Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
17/04/2008

    обсъждане на прoeкт на нова Рамкова директива за отпадъците - COM(2005) 667
    I. На своето редовно заседание, проведено на 17 април 2008 г., Комисята по европейските въпроси разгледа прoeкта на нова Рамкова директива за отпадъците, включен като т. 9 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.)

    II. Европейската комисия си е поставила няколко цели с новата Рамкова директива за отпадъците. Първо, да се формулират по-ясно основни дефиниции. Второ, да се реализира новият екологичен подход към цялата проблематика около отпадъците, който ясно отдава предпочитание на съкращаването на отпадъците пред тяхната преработка. Трето, предложението цели да опрости съществуващото вече законодателство за отпадъците като интегрира разпоредбите за обикновените отпадъци с тези за отработените масла и опасните отпадъци.

    Проектът е в напреднала фаза на приемане. Европейският парламент е приел становище по предложението на първо четене на 13 февруари 2007 г. в което се предлагат редица изменения, част от които са от съществено значение. Комисията приема позиция по тези изменения, като се съгласява с част от тях, но други отхвърля. На 20 декември 2007 г. е приета Общата позиция на Съвета, в която се приемат само част от предложените изменения. В Съобщение на Комисията от 9 януари 2008 г. тя декларира, че приема Общата позиция на Съвета.

    На 5 февруари 2008 г. Комитетът по околната среда, общественото здраве и безопасността на храните на Европейския парламент е приел Проект на препоръки за второто четене в Европейския парламент по Общата позиция на Съвета. Предлаганите нови изменения имат силно подчертана екологична насоченост в духа на политиката за ограничаване на т. нар. парников ефект.

    Предлага се в Рамковата директива за отпадъците да се запишат задължителни цели за страните-членки както следва:
    - обемът на създаваните отпадъци през 2012 г. да бъде на равнището на този през 2009 г. и по-нататък да започне да намалява, като конкретния размер на съкращението ще се определи през 2010 г. на базата на “най-добрите налични практики”;
    - през 2020 г. (2025 г. за страни като България) повторното използване и рециклиране на битови отпадъци да достигне най-малко 50% от тяхното тегло;
    - през 2020 г. (2025 г. за страни като България) повторното използване и рециклиране на строителни отпадъци да достигне най-малко 70% от тяхното тегло;

    Освен това Европейската комисия трябва да разработи “подробни правила за верификация” на изпълнението от страните-членки на описаните по-горе цели.

    III. По проекта на Рамкова директива за отпадъците в Народното събрание са постъпили 4 Позиция на България от 9 януари 2006 г.; 5 февруари 2007 г.; 27 февруари 2007 г. и 16 март 2007 г. и едно Становище от 30 октомври 2007 г. От тези документи става ясно, че основните дискусионни въпроси са свързани с обхвата на директивата, някои дефиниции, йерархията в управлението на отпадъците и допустимите отклонения от нея, концепцията за жизнения цикъл на отпадъците, третирането на отработените масла и др. От българска страна са били заявени претенции относно прилагането на формулата за енергийна ефективност в Анекс 2; за по-ясно разграничаване на операциите по оползотворяване на отпадъците от операциите по тяхното обезвреждане; относно критериите за разграничаване на понятието “вторични продукти” от понятието “отпадъци”; за включване в дефиницията на “отработените масла” и на изолационните и топлопроводимите масла; за въвеждането на разделно събиране и на биоразградими отпадъци и др.

    Във връзка с новите предложения на Комитета по околната среда, общественото здраве и безопасността на храните на Европейския парламент от 5 февруари 2008 г. са подготвени указания към българските представители в съответната работна група към Съвета на ЕС. От тях личи, че се подкрепят редица изменения, но същевременно са изказани и резерви по някои от предложенията. По съществените резерви са следните:

