.
На заседанието, проведено на 24 януари 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, внесен от Министерския съвет.
Пред членовете на комисията законопроектът беше представен от г-н Гюнер Рамис – заместник министър на държавната администрация и административната реформа. В заседанието взеха участие и г-жа Радостина Захариева – директор на Дирекция «Организационно развитие на административните структури», г-жа Даниела Лазарова – директор на Дирекция «Инспекторат за държавната администрация», г-жа Мила Йорданова – директор на Дирекция «Управление на човешките ресурси в държавната администрация» от Министерство на държавната администрация и административната реформа.
І. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния служител съответства на установения в чл.39 от Договора за създаване на Европейската общност принцип за свободата на движение, като същевременно е съобразен с изключението на ал.4 на чл.39, която допуска отклонение от този принцип по отношение на назначаването на работа на държавни длъжности. Toй е съобразен и с Решение на Европейската комисия № С/2006/2033 от 1 юни 2006 г.
II. В съответствие с принципа за свободата на движение законопроектът (§3, чл.7, ал.1 и 3) урежда достъп до длъжности на държавни служители на лица, които са граждани на държави-членки на Европейския съюз, на държави – страни по Споразумението за Европейско икономическо пространство и на Конфедерация Шевйцария, при условията и по реда, валидни за българските граждани. Достъпът обаче е ограничен спрямо длъжности за висши държавни служители и за длъжности в сфери, които са свързани с националния суверенитет – отбрана, обществен ред, външна политика, национална сигурност и опазване на държавната тайна. Това ограничение съответства на тълкуването на чл.39, ал.4 от Договора за създаване на Европейската общност, дадено от Съда на Европейските общности по дело149/79, съгласно което държавите могат да поставят изисквания за гражданство за заемане на публичноправни длъжности, свързани с упражняване на властнически функции и охраняване интересите на държавата.
Законопроектът регламентира и основните положения на статуса на български държавни служители, които временно работят в органи на Европейския съюз (§13, чл.81в). Срокът за заемане на длъжност в органи на Европейския съюз е от 6 месеца до 4 години. През този период българският държавен служител продължава да получава основната си месечна заплата в България. След изтичането на срока на изпълнение на длъжност в институция на Европейския съюз, както и в случаите
на предсрочно прекратяване, държавният служител заема предишната си длъжност, а ако тя е съкратена, му се предлага равностойна длъжност. Ако през периода на отсъствието поради работа в институция на Европейския съюз на заеманата длъжност е назначен заместник от същата администрация, той има право след изтичане на срока на заместването да заеме предишната си длъжност. Разпоредбите на чл.81в са съобразени с Решение на Европейската комисия № С/2006/2033 от 1 юни 2006 г. За прилагане на принципните положения на чл.81в се предвижда приемане на наредба от Министерския съвет.
В съответствие с принципа за свободно движение на хора законопроектът предвижда (§10, чл.64, ал.2) ползване на едногодишен неплатен отпуск на държавен служител, който е в правоотношение с институция на Европейския съюз по своя инициатива извън случаите на §13, и 81в.
III. Извън измененията, които са свързани с прилагане на принципа за свободно движение на хора в националното законодателство, законопроектът съдържа разпоредби, насочени към подобряване на специализирания контрол за спазване режима на държавния служител (§18 - 22) и към усъвършенстване на уредбата на държавната служба – прецизиране на понятието „висши държавни служители”, делегиране на правомощия, конкурсна процедура, условия на труд, повишаване в ранг, дисциплинарна отговорност и др. Тези разпоредби не противоречат на правото на общността.
ІV. Въз основа на изложеното може да се направи заключение, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния служител съответства на принципа за свободно движение на хора и на Решение на Европейската комисия № С/2006/2033 от 1 юни 2006 г. В останалата си част той не противоречи на общностното право.
На базата на гореизложеното Комисията по европейските въпроси предлага (с 12 гласа „за” и 1 глас „въздържал се”) на Народното събрание да бъде подкрепен проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 802-01-2, внесен от Министерския съвет на 2 януари 2008 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