Комисия по европейските въпроси
13/02/2008
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 802-01-8, внесен от Министерски съвет на 5 февруари 2008 г.
На извънредното заседание, проведено на 13 февруари 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, внесен от Министерския съвет.
Пред членовете на Комисията законопроектът беше представен от г-н Чавдар Георгиев – заместник-министър на околната среда и водите. В обсъждането взеха участие и г-жа Екатерина Гечева-Захариева – директор на Дирекция «Правно-нормативно и административно обслужване», г-н Бойко Малинов – началник отдел «Предотвратяване на промишлените замърсявания», експерти от Министерство на околната среда и водите.
І. Предлаганите с настоящия законопроект промени в Закона за опазване на околната среда са породени от факта на пълноправното членство на България в Европейския съюз. Като отчита прякото действие на европейските регламенти и необходимостта от национални мерки за тяхното прилагане, законопроектът определя съответните компетентни органи на национално ниво.
ІІ. В съответствие с изискването на Регламент 761/2001 ЕО на Европейския парламент и Съвета за допускане на доброволно участие на организации в Схема на Общността по управление на околната среда и одитиране (СОУОСО), законопроектът определя министъра на околната среда и водите като компетентен национален орган, който отговаря за регистрацията на организациите по СОУОСО, поддържа регистър на организациите, получили регистрация и разработва процедури, свързани с дейността по Схемата. На Изпълнителна агенция «Българска служба по акредитация» са възложени функциите по акредитиране на проверяващите лица по околна среда.
Съгласно разпоредбата на чл. 14 от Регламент 1980/2000 ЕО на Европейския парламент и Съвета относно ревизирана схема на Общността за присъждане на знака за екомаркировка, законопроектът посочва, че министърът на околната среда и водите е компетентният орган, който организира цялостната дейност по изграждането и функционирането на Схемата за екомаркировка.
Министърът на околната среда и водите е посочен и като компетентен орган за докладване на информацията, съгласно Регламент 166/2006 ЕО на Европейския парламент и Съвета за създаване на Европейски регистър за изпускането и преноса на замърсители и за изменение на Директива 91/689 ЕИО и 96/61 ЕО на Съвета. Във връзка с изискванията на Регламента е посочен редът и компетентните органи, които събират, проверяват и обобщават предоставяната от операторите информация, преди тя да бъде представена на Европейската комисия.
С оглед прилагането на Регламент 614/2007 ЕО на Европейския парламент и Съвета относно финансовия инструмент за околна среда (LIFE +), отново министърът на околната среда и водите е посочен като компетентен орган на национално ниво.
ІІІ. Към законопроекта като цяло би могла да бъде направена общата забележка, че в много случаи конкретните разпоредби са изменяни чрез механична замяна на думи, в резултат на което текстовете се нуждаят от прередактиране, а някои от тях дори следва да отпаднат.
Така например, в резултат на предвиденото от § 16 от законопроекта изменение на чл. 137 ал. 1, този текст вече посочва каква е целта на Регламент 1980/2000 относно ревизирана схема на Общността за присъждане на знака за екомаркировка. Такъв текст в закона освен че е ненужен е и абсолютно недопустим. Целта на Регламента е ясно посочена в чл. 1 от самия Регламент.
Освен това, с предвиденото от § 13 от законопроекта изменение на чл. 134 ал. 2 т. 2, «компетентният орган извършва оценка за съответствие с изискванията за регистрация на организация, подала заявление за участие в Регламент 761/2001 ЕО». Очевидно е, че никоя организация не би могла да подаде заявление за участие в Регламент и думите «в Регламент 761/2001 ЕО» следва да се заменят с «Схемата на Общността по управление на околната среда и одитиране».
Би следвало да се прередактира и текстът на § 11 от законопроекта, с който се изменя чл. 132 ал. 2. В настоящата си редакция този текст е излишен, тъй като той просто посочва, че «за насърчаване на организациите да поемат доброволни ангажименти по отношение на опазването на околната среда се прилагат.....» и са изписани пълните наименования на два регламента, които ще се приложат независимо дали са посочени в закона.
С оглед на гореизложеното, предлагаме на водещата комисия да вземе предвид тези бележки при разглеждането на законопроета между първо и второ четене.
ІV. В заключение може да се каже, че проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда въвежда необходимите национални мерки, необходими с оглед прилагането на Регламент 761/2001 ЕО на Европейския парламент и Съвета за допускане на доброволно участие на организации в Схема на Общността по управление на околната среда и одитиране (СОУОСО), Регламент 1980/2000 ЕО на Европейския парламент и Съвета относно ревизирана схема на Общността за присъждане на знака за екомаркировка, Регламент 166/2006 ЕО на Европейския парламент и Съвета за създаване на Европейски регистър за изпускането и преноса на замърсители и за изменение на Директива 91/689 ЕИО и 96/61 ЕО на Съвета и Регламент 614/2007 ЕО на Европейския парламент и Съвета относно финансовия инструмент за околна среда (LIFE +). Комисията по европейските въпроси може да подкрепи приемането му на първо четене.
С оглед на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси предлага (с 16 гласа «за») на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 802-01-8, внесен от Министерски съвет на 5 февруари 2008 г., като направените препоръки бъдат съобразени от водещата комисия между първо и второ гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