    - Относно включването на определение за завършеност на процесите по подготовката за повторно използване, рециклиране и оползотворяване. Счита се, че това определение е неясно и твърде общо и не позволява да се определи момента на завършеност и следователно на повторно използване.
    - Не се подкрепя изменение 18, с което се въвежда новия чл. 7 на директивата, което предвижда стабилизиране на годишното количество образувани отпадъци до 2012 г. Изразява се съмнение, че могат да бъдат реализирани предложените цели тъй като на национално ниво само част от образуваните отпадъци могат да бъдат предотвратени или рециклирани. Предлага се вместо цели за предотвратяване да се въведат мерки за предотвратяване образуването на отпадъци, а всяка страна-членка да определя собствените си цели за предотвратяване, като отчита националните особености.
    - Сериозни съмнения се изказват и по отношение на предложения нов член 8а, по специално относно постигането на поставените цели в съответните срокове, особено по отношение на целта 70% от строителните отпадъци да се рециклират или повторно използват.

    IV. Проектът на рамкова директива за отпадъците и свързаните с него документи, са били предмет на обсъждане на заседание на Комисията по околната среда и водите, състояло се на 13 декември 2007 г. Констатирано е било, че основните промени в новата Рамкова директива за отпадъците са свързани с намаляването на въздействието върху околната среда от образуването и управлението на отпадъците, като се акцентира върху предотвратяването на образуването на отпадъци така че да бъде прекъсната негативната връзка между икономическия растеж и ръста на отпадъците. В йерархията на управление на отпадъците е въведен нов елемент – “подготовка за повторна употреба”, с който се засилва ролята на превенцията. Чрез въвеждането на понятието “странични продукти” значителна част от отпадъците ще могат да се третират като суровина за производство на друг продукт, а не като отпадък.

    В доклада на Комисията по околната среда и водите се отбелязва също положителното въздействие на определянето на някои операции по изгаряне като операции по оползотворяване на отпадъци при спазването на определени условия за енергийна ефективност. По този начин, заедно с въвеждането на такса за депониране, ще се създадат икономически стимули за пренасочване на част от отпадъците от депониране към изгаряне.

    Заключението на Комисията по околна среда и водите е, че проектът за нова Рамкова директива за отпадъците е от съществен интерес за Република България, засяга много важни и особено актуални проблеми, свързани с опазването на околната среда, предотвратяването на образуването, както и третирането на отпадъците.

    V. Комисията по европейските въпроси на народното събрание счита, че приемането на нова Рамкова директива за отпадъците представлява важна стъпка за намаляване на вредното въздействие от образуването и управлението на отпадъците върху човешкото здраве и околната среда. Ударението с основание се поставя върху предотвратяването на образуването на отпадъци и увеличаването на ефективността от използването на природните ресурси. Ясно формулираната е йерархията на отпадъците – предотвратяване, подготовка за повторна употреба, рециклиране, друго оползотворяване, например оползотворяване на енергия, обезвреждане. Посочени са и инструментите за реализиране на стратегията на намаляване на отпадъците - засилената отговорност на лицата, произвеждащи отпадъци, на държавите-членки, управляващи процесите. Всичко това дава основание проекта да бъде като цяло подкрепен.

    Същевременно е необходимо да изкажат и някои препоръки.

    - Желателно е поемането на ангажиментите, заложени в предлаганата нова директива, да се стане на базата на оценка на въздействието, която да послужи като ориентир доколко тези ангажименти са изпълними и в какви срокове.

    - При поставянето на общи цели за изпълнение би трябвало по-ясно да се отчитат националните особености по отношение на степента на икономическо и технологично развитие, натрупания опит и т. нат. В този смисъл е необходимо да се прецени дали е целесъобразно да се определят в новите чл. 7а и 8а едни и същи цели за всички държави-членки и ако надделее този подход, дали нашата страна не трябва да настоява за по-дълги преходни периоди.

    - Новата Рамкова директива за отпадъците е тясно свързано с дейността на общините и би трябвало тяхната позиция да бъде отчетена при формирането на позицията ни.

    - Предлаганите мерки в директивата трябва да се съобразяват с поетите международни ангажименти, в това число и чрез Световната търговска организация. Тази забележка се отнася, по-специално, до допустимостта на предлаганата в новия чл. 8а забрана за пускане на пазара на вносни стоки, които не са съобразени с изискванията за рециклиране и повторна употреба.

    Докладът се подкрепя с 10 гласа "за”.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума