Комисия по европейските въпроси
П Р О Т О К О Л
№ 98
На 3 юли 2008 година се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на проект на Директива за обща рамка относно трудовата миграция, 803-01-35/19.05.2008 г. – т. 24 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС (2007 г.).
2. Обсъждане на проект на Директива относно условията за влизане и пребиваване на висококвалифицирани работници, № 803-01-35/19.05.2008 г. – т. 25 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС (2007 г.).
3. Представяне и обсъждане на законопроект № 845-01-68/10.06.2008 г. за агенциите за временна заетост – внесен от Йордан Бакалов и група народни представители.
4. Представяне и обсъждане на законопроект № 803-02-20/16.06.2008 г. за ратифициране на Кредитното споразумение за структурен програмен заем (България, съфинансиране по Фондовете на ЕС 2007 – 2013 г.) между Република България и Европейската инвестиционна банка -– внесен от Министерския съвет.
5. Представяне и обсъждане на законопроект № 802-01-50/23.06.2008 г. за изменение и допълнение на Закона за счетоводството – внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха: Димитър Димитров – заместник-министър на труда и социалната политика, Галина Папушева – държавен експерт в Дирекция “Външни финанси”, отдел “Европейски финансови институции” в Министерството на финансите.
Заседанието беше открито и ръководено от Младен Червеняков – председател на Комисията по европейските въпроси.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум.
Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси.
Предлагам днешното заседание да се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на проект на Директива за обща рамка относно трудовата миграция, 803-01-35/19.05.2008 г. – т. 24 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС (2007 г.).
2. Обсъждане на проект на Директива относно условията за влизане и пребиваване на висококвалифицирани работници, № 803-01-35/19.05.2008 г. – т. 25 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС (2007 г.).
3. Представяне и обсъждане на законопроект № 845-01-68/10.06.2008 г. за агенциите за временна заетост – внесен от Йордан Бакалов и група народни представители.
4. Представяне и обсъждане на законопроект № 803-02-20/16.06.2008 г. за ратифициране на Кредитното споразумение за структурен програмен заем (България, съфинансиране по Фондовете на ЕС 2007 – 2013 г.) между Република България и Европейската инвестиционна банка -–внесен от Министерския съвет.
5. Представяне и обсъждане на законопроект № 802-01-50/23.06.2008 г. за изменение и допълнение на Закона за счетоводството – внесен от Министерския съвет.
Има ли други предложения по така предложения дневен ред? – Няма.
Който е съгласен заседанието да се проведе при този дневен ред, моля да гласува.
Против и въздържали се няма.
Приема се.
Беше изразено желание точка 3 да се разгледа първа. Не виждам някакви причини да не уважим това желание.
Започваме с трета точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 845-01-68/10.06.2008 Г. ЗА АГЕНЦИИТЕ ЗА ВРЕМЕННА ЗАЕТОСТ – ВНЕСЕН ОТ ЙОРДАН БАКАЛОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на труда и социалната политика:
Димитър Димитров – заместник-министър
Христо Симеонов – държавен експерт в Дирекция “Свободно движение на хора, миграция и интеграция”.
Заповядайте за представяне на законопроекта с няколко думи, имайки предвид становището, което сме изготвили, и предмета на преценка на нашата комисия.
ИВАН КОЛЧАКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги и гости! Тъй като аз имах възможността да представя законопроекта при първото разглеждане, ще се спра само на някои нови обстоятелства.
Това, което ние имаме като информация, е, че процесът на разширяване на практиката на регламентиране на тази дейност чрез подобен род агенции, включително с лицензионен режим и с регистрационен режим, вече обхваща 20 страни от Европейския съюз.
Ние участвахме заедно със синдикатите на един форум с немски партньори, които също подчертаха колко е важно този процес да продължи и бяхме информирани, че самата процедура е пред финализиране за изработване на съответната европейска директива.
Това ,което искам допълнително да ви информирам, е, че ние бяхме помолени от българските синдикати в процеса на финализиране на този етап на второ представяне на законопроекта да включим някои техни позиции, които те имат. Вчера и днес ние съгласувахме тези позиции с Комисията по труда и социалната политика, която е водеща.
Искам да ви информирам, че Комисията по труда и социалната политика изразява становището, което официално е изразявала, че такъв законопроект рано или късно ще бъде приет.
Проблемът, който имаме, е следният. българските синдикати към днешна дата са на позицията, че не приемат подобна регламентация. Развитието на ситуацията от последните дни е такава, че единият от синдикатите, специално синдикат “Подкрепа” ще се включи в подкрепата на законопроекта, след като бъдат направени съответно техни предложения на второ четене. Искам да ви информирам, че тяхната позиция, която е изразена чрез конфедерацията, в която те членуват в Европейския съюз, включително и господин Тренчев е вицепрезидент, е с положително становище при дебата на тази материя по отношение на подготовка на директивата.
Като цяло можем да кажем, че становището, което вашата комисия взе при първото разглеждане, беше изключително благоприятно, тоест становище, при което този законопроект отговаря на европейските практики и изисквания. Оставаше само ние в страната да приключим дебата.
Аз ще приключа с представянето с това, че ние, вносителите, поемаме ангажимента да отразим позицията на българските синдикати, която смятаме за правомерна като тяхна позиция за защита интересите на наетите чрез такива агенции.
Имам вече позицията на ръководството на Комисията по труда и социалната политика, че те ще внесат за разглеждане този законопроект във фаза, при която има отразени позициите на българските синдикати, за да избегнем изцяло колизията между синдикати и правителство, да потвърдим, че българските работодатели са в подкрепа на законопроекта и да благодаря предварително за проекта за становище на вашата комисия, което е изработено и което аз разгледах.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Приемате ли двете бележки, които сме направили, първо, по отношение на присъединяването към колективните трудови договори и второ, по определянето на долни граници на размера на глобите?
ИВАН КОЛЧАКОВ: Смятам, че можем да приемем две базови позиции.
Първата е, че регламентацията на този род дейност е европейска практика и тя рано или късно ще бъде задължителна за всички страни – членки като регламентация чрез директива.
На второ място, ние изразяваме нашата позиция, че по никакъв начин нямаме претенцията, че направеният проект отразява баланса на всички интереси.
Искам само да ви напомня, че този законопроект се базира фактически изцяло на съответната глава в Закона за заетостта от миналата година, който беше разработен от българското правителство и беше изтеглен. Нека пак да повторим, че единствената причина да бъде изтеглен този закон беше категоричната позиция на неприемане на българските синдикати. Аз вече изразих позицията, че е добре да бъдат отчетени и техните предложения.
В този ред приемам, че предложенията, които са направени от вашата комисия, не само ще бъдат взети предвид, а като скромен представител на опозицията казвам, че всичко е във вашите ръце при гласуването на самия законопроект в пленарната зала.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: От Министерството на труда и социалната политика имаме писмо, подписано от министъра госпожа Масларова до председателя на водещата комисия д-р Хасан Адемов. Но, господин Димитров, предполагам, че ще изразите становището на министерството пред нас, като имате предвид, че ние общо взето по съществото на закона трудно бихме могли да ви бъдем полезни. Ние го преценяваме главно от гледна точка на съответствието с актовете на Европейския съюз.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря Ви, господин председател. Както Вие казахте, има становище на Министерството на труда и социалната политика и то не подкрепя така предложения на вашето внимание законопроект.
На предното заседание аз подробно аргументирах позициите ни. Няколко неща просто ще повторя отново. Отново ще кажа, че това е един ранен проект на работна група, създадена с участието на социалните партньори и на всички заинтересовани ведомства. Самата работна група с представители на работодателя, синдикати и други ведомства отхвърли този проект миналата година. Тоест това е мот а мо вариант на работна група, която не го е приела.
Второ, между предния вариант на проект на закон и този няма никакви съществени изменения. Има промени в мотивите.
Трето, тъй като и предния път се разви тази теза, мисля, че в пленарната зала беше развита, че този законопроект е бил изтеглен от Министерския съвет, ще кажа, че това не отговаря на истината. Никога Министерският съвет не е разглеждал подобен текст, така че няма как той да го внася или да го изтегля някъде. Както казах, самата работна група прецени, че на този етап този законопроект, който се представя, има редица недостатъци и премина към търсене на други варианти.
Четвърто, Консултативният съвет по законодателството има много подробно становище, в което са изредени редица недостатъци и причини този законопроект да не бъде подкрепян.
Една от най-съществените причини е, че реално той влиза в противоречие с трудовото законодателство. Така наречените “тристранни отношения” между работник, агенция за временна заетост и работодател не могат да бъдат решавани в този законопроект, а преди всичко трябва да бъдат решени в Кодекса на труда.
И пето, най-вероятно има висока степен на съгласие вече между социалните партньори по типа на решаване на тази проблематика, която е важна, която трябва да бъде решавана. Но определено всички са единодушни, че не бива това да бъде реализирано с отделен законопроект. Това спокойно може да стане с промени в Кодекса на труда, които предстоят и които съм убеден, че ако не в оставащите дни до ваканцията, до то края на годината ще бъдат приети, и с промени в други действащи нормативни документи.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Имате думата за изказвания.
СТЕФАН СОФИЯНСКИ: Аз ще подкрепя предложения законопроект, най-вече защото от представителя на Министерството на труда и социалната политика не чух нито един сериозен аргумент против законопроекта. Това, че някаква работна група е казала някога, че не го пуска, не означава, че един депутат, който е много над работната група, не може да го вкара.
Така че този аргумент го забравете и друг път не го използвайте. Не може Министерството на труда и социалната политика да ми дава аргумента, че някаква работна група не е одобрила законопроекта, след като той е внесен от депутат. Това е първото.
Второ, не може Министерството на труда и социалната политика да си оправдава своята неспособност да направи тези промени. Защото ако наистина тези промени е трябвало да бъдат направени в Кодекса на труда, логичен е въпросът защо не сте ги направили. И след като ние имаме едно решение, аз подкрепям това решение. а нека да се размърдат малко и да го решат така, както те смятат за добре, а не да седят и да чакат, и да обясняват, че, виждате ли, нищо няма да стане, защото според тях нищо никога не може да стане.
Затова така емоционално реагирам, защото съм много недоволен от начина, по който се аргументираха от Министерството на труда и социалната политика. Това говори за ниска квалификация и неуважение на депутатите.
В заключение, подкрепям становището. Смятам, че то не противоречи.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря, господин Софиянски. Предполагам, че след това емоционално изказване ще чуем и убедителните аргументи на господин Димитров.
ФИЛИП ДИМИТРОВ: Този законопроект очевидно не е бил проумян от представителите на Министерството на труда и социалната политика. Имам предвид аргумента, че в България в последните 18 години съществува разделение на властите. Тази аргументация би била уместна може би в пленарната зала от някой депутат. Но този тип напътствия от страна на изпълнителната власт по отношение на законодателните инициативи изглежда доста странно.
Аз лично се забавлявах да чуя позоваването на Консултативния съвет по законодателството, който не един път е показвал, че се явява един твърде аудиозен орган. Но това, разбира се, е една съвсем друга тема.
Нито един аргумент – това беше изтъкнато от господин Софиянски, подчертавам го и аз – ние не чухме за това по какъв начин този закон би могъл да противоречи на действащото европейско право и на европейската практика. Напротив, чухме само, че по някакви причини на министерството този закон не му харесва. И то си мисли, че нещата трябва да се уреждат по друг начин.
Ето защо струва ми се, че имаме всички основания на базата на изказването на почитаемия представител на министерството да приемем, че всъщност ние сме получили отговор на основния въпрос, който трябва да реши тази комисия, а именно съответства ли този законопроект на европейските практики. Отговорът, макар и мълчалив, е красноречив. И този отговор е: да.
Ето защо аз гласувам за законопроекта и приканвам всички да сторят това.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Заповядайте, господин заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: Министерството на труда и социалната политика няма претенции и не може да предявява претенции по законодателни инициативи на депутати. Аз се опитах да изразя мнение, в което е било консолидирано обсъждане и възможности на социални партньори, на работодатели и синдикати, които бяха цитирани тук.
Второ, опитах се да изразя съвсем накратко сериозните противоречия, в които влиза този законопроект с действащото българско законодателство – Кодекса на труда, и то по фундаментални проблеми.
Тези тристранни взаимоотношения, в които няма пряка връзка между работник и работодател, в Кодекса на труда не са решени. И това е съществената причина, по която този законопроект реално противоречи на действащото българско законодателство.
Благодаря ви. Извинявам се, ако с тона си съм засегнал някого.
ИВАН КОЛЧАКОВ: Искам да дам малко информация.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Ако имате нещо изключително да споделите, касаещо това, което ние ще гласуваме. Ние ще гласуваме това становище, с двете бележки, които имаме към законопроекта. А Вие до този момент не сте отговорили на въпроса приемате ли тези бележки, ще ги отразите ли при второто четене или не.
ИВАН КОЛЧАКОВ: Да. Казах да.
Трябва да признаем, че практиката на ползване на агенции за временна заетост е нова и модерна практика, все по-разширяваща се, която обхваща хора от по-младите генерации. Затова на уважаемия господин заместник-министър ще му кажа, че консервативната практика за регулиране на тези взаимоотношения в Европейския съюз чрез така наречения Кодекс на труда са само в четири страни -– членки, докато в девет страни – членки има отделен закон, а още четири страни – членки имат законови регулации. Тоест това, което Вие твърдите, е най-консервативният подход, който наследяваме от една непазарна, силно регулирана икономика. А там, където има модерните практики, ние ги виждаме.
Затова аз съм донесъл и новото предложение на Конфедерация на труда “Подкрепа”, с които бяхме заедно на немски форум, на който говорихме за модерните форми на пазара на труда, за изградените три центъра за квалификация и преквалификация, единият от които е в моя град от 1995 година, за новоизграждащите се нови два такива в България. И немските ни партньори настояват България да регламентира тази модерна практика. Ние не можем да стоим на опашката на Европа и да чакаме непрекъснато да дават директиви от Брюксел, които да ни задължават автоматично да привеждаме нашето законодателство към тези директиви, защото ние не можем да живеем в, как да го кажа – нов тип стари времена.
Ние трябва да ползваме модерните практики на Европа и да ги въвеждаме авангардно. А това, че в момента ние имаме голям проблем по отношение на тази материя, той е свързан многостранно с редица проблеми, включително и износа на живи хора от България за чужбина, включително свързан с проституция и други проблеми, които са част от общите проблеми, които България има по отношение на Европейския съюз.
Затова законовата регламентация и регулация е изцяло в интересите на българските синдикати, които трябва да защитават българската работна сила вече не на територията на българския пазар, а на 450-500-милионен пазар.
Затова чест прави на синдикат “Подкрепа”, който ни потърси, информира ни за своята европейска позиция, че е за такава регулация и ни заявиха от вчера в лицето на господин Тренчев, че те ще подкрепят нашия законопроект.
Затова учтиво ви информирах, че колизията между българското правителство и българските синдикати ние ще я преодолеем. И те на гледането на законопроекта в Комисията по труда и социалната политика няма да бъдат – говоря от името на синдикатите – против този законопроект. Като аз подчертах, че ние ще приемем както техните препоръки, забележки и становища, така и на уважаемата комисия, в която се намираме. И ние не можем да оставим българското правителство и българската държава в колизията два пъти да отхвърля една европейска практика, която е стандарт. И третия път, когато ни задължи съответната европейска директива, вие с какви мотиви ще го приемете тогава? Или ще козирувате като едно време?
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Заповядайте, господин Щерев. Само да не изместваме Комисията по труда и социалната политика, защото имаме други задачи. А ние тук навлязохме в дълбочината на спора.
АТАНАС ЩЕРЕВ: Не. Аз само искам да прибавя един аргумент към това, че действително този законопроект би трябвало да бъде приет. Това е становището на Комисията по законодателство към Народното събрание. Тя дава едно становище, както винаги, удобно. Аз никога не съм чул от тази комисия към Народното събрание да даде становище, което е експертно. То винаги е удобно по някакъв начин.
