Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
28/02/2008

    проект на Закон за Българската банка за развитие,
    № 802-01-28, внесен от Министерския съвет на 18 февруари 2008г.

    На заседанието, проведено на 28 февруари 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за Българската банка за развитие, внесен от Министерския съвет.
    Пред членовете на комисията законопроектът беше представен от г-жа Нина Радева – заместник-министър на икономиката и енергетиката. В обсъждането взеха участие г-жа Нели Кордовска – главен директор на Управление „Банков надзор” в БНБ и г-н Сашо Чакалски – изпълнителен директор на Насърчителна банка.

    І. Законопроектът се изработен в съответствие с Решение № 309 от 3 май 2007г. на Министерския съвет с което е приета „Стратегия за създаване на Банка за развитие чрез преобразуване на „Насърчителна банка” АД, създаване на Национален гаранционен фонд и Фонд капиталови инвестиции.”

    Със законопроекта се цели да се уреди правния статут на новата Българска банка за развитие,чието предназначение е да осигурява финансова подкрепа на малките и средни предприятия в България и да създава условия за тяхното устойчиво развитие и конкуретноспособност. В предложения законопроект е предвидено, че целите на Българската банка за развитие са насочени към:
    - развитие на общия икономически, експортен и технологичен потенциал на малките и средни предприятия, които са регистрирани на територията на Република България;
    - привличане и управление на средносрочни и дългосрочни местни и чуждестранни ресурси и/или субсидии;
    -прилагане на схеми за финансиране на публични инвестиции и проекти за развитие от значение за националната икономика;
    - привличане на средства и управление на проекти от международни финансови и други институции.

    В законопроекта се посочва, че дейността на Българската банка за развитие е насочена основно към:
    - експортно и предеспортно кредитиране на малки и средни предприятия;
    - предоставяне на гаранция за добро изпълнение, на гаранция за авансово плащане, на гаранция за изплащане на кредит на износител и други гаранции;
    - кредитиране чрез местни банки посредници;
    - кредитиране пряко на малки и средни предприятия;
    - рефинансиране на български банки, кредитиращи местни малки и средни предприятия.

    В законопроекта се предвижда, че собственици на акциите от капитала на Българската банка за развитие могат да бъдат и : Банката за развитие към Съвета на Европа, Европейската инвестиционна банка, Европейския инвестиционен фонд, както и банки за развитие, създадени в други държави членки. В предложения проект се предвижда, че дейността на Българската банка за развитие се финансира :
    - от собствени средства;
    - чрез емитиране на облигации;
    - от привличане на кредити от чуждестранни и международни институции;
    - чрез средства на ЕС;
    - от средства със специално предназначение за развитие на икономически сектори и географски региони;
    - чрез привличане на влогове.

    При изработването на законопроекта са взети под внимание разпоредбите на Регламент (ЕО) № 70/2001 на Комисията от 12 януари 2001 г. относно прилагането на членове 87 и 88 от Договора за създаване на Европейската общност по отношение на държавната помощ за малки и средни предприятия; Регламент (ЕО) № 2006/1083 на Съвета от 11 юли 2006 г. относно определянето на общи разпоредби за Европейския регионален фонд, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд и за отмяна на Регламент (EO) № 1260/1999; Директива 2004/18/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 31 март 2004 г. относно координирането на процедурите за възлагане на обществени поръчки за строителство, услуги и доставки; Директива 2006/48/ЕО на ЕП и на Съвета от 14 юни 2006 година относно предприемането и осъществяването на дейност от кредитните институции (преработена) (текст от значение за ЕИП); примерите за добра практика, приложени към „Насоките на Европейската комисия за рисково капиталово финансиране при прилагане на регионалната политика от 23 юни 2003г.”, аналогични закони в някои държави членки като :„Законът относно КФВ” на Германия, „Законът за Унгарската банка за развитие”; „Законът за банката на националното стопанство” на Полша; „Законът за Финвера на Финландия”.

    ІІ. Към предложения законопроект може да бъде направена следната бележка:
    В чл.14 от законопроект се предвижда, че фондът за капиталови инвестиции участва в капитала на местните малки и средни предприятия в размер до максималните позволени стойности, посочени в Регламент (ЕО) 70/2001 на Комисията, но не повече от 34 на сто от капитала на едно търговско дружество. В чл.4 и следващите от Регламент (ЕО) 70/2001 на Комисията не е предвиден толкова висок процент на позволените стойности. Освен това разпоредбата не отговаря на изискванията, предвидени за регионалните тавани за държавните помощи.

    Предвид на факта, че режимът на държавните помощи се урежда с регламенти, които имат пряко действие, би било препоръчително текстът на чл.14 да отпадне от законопроекта, а в преходните и заключителни разпоредби да се създаде нов параграф със следното съдържание:
    „§... Всички мерки, които се предприемат от Българската банка за развитие и имат характер на държавни помощи по реда на членове 87 и 88 от Договора за създаване на Европейската общност следва да бъдат съобразени с правилата за държавни помощи приети от ЕС”.

    ІІІ. Въз основа на изложеното може да се направи заключение, че ако се вземе под внимание направената бележка, предложения законопроект за Закон за Българската банка за развитие № 802-01-28, внесен от Министерския съвет на 18 февруари 2008 г. е съобразен с най-добрите практики, прилагани в ЕС, както по отношение на вида дейността, така и по отношение на структурата на банката и не противоречи на правото на ЕС, регламентиращо тази материя.


    С оглед на гореизложеното Комисията по европейските въпроси предлага (с гласа 16 „за”) на Народното събрание да бъде подкрепен проект на Закон за Българската банка за развитие, № 802-01-28, внесен от Министерския съвет на 18 февруари 2008г., като направената препоръка бъде съобразена от водещата комисия в периода между първо и второ гласуване.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума