Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
05/11/2008
    П Р О Т О К О Л

    № 108

    На 5 ноември 2008 година се проведе извънредно заседание на Комисията по европейските въпроси при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне и обсъждане на законопроект № 802-01-82/30.10.2008 г. За изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, внесен от Министерския съвет, и
    на законопроект № 854-01-110/9.10.2008 г. За изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, внесен от Лидия Шулева и група народни представители.
    2. Представяне и обсъждане на законопроект № 802-01-78/29.10.2008 г. за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, внесен от Министерския съвет.
    3. Представяне и обсъждане на законопроект № 802-01-79/29.10.2008 г. за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, внесен от Министерския съвет.
    4. Представяне и обсъждане на законопроект № 802-01-80/29.10.2008 г. за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, внесен от Министерския съвет.

    На заседанието присъства: Кирил Желев – заместник-министър на финансите.
    Заседанието беше открито и ръководено от Фатме Илияз – заместник-председател на Комисията по европейските въпроси.


    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум.
    Предлагам да започнем нашето извънредно заседание.
    Дневният ред е известен и е в четири точки. Имаме да гледаме законопроекти за изменение и допълнение на данъчните закони.
    По тези точки сме поканили да присъстват:
    От Министерството на финансите:
    Кирил Желев – заместник-министър
    Людмила Елкова – директор на дирекция „Данъчна политика”|
    Венетка Тодорова – експерт в дирекция „Данъчна политика”
    Диана Терзиева – експерт в дирекция „Данъчна политика”
    Лидия Атева – експерт в дирекция „Данъчна политика”
    Има ли други предложения по така предложения дневен ред? – Няма.
    Който е съгласен нашето заседание да протече при този дневен ред, моля да гласува.
    Против и въздържали се няма.
    Приема се.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 802-01-82/30.10.2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА КОРПОРАТИВНОТО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
    Предлагам да дадем думата на господин Кирил Желев – заместник-министър на финансите, да представи накратко законопроекта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! В Закона за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане имаме няколко нови момента. Става дума за сделки на борсата с държавите – членки на Европейския съюз, където печалбите от сделки не се облагат, както и загубите от сделки не се признават за данъчни цели.
    Предлага се освобождаване от облагане на печалбите и непризнаване за данъчни цели на загубите от сделки на регулиран пазар на ценни книжа (борса) в държава - членка на Европейския съюз, като по този начин данъчното им третиране ще се изравни с това на печалбите/загубите, реализирани на българска борса. По отношение на сделките на регулиран пазар е поет ангажимент от Република България към Европейската комисия за промяна в данъчното законодателство с цел изравняване данъчното третиране на сделките на българска борса с това на борси на други държави - членки на Европейския съюз. Различното данъчно третиране в момента води до ограничаване свободното движение на капитали и противоречи на чл. 56 от Договора за създаване на Европейската общност. По този начин се отменят данъчните облекчения, представляващи държавна помощ за заетост, съгласно правото на Европейския съюз.
    Разширен е обхватът на лицата, така че данъчното облекчение се прилага и по отношение на дарения, направени в полза на идентични или сходни лица, установени от друга държава – членка на Европейския съюз.
    При здравните и лечебни заведения данъчното облекчение се запазва само за дарения в полза на държавни лечебни заведения, а от учебните заведения остават детските ясли и детските градини, като от обхвата на обучението са изключени стипендиите на ученици и студенти.
    И пак във връзка с настъпилите промени, увеличен е прагът на данъчното облекчение за ваучерите за храна от 40 на 60 лева. Благодаря ви.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Уважаеми колеги, имате думата за становища или мнения по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, внесен от Министерския съвет.
    Колеги, този законопроект изцяло транспонира директиви на Европейския съюз. Законопроектът е в пълно съответствие с изискванията на Европейския съюз в частта, която транспонира евродирективите.
    Предлагам да подкрепим законопроекта. Експертите от комисията са дали становище в подкрепа на законопроекта. В такъв случай нека да гласуваме.
    Който подкрепя този законопроект, моля да гласува.
    Гласували: за 9, против и въздържали се няма.
    Законопроектът се приема.

    Преминаваме към подточката на първа точка от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ № 854-01-110/9.10.2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА КОРПОРАТИВНОТО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, ВНЕСЕН ОТ ЛИДИЯ ШУЛЕВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ.
    Тук е колегата Мартин Димитров, на когото давам думата да представи законопроекта.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Уважаеми колеги, аз няма да повтарям това, което е изложено в мотивите към законопроекта. Искам само да кажа, че това е един много силен стремеж на бизнеса да коригира едно до голяма степен неблагополучие в правната уредба на този въпрос, а именно двойното облагане, което се получава. С една дума казано, ние предлагаме да отпадне данъкът върху дивидентите и ликвидационните дялове.
    На първо място, веднъж търговските дружества се облагат с корпоративен данък 10 процента, след това при разпределение на нетната печалба физическите лица се облагат с допълнителен данък от 5 процента върху дивидентите.
    Нашето предложение е да отпадне този данък върху дивидентите и ликвидационните дялове, като по този начин ние считаме, че се постигат няколко цели – от една страна, стимулиране на работещите граждани в бизнеса, от друга страна, стимулиране на инвестициите – ние твърдим, че по този начин ще има реинвестиране, ако отпадне данъкът върху дивидентите и ликвидационните дялове.
    Разбира се, ще се получи активизиране, което е може би най-важното или равно на тези, които изтъкнах по-горе, на чуждестранните инвестиции.
    Има някои правно-технически проблеми, които се надявам, ако вие бъдете така добри да подкрепите на първо четене този законопроект, които между първо и второ четене ще бъдат коригирани. Имам предвид нашите предложения за отмяна на текстове, които вече са отменени.
    По отношение на финансовото изражение при евентуалната отмяна на този данък в бъдеще, колегите, които са подготвили законопроекта, доказват, че догодина това ще рефлектира в минус около 200 млн. лв., като оценката е, че ако не е възможно друго, поне тези средства биха могли да бъдат посрещнати от предвидения резерв в размер на 400 млн. лв.
    Ние продължаваме да считаме, че тези предложения са от изключителна важност за бизнеса и ще имат стимулиращ ефект както за българските граждани, така и за чуждестранните инвеститори. Благодаря ви.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Уважаеми колеги, този законопроект не противоречи на общностното право. Обаче противоречи на принципа за равно третиране на юридическите лица. Както разбрахте, според този законопроект юридическите лица от България и от други държави – членки на Европейския съюз, не се третират по равно. Не знам дали колегите от Министерството на финансите биха желали да вземат отношение по този законопроект.
    Заповядайте, господин заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Бих искал първо, да споделя, че ефектите за 2008 година до този момент са около 125 млн. лв. Финансовата задача е за 133 млн. 500 хил. лв. За следващата година мисля, че те са някъде около 156 млн. лв. – говоря като ефекти по отношение на фиска.
    Едновременно с това би трябвало съвсем естествено да се прецени каква е същностната характеристика на данъка върху дивидента. Аз действително не желая да опонирам, но ще си позволя да кажа, че истинската цел на данъка върху дивидента е действително да задържи и да насочи средствата към продуктивно, а не към индивидуално потребление. В този смисъл той служи като ограничително условие за ползване на средствата за инвестиционни цели.
    Бих добавил още един аргумент, тъй като става дума за освобождаване на доход, който отива за лично потребление. Би трябвало да се има предвид, че едноличните търговци се облагат с 15 процента данък. Причината да се облагат с 15 процента е именно 10 процента данък върху печалбата, събрани почти механично, и 5 процента данък върху дивидента. Значи логично е да добавите още един ефект от около 90 млн. лв. от плащанията, които са на едноличните търговци. И общия размер при сегашното състояние на нещата като ефект за бюджета е 340 млн. лв.
    Последното, което ще си позволя да кажа – дано да не прозвучи много еретично, е, че очевидно някакви пари се готвят да бягат от България, като стремежът и желанието е да бъдат дори освободени от тези 5 процента данък. Благодаря.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Благодаря, господин Желев. Колеги, имате думата за мнения, бележки, предложения.
    Господин Софиянски, заповядайте.
    СТЕФАН СОФИЯНСКИ: Аз няма да влизам в много сериозен спор. Само на последната реплика мога да кажа пък обратното – че очевидно има стремеж да се освободят средства, които да се инвестират в страната, след като държавата не поема достатъчно функции за инвестирането и правите лош бюджет.
    Вашето твърдение е толкова основателно, колкото е основателно и моето твърдение. Защо трябва да подозираме, че тези пари се готвят да излязат? Аз подозирам, че те се готвят да останат. И точно защото са за индивидуално потребление, нашата цел е да останат в инвестициите. Защото ако те се инвестират, независимо че са за лично потребление, те ще подобрят стандарта на хората, дори и под формата на лично потребление. Ще увеличат покупателната способност, ще направят един оборот и т.н.
    Не искам да споря по същество, но имам следното предложение – да се ограничим в пълномощията на нашата комисия, защото по същество можем да дебатираме в залата. И тъй като и двете предложения не противоречат на общото хармонизирано европейско законодателство, да дадем положително становище и за двете предложения. Защото ние не можем да кажем, че едното не противоречи, а другото противоречи. Това, което споменахте в началото, касае една отпаднала глава.
    Така че за нас няма проблем от наша гледна точка – хармонизация на законодателството, да пуснем и двата законопроекта.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Господин Величков поиска думата.
    ЙОРДАН ВЕЛИЧКОВ: Аз подкрепям мнението на колегата Софиянски. Мисля ,че нямаме основание да спрем това предложение, тъй като нашата задача е да видим до каква степен даден законопроект отговаря или противоречи на европейските законодателни норми. В случая няма противоречие, поради което ние нямаме основание да спираме този законопроект.
    Така че и моето предложение е да пуснем законопроекта ,представен от Лидия Шулева и група народни представители, а по-нататък специализираната комисия, както и народните представители в залата ще преценят дали има място да бъде приет като редовен закон.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Господин Имамов, заповядайте.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Уважаеми народни представители! Комисията по бюджет и финанси ще отхвърли този законопроект по съображения, които спомена заместник-министърът. Аз ще гласувам „въздържал се”.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Ако няма повече изказвания, да преминем към гласуване.
    Който е за подкрепа на законопроекта, предложен от Лидия Шулева и група народни представители, моля да гласува.
    Гласували: за 2, против няма, въздържали се 6.
    Законопроектът се отхвърля. Така или иначе ние не сме водеща комисия по този законопроект. Комисията по бюджет и финанси ще вземе окончателното решение.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 802-01-78/29.10.2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДАНЪК ВЪРХУ ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
    Господин заместник-министър, заповядайте да представите законопроекта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Във връзка с по-нататъшната хармонизация на нашето законодателство е необходимо досега съществуващата регулация, която беше в Закона за акцизите и данъчните складове, специално за митниците, да намери своето решение в Закона за данък добавена стойност. Трябва да се има предвид, че тези норми трябва да влязат в действие от 1 декември 2008 година. Промяната се налага във връзка с директива 2007/74. Имаме предвид преди всичко личния багаж на пътниците, пристигащи от трета страна, в рамките на разрешения безмитен внос.
    Съответните количествени прагове се запазват. Те намират своето разрешение в Правилника за приложение на закона.
    Бих искал да споделя, че в предложения законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност се извършват и някои промени, насочени преди всичко към правата за приспадане на данъчен кредит, който ще е на лице при самоначисляване на данък по доставка и в случаите, когато получателят разполага с фактура, издадена от доставчика, която не отговаря на изискванията на закона, или не разполага с документ, от който да е видно ,че данъкът е начислен, или не е упражнил правото си на приспадане на данъчен кредит в законоустановения срок – всичко това, разбира се, при условие, че доставката не е укрита и данни за нея има в счетоводството на получателя.
    Това е съобразяване с решение на съда на Европейския съюз.
    Правото на данъчен кредит се упражнява и чрез подаване на уведомление в Националната агенция за приходите за отстранение на допуснати грешки вследствие на неотразени или неправилно отразени документи в дневника за покупките или в дневника за продажбите. Имаше такива случаи, докато данъчно задължените лица съумеят да усвоят новите правни норми и изисквания, които имаме.
    Тук се пояснява, че регистрираните лица, които не са начислили данъка по доставки, което е било изискване към тях, може да начислят данъка и да упражнят правото си на приспадане на подобен данъчен кредит в 4-месечен срок от влизането на този закон в сила.
    Уточнява се още едно понятие – става дума кога възниква данъчното събитие за доставки, извършени при условията на бартер. То ще възниква по общите правила на закона, а не както сега – на датата на възникване на данъчното събитие на по-ранното от тях, като доставката с по-ранна дата на възникване на данъчно събитие ще се счита за авансово плащане.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Уважаеми колеги, имате думата за мнения, становища.
    Господин Казак, заповядайте.
    ЧЕТИН КАЗАК: Благодаря, уважаема госпожо председател. Уважаеми колеги, уважаеми господин заместник-министър! Аз напълно подкрепям инициативата на Министерския съвет, специално що се отнася до проблема с грешки, погрешно начислен или неначислен данък добавена стойност при вътрешно общностни транзакции.
    В началото на миналата година. Много фирми, по-специално техните счетоводители не бяха съвсем запознати с новите разпоредби, които вече са в сила за България, бидейки член на Европейския съюз, и имаше наистина много случаи, при които погрешно счетоводители на фирми не са начислили ДДС при внос на стоки от страни от Европейския съюз.
    Има вече направени много констативни протоколи, има издадени актове на Националната агенция по приходите за данъчни нарушения, някои от тях са стигнали до съда. Може би трябва да се види дали не трябва в Преходните и заключителни разпоредби да се предвиди при заварени такива случаи как ще се процедира – дали ще се прекратят автоматически всички административни, а и съдебни спорове след влизането в сила на това изменение.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Ако няма други становища, господин заместник-министър, имате думата да отговорите на поставения въпрос.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Казак! В Преходните и заключителни разпоредби е предвиден подобен текст, който дава възможност включително и в случаите, които са в съда, в този 4-месечен срок да се счита ,че правомерно са упражнили правото си на данъчен кредит, при условие, че са спазени изискванията. Благодаря.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Колеги, има ли други становища? – Няма.
    Този законопроект също е в изпълнение на поетите ангажименти във връзка с транспониране на законодателството. Преминаваме към гласуване.
    Който е съгласен да приемем законопроекта за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, внесен от Министерския съвет, моля да гласува.
    Гласували: за 9, против и въздържали се няма.
    Приема се.

    Преминаваме към трета точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 802-01-79/29.10.2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА МЕСТНИТЕ ДАНЪЦИ И ТАКСИ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
    Господин заместник-министър, имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Основните промени в Закона за местните данъци и такси са свързани с увеличаването на данъчната оценка на недвижимите имоти с 50 процента, като едновременно с това се намаляват и размерите, съответно на увеличената данъчна оценка.
    Първата група промени е насочена към прецизиране на някои законови разпоредби.
    Предложеното допълнение в чл. 4 се налага, тъй като в закона няма изрична уредба за обжалване на актовете, които се издават при установяване, обезпечаване и събиране на местните данъци.
    С допълнението на чл. 9 - ал. 4, се предлага общинският съвет да бъде компетентният орган за разсрочване и отсрочване на задължения за местни такси над 30 000 лв. или за срок по-голям от една година от издаване на разрешението. Мотивът е, че в закона липсва изрична уредба на този въпрос, поради което досега се прилагаше чл. 184, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), съгласно който компетентен да отсрочва и разсрочва неданъчни общински публични задължения на стойност над 30 000 лв. е министърът на финансите, което не съответства на принципа на самостоятелност на общинските финанси.
    Промяната в ал. 1 на чл. 9б се налага поради това че с влизането в сила на ДОПК местните такси вече са определени като публични общински вземания. Целта е правилата по ДОПК за обезпечаване и събиране на публичните вземания да се прилагат и при обезпечаването и събирането на местните такси.
    Предлага се създаването на нов чл. 115 в раздел “Такси за административни услуги”. В този раздел са предвидени такси за издаване на удостоверения и други документи по гражданското състояние на лицата, но не и за издаване на други видове удостоверения. Това принуди общините през 2006 г., когато администрирането на местните данъци им беше възложено, да определят цена на услугите “издаване и заверка на документи”. Доколкото цената се определя свободно, на пазарен принцип, а таксата следва да се разходоориентирана, в интерес на данъкоплатците е въвеждането на такса за тези услуги.
    С втората група промени се предвиждат по-високи данъци върху превозните средства, произтичащи от необходимостта от хармонизиране на данъчното законодателство в тази област с европейското право. Съгласно европейските директиви в областта на транспорта за съставите от превозни средства и товарните автомобили с допустима максимална маса над 12 т са определени минимални нива на данъка, като България е поела ангажимент по глава 9 “Транспортна политика” да достигне до минималните за Европейския съюз размери.
    Третата група промени се налагат във връзка с покачването на пазарните цени на недвижимите имоти. Законът предвижда възможност за промяна на данъчната оценка, когато индексът на пазарните стойности на недвижимите имоти по данни на Националния статистически институт се увеличи или намали с повече от 20 на сто с натрупване за периода от последната им промяна, във връзка с което в законопроекта е направено предложение за увеличаване данъчните оценки на недвижимите имоти. За целите на увеличаване на данъчната оценка е предложено коригиране на коефициентите за местоположение по таблици № 3 и 4 от приложение № 2 към закона. Тези коефициенти са с най-голяма тежест при определяне на данъчната оценка, тъй като отчитат местонахождението на имота – по категория и зона, обстоятелството дали имотът е в строителни граници или извън тях, дали имотът е във вилна зона, а по отношение на производствените и селскостопанските имоти – дали те се намират в благоприятно или неблагоприятно положение от гледна точка на инфраструктурата. Увеличаването на коефициентите за местоположение с 20 на сто ще доведе до съответно увеличение на данъчната оценка на недвижимите имоти със същия процент, което увеличение е много по-ниско от реалните пазарни цени, регистрирани от Националния статистически институт.
    Освобождават се от данък върху наследствата и данък при придобиване на имущества на определени лица, установени в друга държава – членка, наред с българските лица, за да можем да бъдем изравнени и равно третиране.
    Отменя се таксата за контрол при спазване на изискванията на извършване на търговия с тютюневи изделия, спиртни напитки и продукти от грозде, спирт, дестилати и спиртни напитки.
    Разбира се, има някои други промени, свързани преди всичко с подобряване на правно-техническите характеристики на този законопроект, като пояснение.
    Това са най-съществените неща, които са свързани с промените в Закона за местните данъци и такси.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Колеги, имате ли становища по представения законопроект? – Няма.
    Както разбрахте, става въпрос за равно третиране, за премахване на ограниченията при третирането на лица от други страни – членки на Европейския съюз. Този закон ще въвежда равното им третиране при данък наследство и сходни такива.
    Който е за подкрепа на този законопроект, моля да гласува.
    Гласували: за 9, против и въздържали се няма.
    Законопроектът се приема.

    Преминаваме към четвърта точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 802-01-80/29.10.2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АКЦИЗИТЕ И ДАНЪЧНИТЕ СКЛАДОВЕ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
    Господин заместник-министър, моля да представите законопроекта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Измененията на Закона за акцизите и данъчните складове, внесен от Министерския съвет, са свързани преди всичко с поети ангажименти с цел по-плавно достигане на минималните нива за облагане с акциз за различните видове акцизни стоки.
    Със законопроекта се предлага увеличаване на акцизните ставки, както следва:
    за бензина – от 635 лв. за 1000 литра на 685 лв. за 1000 литра;
    за газьола – от 535 лв. за 1000 литра на 600 лв. за 1000 литра;
    за керосина - от 485 лв. за 1000 литра на 535 лв. за 1000 литра;
    за кокса и въглищата – от 0,30 лв. за 1 гигаджаул топлотворна способност на 0,40 лв. за 1 гигаджаул;
    за електрическата енергия за стопански нужди – от 1,00 лв. за 1 мегаватчас на 1,20 лв. за 1 мегаватчас;
    за цигарите – от 6,50 лв. за 1000 къса + 54 на сто от продажната цена на 14,50 лв. за 1000 къса + 54 на сто от продажната цена. Предлага се увеличение на специфичния компонент от акцизната ставка, като пропорционалният се запазва. Увеличението се налага във връзка с поетите ангажименти за размера на акциза на най-продаваната ценова категория, която вече е променена от 2,60 лв. на
    2,00 лв. Това ценово изместване налага увеличаване размера на акциза.