И самият факт, че тази комисия дава това становище против законопроекта, ме кара да мисля, че този законопроект е много добър.
Става въпрос не за едно становище. Това е серия от такива безумни заключения, които ни поставят пред недоумение.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Колеги, с две думи само искам да ви кажа следното. Ние сме разглеждали първия вариант на този законопроект на 31 януари 2008 година и сме приели становище по него. Изготвен е проект за становище, в което е казано голяма част от това, което се изложи, като изключим онова от вашите спорове по същество:
Първо, че липсва нормативна уредба на ниво Европейски съюз;
Второ, че има обсъждана директива от Европейската комисия през 2002 година, която не е намерила достатъчно подкрепа от Съвета на Европейския съюз;
Трето, че редица държави – членки на Европейския съюз, така или иначе по един или друг начин са регламентирали проблема за Закона за агенцията за временна заетост.
Заключението е, че предлаганият законопроект не противоречи като цяло на европейската проектодиректива по този въпрос и на практиката в повечето от държавите – членки на Европейския съюз.
Имаме две предложения, които се отправят, които вносителите ги приемат.
Предлагам да гласуваме това становище. Който е съгласен с него, моля да гласува.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приемаме това становище на комисията.
Само две думи, колеги. Няма нужда тук да изпадаме в излишни дебати какво представляват отделни органи на Народното събрание. Аз съм юрист като господин Димитров и трябва да ви кажа, че съм откровено за това, че Консултативният съвет по законодателство е изготвен от най-добрите юристи в България. Това е почти цялото мозъчно тяло на Юридическия факултет на Софийския университет и на Правния институт. Голямата част от заключенията, които аз съм чел на Консултативния съвет, не приемат актове, които са внесени, в това число от Народното събрание, от отделни министерства, от Министерския съвет.
Нека без да познаваме достатъчно добре и детайлно практиката на този орган, да не даваме прибързани оценки поне на официални заседания на комисията, което не е и наше работа. Другаде, където се налага това да го правим, нека да го правим.
Заповядайте, господин Щерев.
АТАНАС ЩЕРЕВ: Уважаеми господин председател, аз неслучайно направих тази забележка. Затова защото в никакъв случай, не възразявам, че това са опитни и квалифицирани юристи. Аз казвам, че те са в услуга на определени тези. И тогава експертното начало на един орган се губи.
Аз ще ви припомня няколко неща…
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Ако искате, и аз ще Ви припомня, когато един такъв важен закон като цялостния Закон за МВР практически беше отхвърлен от Съвета по законодателство. Но не искам да влизаме в този спор. Това не е и наша работа.
АТАНАС ЩЕРЕВ: Добре. Благодаря.
СТЕФАН СОФИЯНСКИ: Становището не отхвърля законопроекта. То казва, че трябва да се правят промени, съгласно Кодекса на труда. Трябва да се инициира този процес.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Бих си казал и правното становище по този въпрос, но очевидно не е необходимо. Имаме изисквания и за кодификация на нашето законодателство. Така че не е най-добрият подход да разбръскваме систематизацията на българското право.
Така или иначе ние гласувахме вече становището.
Преминаваме към първа точка от дневния ред:
ОБСЪЖДАНЕ НА ПРОЕКТ НА ДИРЕКТИВА ЗА ОБЩА РАМКА ОТНОСНО ТРУДОВАТА МИГРАЦИЯ, 803-01-35/19.05.2008 Г. – Т. 24 ОТ ГОДИШНАТА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕС (2007 Г.).
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на труда и социалната политика:
Димитър Димитров – заместник-министър
Христо Симеонов – държавен експерт в Дирекция “Свободно движение на хора, миграция и интеграция”.
Уважаеми колеги, раздаден ви е доклад, изготвен от нашите експерти на базата на позицията на Министерския съвет. обръщам вашето внимание на тези четири точки в раздел пети, които съдържат нашето становище, традиционно разработено. Имате думата.
Господин заместник-министър, искате ли нещо да добавите към това, което е изразено в нашето становище? Подкрепяте ли го, не го ли подкрепяте?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители. Първо, нямаме възражения по така предложения проект за решение на комисията.
