Комисия по европейските въпроси
07/02/2008
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху
добавената стойност, № 854-01-2, внесен от н.п. Ваньо Евгениев Шарков
и група народни представители на 15 януари 2008г.
На заседанието, проведено на 7 февруари 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, внесен от Ваньо Шарков и група народни представители.
Законопроектът беше представен пред членовете на комисията от народния представител Ваньо Шарков. В обсъждането взе участие и г-н Кирил Желев – заместник-министър на финансите.
І. С проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за данъка върху добавената стойност се предлага въвеждането на 5 % диференцирана ставка за лекарствените продукти и медицинските изделия по смисъла на Закона за медицинските изделия.
Идентичен законопроект, който не е подкрепен от пленарна зала, бе внесен от н.п. Ваньо Шарков и гр.н.пр. на 21.11.2007 г., като единствената разлика със настоящия законопроект е датата, от която трябва да влезе в сила настоящия законопроект.
ІІ. В текст чл.98, §1 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 г. относно общата система на ДДС е посочено, че държавите-членки могат да прилагат на територията на страната една или две намалени ставки. Тъй като разпоредбата има диспозитивен характер, правото да се прецени колко и в какъв размер ще бъдат намалените ставки е предоставено на националното законодателство на всяка държава членка. Текстът на директивата не задължава държавите членки да въвеждат намалени ставки , а само предоставя правото на всяка държава членка сама да прецени каква ще бъде политиката й по отношение намалените ставки. В тази връзка следва да се посочи, че още от момента на въвеждане на системата на облагане с ДДС в България от 1 април 1994 г., държавната политика в областта на ДДС-законодателството винаги е била насочена към единна ставка с оглед спазване на принципа на отраслова неутралност и равнопоставеност на облагаемите доставки.
ІІІ. Въз основа на изложеното може да се направи заключение, че предложеният Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данъка върху добавената стойност не противоречи на диспозитивната разпоредба на чл. 98 §1 от Директива 2006/112/ЕО. Окончателното решение по предложения законопроект следва да вземе от водещата комисия предвид общата данъчна политика провеждана от България.
С оглед на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси предлага (с 14 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за добавената стойност, № 854-01-2, внесен от н.п. Ваньо Евгениев Шарков и група народни представители на 15 януари 2008г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