    Предложена е отмяна на акциза за кафето, екстрактите от кафе и прахообразните смеси, съдържащи кафе. Тези продукти не са акцизна стока в повечето европейски страни, поради което настоящото им акцизно облагане поставя в неравнопоставено положение българските производители. Във връзка с това е предложено акцизът за тези продукти да бъде отменен.
    Със законопроекта се предлага намалено облагане на смесите с биогорива, които отговарят на изискванията на чл. 26 от Закона за възобновяемите и алтернативните енергийни източници и биогоривата. Предложено е смесите на бензин и биоетанол или смесите на газьол и биодизел, в които съдържанието на биогоривото е от 4 до 5 на сто включително, да се облагат с намалена ставка - с 3 на сто по ниска от стандартната ставка (от 685 на 664 лв. за бензин и от 600 на 582 лв. за дизелово гориво). Следва да се има предвид, че за прилагане на намаленото облагане е задължително да бъде уведомена Европейската комисия и до произнасянето й с положително решение намалените ставки на практика не следва да се прилагат съгласно изискванията на европейското законодателство в областта на държавните помощи.
    Във връзка с отстраняване на проблеми, възникнали при прилагането на закона, са направени предложения с правнотехнически характер, които целят прецизиране на законовите текстове и терминологичното им съответствие с европейските актове. Тъй като към настоящия момент в закона съществуват редица текстове, съдържащи ограничения и забрани за лицата, за които няма съответна санкция, са предложени разпоредби със санкцинонен характер.
    Модернизират се и се опростяват някои от съществуващите правила.
    Тук, разбира се, са и съответните промени, които са свързани с багажа на пътниците от трети страни, които намират своето разрешение в Закона за данъка върху добавената стойност.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Уважаеми колеги, имате ли становища по представения законопроект. Господин Софиянски, заповядайте.
    СТЕФАН СОФИЯНСКИ: Аз ще бъда кратък. Ще гласувам против, защото смятам, че тези промени ще доведат до инфлационен натиск, без да водят до паралелен икономически растеж. Иначе бих оправдал един инфлационен темп, който води до икономически растеж. В случая всъщност ние ще генерираме само инфлационен темп, без да имаме база за развитие и за подобряване на икономическия растеж.
    Затова ще гласувам против. Но няма нужда да влизаме в дебат. Просто си казвам позицията.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Ако няма други становища, нека да пристъпим към гласуване.







    Който е съгласен да подкрепим законопроекта, моля да гласува.
    Гласували: за 7, против 1, въздържал се 1.
    Законопроектът се приема.
    С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на комисията.


    Стенограф:
    (Божана Попова)



    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ:

    (Фатме Илияз)
    Форма за търсене
    Ключова дума