Комисия по европейските въпроси
07/02/2008
Акт относно Oбща консолидирана данъчна основа за облагане на предприятията – СОМ (2007) 223
I. На своето заседание, проведено на 7 февруари 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа Акт относно Oбща консолидирана данъчна основа за облагане на предприятията – СОМ (2007) 223, включен като т.52 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз за 2007 г.
II. Предложението за Акт относно Oбща консолидирана данъчна основа за облагане на предприятията (ОККДО) е израз на идеята за изработване на обща рамка за интеграция в областта на корпоративното данъчно облагане в границите на Европейския съюз.
ОККДО е израз на идеята за изработване на обща рамка за интеграция в областта на корпоративното данъчно облагане в границите на Европейския съюз. През 2001 г. Европейската комисия публикува Съобщение до Съвета, Европейския парламент и до Икономическия и социален комитет на тема “Вътрешен пазар без данъчни пречки”, придружен от проучване на тема “Данъчното облагане на компаниите на вътрешния пазар”. С тези документи се цели изработването на политически критерии за изработването на правила за формиране на единна данъчна основа за облагане с корпоративен данък на компаниите и групите от компании, които осъществяват трансгранична дейност в някои държави-членки или на територията на Европейския съюз. Така би могло да се намалят разходите, да се избегне двойното данъчно облагане и да приспаднат на трансграничните загуби на компаниите. През септември 2004 г. на неформално заседание на ЕКОФИН е създадена работна група за изработването на Обща консолидирана корпоративна данъчна основа (ОККДО).
Работната група за ОККДО и допълнително сформираните подгрупи трябва да решат две основни групи въпроси: технически въпроси и политически въпроси.
Първият технически въпрос касае елементите, които ще формират консолидираната данъчна основа. Необходимо е да се реши дали могат да се изключат от консолидираната данъчна основа различните видове социални вноски и платените в държавите членки данъци, различни от данък върху печалбата. Трябва да се предложи кой от методите на изключване от консолидираната данъчна основа да бъде възприет - методът, според който специфични елементи да бъдат приспадани от консолидираната основа, и следователно да се поделят между държавите членки, или методът, според който специфичните елементи да се приспадат само от отделните дялове на съответните държави-членки.
Вторият технически въпрос се отнася до реда за облагане на доходите на лицата, които осъществяват дейност в друга държава членка. Необходимо е да се реши дали ще бъде обложен така нареченият „световен доход” или само доходът получен на територията на съответната държава членка. В зависимост от това следва да се избере метод за премахване на двойното данъчно облагане – чрез метода на кредитиране или чрез метода на освобождаване, като се вземе предвид съществуващата мрежа от двустранни договори за избягване на двойното данъчно облагане, които държавите-членки са сключили с трети държави.
Третият технически въпрос е свързан с критериите, по които ще се определят групите компании, за които ще се прилага данъчно облагане на консолидирана данъчна основа.
Първият политически въпрос, по който държавите членки трябва да вземат решение, е дали общата корпоративна данъчна основа трябва задължително да е консолидирана или да се допусне общата консолидирана данъчна основа да се прилага избирателно, т.е. компаниите да имат възможност да останат подчинени на действащите правила, ако държавите-членки ги запазят едновременно с ОККДО, или да изберат ОККДО, при условие, че са спазени правилата за държавната помощ.
Вторият политически въпрос е дали социалните вноски и платените други данъци трябва да се включват в консолидираната данъчна основа. На разширената срещата на експерти от финансовия сектор, състояла се през юни 2006 г., тази идея е била подкрепена. Другите два варианта - за пълното им изключване от консолидираната данъчна основа или за облагането им по отделна система, не намират подкрепа.
В работната група се обсъжда идеята за въвеждане на обслужване на „едно гише“, с цел групите предприятия в Европейския съюз да могат да се обръщат директно към един административен орган.
III. Към настоящия момент проектът за Акт относно Oбща консолидирана данъчна основа за облагане на предприятията е на етап работна група, която изготвя предложения, които да предложи на Европейската комсисия. Очаква се през 2008 г. Европейската комисия да има окончателно предложение.
IV. По предложението за Акт относно Oбща консолидирана данъчна основа за облагане на предприятията е внесена позиция на Министерския съвет, която е изготвена за заседание на ЕКОФИН на 5 юни 2007 г. в Брюксел.
В позицията на Република България ОККДО не се подкрепя, тъй като ще доведе до намаляване на бюджетните приходи поради намаляване на корпоратвния данък.
V. След състоялата се дискусия Комисията по европейските въпроси се обедини около мнението, че на този етап ОККДО не следва да бъде подкрепена, поради опасността от намаляване на приходите от корпопоративен данък. Република България приема, че всяка държава сама следва да определя елементите, които се включват в данъчната основа на корпоративния данък.
Приемането на ОККДО от институциите на Европейския съюз ще наложи промяна на данъчното законодателство в областта на облагането на доходите на юридическите и физическите лица – Закона за кропоративното подоходно облагане и на други данъчни закони.
Докладът бе подкрепен с единодушие от 14 гласа "за”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