Второ, искам да кажа няколко думи по самата директива. Тя беше представена през есента на миналата година пред Съвета по правосъдие и вътрешни работи при португалското председателство и графикът на френското председателство предвижда проектът да бъде разглеждан няколко пъти, с оглед подготовката на съгласуван вариант.
В рамковата позиция на правителството са отразени основните моменти, които присъстват и в проекта на уважаемата комисия.
Искам да изтъкна само, че приемането на тази директива, чието транспониране предстои да се определи като срок, ще изисква промяна на българското законодателство, тъй като в момента практиката в България предвижда различни институции за издаване на подобни разрешения за прием и достъп до пазара на труда и изисква различни субекти, които да кандидатстват. В единия случай е конкретният човек, а в другия случай е работодателят. Впрочем изисква различен тип документ.
Така че това изискване на директивата за единен достъп, за единен документ и единен субект на кандидатстване ще предизвика сериозна промяна в българското законодателство, която трябва да бъде отразена.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Това сме го отразили на второ място в нашия доклад.
Колеги, имате думата за становища по доклада. Няма изказвания.
Който е съгласен, моля да гласува.
Може би поради липсата на всякаква заинтересованост и безпристрастност господин Филип Димитров е депозирал писмено становище за “въздържал се”.
Гласували: за 11, против няма, въздържал се 1.
Приема се.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ОБСЪЖДАНЕ НА ПРОЕКТ НА ДИРЕКТИВА ОТНОСНО УСЛОВИЯТА ЗА ВЛИЗАНЕ И ПРЕБИВАВАНЕ НА ВИСОКОКВАЛИФИЦИРАНИ РАБОТНИЦИ, № 803-01-35/19.05.2008 Г. – Т. 25 ОТ ГОДИШНАТА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕС (2007 Г.).
По тази точка сме поканили да присъстват:
Димитър Димитров – заместник-министър
Христо Симеонов – държавен експерт в Дирекция “Свободно движение на хора, миграция и интеграция”.
Господин заместник-министър, заповядайте да чуем и Вашето становище.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: Нямаме бележки и възражения по така предложения проект за решение на уважаемата комисия. Тази директива е в пряка възраст с предната. Тя се отнася до достъпа на пазара на труда на страните – членки във връзка със ситуацията, която е възникнала, особено по отношение на висококвалифицираните кадри.
Рамковата позиция на правителството е пред вас. Тази директива по принцип се подкрепя с различни, разбира се, възможности за допълнителни обсъждания. В това число, както и при предната директива – пропуснах да го кажа – обсъжданията по отношение на преходните периоди, които част от страните – членки са приели по отношение на България, едновременно стремеж за отваряне на пазара на труда към граждани на трети страни, в това число и високо квалифицирани, с този механизъм, който е наречен “европейска синя карта” и същевременно поддържането на преходни периоди, първият от които би трябвало да бъде обсъждан и всяка една от страните – членки да вземе решение точно сега, в края на 2009 година.
МЛДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Колеги, имате думата за становища.
Ако няма, който е съгласен, моля да гласува.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Подкрепяме доклада на нашите експерти.
Преминаваме към четвърта точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 803-02-20/16.06.2008 Г. ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА КРЕДИТНОТО СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА СТРУКТУРЕН ПРОГРАМЕН ЗАЕМ (БЪЛГАРИЯ, СЪФИНАНСИРАНЕ ПО ФОНДОВЕТЕ НА ЕС 2007 – 2013 Г.) МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ЕВРОПЕЙСКАТА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА -– ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на финансите
Кирил Желев – заместник-министър
Галина Папушева – държавен експерт в Дирекция “Външни финанси”, отдел “Европейски финансови институции”
Росица Михайлова - държавен експерт в Дирекция “Външни финанси”, отдел “Европейски финансови институции”.
Тъй като господин Желев все още е в Комисията по бюджет и финанси, има думата госпожа Папушева. Вие запознати ли сте с нашето становище?
