Комисия по европейските въпроси
24/11/2005
Относно: проект на Закон за изменение и допълнение на Търговския закон,
№ 502-01-58, внесен от Министерски съвет на 11 ноември 2005 г.
На свое заседание, проведено на 24 ноември 2005 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Търговския закон, № 502-01-58, внесен от Министерски съвет на 11 ноември 2005 г.
На заседанието на Комисията присъстваха г-н Маргарит Ганев, зам.-министър на правосъдието, г-жа Нели Маданска, инспектор по Закона за съдебната власт, Николета Павлова, експерт в дирекция “Съвет по законодателство”, Нанчо Нанчев, старши експерт в дирекция “Международно сътрудничество и европейска интеграция” към Министерство на правосъдието. От страна на вносителя законопроектът беше представен от г-н Маргарит Ганев, зам.-министър на правосъдието.
I. С предложения проект на Закон за изменение и допълнение на Търговския закон се цели усъвършенстване на производството по несъстоятелност съобразно добрите европейски практики, както и пълно транспониране в българското законодателство на Директива 86/653/ЕИО за съгласуването на законодателствата на държавите-членки относно търговските представители, работещи на свободна практика.
II. Материята относно самонаетите търговски агенти попада в обхватa на преговорна глава 3 “Свободно предоставяне на услуги”. В общностното право хармонизационните изисквания относно упражняването на дейността на търговските агенти са въведени с Директива 86/653/ЕИО за съгласуването на законодателствата на държавите-членки относно търговските представители, работещи на свободна практика. Тази директива включва разпоредби относно правата, задълженията и възнаграждението на самонаетите търговски агенти, както и начините за сключване и прекратяване на договор за търговско представителство. Директивата определя понятието “търговски агент”, като изрично посочва, че това понятие не обхваща правните фигури на синдика и ликвидатора. Разпоредбите на директивата не се отнасят до търговските агенти, които не получават възнаграждение, както и до брокерите на стоковата борса.
III. Измененията, които се предлагат със законопроекта относно самонаетите търговски агенти, са в Глава шеста, Раздел II “Търговски представители” на Търговския закон. Съгласно преговорна позиция CONF-BG 3/01 България поема задължение да въведе достиженията на правото на Европейския съюз в областта на свободното предоставяне на услуги. По отношение на приемането и прилагането на Директива 86/653/ЕИО в Позицията е отчетено, че разпоредбите на Търговския закон са хармонизирани с общностното право и по-конкретно с разпоредбите на Директивата. В цялостния мониторингов доклад на Европейската комисия за 2005 г. по отношение на готовността на страната да приеме и прилага правото на Общността в областта на свободно предоставяне на услуги е констатирано, че “трябва да се обърне внимание на завършването на привеждането в съответствие на законодателството” с цел да се завърши подготовката за членство към Европейския съюз.
Освен довършване на процеса на хармонизация на действащата уредба на търговския представител, законопроектът въвежда и промени, ориентирани към прилагане на добрите европейски практики в производството по несъстоятелност с цел опростяване и ускоряване на процедурата.
ІV. С оглед въвеждането на изискванията на европейското законодателство по конкретните текстове на законопроекта може да бъде направена следната бележка по съответствието на законопроекта с Директива 86/653/ЕИО:
1. Разпоредбите на член 4 от Директивата регламентират задълженията на търговеца към търговския представител. Алинея 2 (б) на чл. 4 от Директивата предвижда задължение за информация от страна на търговеца, който е длъжен да уведоми в разумен срок търговския представител веднага след като предположи възможно значително намаляване на обема на търговските сделки в сравнение с очакваното. Транспониращата разпоредба на ал. 3, чл. 34 от законопроекта не съдържа визираното в Директивата уточнение за срок, в който следва да бъде уведомен търговския представител. Удачно би било текстът на разпоредбата на чл. 34, ал. 3 от законопроекта да бъде допълнен, като се включи задължение за уведомление на търговския представител в разумен срок за евентуалното значително намаляване на обема на дейност от страна на търговеца.
V. Въз основа на направения анализ може да се направи заключението, че проектът на Закон за изменение и допълнение на Търговския закон съответства на acquis communautaire.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (10 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на проект на Закон за изменение и допълнение на Търговския закон, № 502-01-58, внесен от Министерски съвет, внесен от Министерски съвет на 11 ноември 2005 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ:
/п./ АТАНАС ПАПАРИЗОВ