Имайте предвид, че нашата комисия не разглежда по същество законопроекта, а общо взето предмет на преценка е доколко той съответства на правото на Европейския съюз
ГАЛИНА ПАПУШЕВА: В изпълнение на законовите изисквания на Република България за поемане на финансови задължения….
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Даже конституционни, а не само законови.
ГАЛИНА ПАПУШЕВА: Конституционни, както и Закона за международните договори на Република България и Закона за държавния дълг, както и други документи към него.
В края на миналата година, в резултат на получено съгласие от Народното събрание за водене на преговори и сключване на споразумението, на 14 декември 2007 година бе подписано Кредитното споразумение. Както знаете, заемът е в размер на 700 млн. евро и се предоставя за подкрепа на платежния баланс за изпълнение на структурни реформи и политики в приоритетни за правителството сектори, основно за Оперативна програма “Транспорт” и Оперативна програма “Околна среда” с индикативна листа списъци от проекти по структурните и Кохезионния фонд, одобрени от банката.
Средствата от заема ще постъпят в централния бюджет.
Заемът ще се усвоява на траншове, като траншовете ще се обвързват с разчетите по оперативните програми и от националното финансиране в средносрочен план и ще се предвиждат по Закона за държавния бюджет на Република България за всяка година.
Заемът ще подпомага националното съфинансиране и при възникнала необходимост от префинансирането основно на двете големи програми – “Транспорт” и “Околна среда”, като се има предвид, че по тези програми ще се финансират изключително стратегически инфраструктурни проекти с национално значение, които са фактически приоритетни и за дейността на ЕИБА.
Независимо от това, предвидена е възможност тези средства да се ползват и за останалите оперативни програми, включително и Програмата за развитие на селските райони, определени дейности от нея, свързани с инфраструктура.
Какви са финансовите условия по заема.
Срокът по заема е 25 години със 7 години гратисен период. Предвидена е възможност за еднократно, средносрочно и дългосрочно погасяване на отделните траншове.
Средствата ще се усвояват максимално на 20 транша, като минималният размер на всеки транш е 30 млн. евро, а за максималния размер няма ограничения, с изключение на първия транш, който не може да надвишава 30 процента от стойността на заема.
Молби за отпускане на средства ще се изпращат до 30 август 2015 година, а средствата ще се усвояват до 31 декември 2015 година.
Има предвидени две опции за определяне на лихвения процент от кредитополучателя: изпращане на молбите за отпускане на средствата при фиксирана и при плаваща база. И се предоставя възможност за предоговаряне на лихвените проценти на траншовете в процеса на изплащането им.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: В каква насока? Подобряване или, а условията на пазара позволяват това.
Ако са по-неблагоприятни, естествено че няма да пристъпим към предоговаряне.
Погасяването на заема ще се извършва от централния бюджет.
Това е по-основното, което мога да кажа. Изискванията на банката за одобряване на проекти са съобразени с тези на Европейската комисия, за да няма разминаване при отчитането след това на проектите, както и одобряването им преди това.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря Ви, госпожо Папушева.
Колеги, имате ли въпроси? – Няма.
Който е съгласен с подготвеното становище, моля да гласува.
Гласували: за 11, против няма, въздържал се 1.
Приема се.
Преминаваме към пета точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 802-01-50/23.06.2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СЧЕТОВОДСТВОТО – ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на финансите
Кирил Желев – заместник-министър
Людмила Елкова – директор на Дирекция “Данъчна политика”
Димитър Войнов – старши експерт, Дирекция “Данъчна политика”, отдел “Счетоводна практика”.
ГАЛИНА ПАПУШЕВА: Няма да можем да ви го представим. Ще трябва да изчакаме колегите. Те в момента са в Комисията по бюджет и финанси и дискутират точно същия законопроект.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Колеги, гледам нашето становище. То е изцяло в подкрепа на представения законопроект, съобразено е с конкретните директиви. Посочени са 6 директиви, с които законопроектът е съобразен. Нашите експерти нямат никакви бележки по предлагания законопроект от гледна точка на предмета на преценка на нашата комисия.
Така че ако искате да го гласуваме.
Който е съгласен да гласува това становище?
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се.
Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НАКОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ:
(Младен Червеняков)