Комисия по европейските въпроси
П Р О Т О К О Л
№ 110
На 27 ноември 2008 година се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси при следния
ДНЕВЕН РЕД:
Представяне и обсъждане на законопроект № 802-01-86/7.11.2008 г. за изменение и допълнение на Закона за ветеринарномедицинската дейност, внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъства д-р Валери Цеков – заместник-министър на здравеопазването.
Заседанието беше открито и ръководено от Младен Червеняков – председател на Комисията по европейските въпроси.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Уважаеми колеги, откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси.
Имаме за разглеждане само една точка в дневния ред. Има ли други предложения? – Няма.
Дневният ред се приема.
Присъстваме към разглеждане на точката от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 802-01-86/7.11.2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ВЕТЕРИНАРНО-МЕДИЦИНСКАТА ДЕЙНОСТ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
На заседанието сме поканили да присъстват:
От Министерството на здравеопазването
Д-р Валери Цеков – заместник-министър
Д-р Тенчо Тенев – главен държавен здравен инспектор
Д-р Нелия Микушинска – експерт в Дирекция „Обществено здраве”.
Има ли представители на Министерството на земеделието и храните? – Няма.
Аз предлагам, колеги, да чуем заместник-министър Валери Цеков, да ни представи законопроекта, да ни каже какви съображения има от страна на Министерството на здравеопазването и оттук нататък да се ориентираме към някакво решаване на въпроса.
Заповядайте, господин заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Уважаеми дами и господа народни представители! Тук съм да представя в качеството си на заместник-министър по здравеопазването законопроекта за изменение и допълнение на Закона за ветеринарномедицинската дейност.
Първото нещо, което бих искал да отбележа, е, че нашето ведомство, експертите и министърът подкрепят този законопроект, тъй като той изпълнява един от важните ангажименти на България, а именно да хармонизира законодателството на България с това на Европейската общност.
Казвайки това, аз все пак искам да се възползвам от възможността, която ми е дадена, да направя една бележка по този законопроект, която би трябвало според нас да се вземе предвид, когато се изработва становището на комисията. Като предварително искам да кажа, че по проекта на становището на комисията, така, както го получихме в Министерството на здравеопазването, ние нямаме съществени бележки. Просто предлагаме да има едно допълнение, което касае един малко по-специализиран въпрос, свързан с това изменение в Закона за ветеринарномедицинската дейност, а именно следното.
В проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за ветеринарномедицинската дейност е предвидено част от текстовете, свързани с контрола на храните, които от 2006 година бяха записани в Закона за храните, изпълнявайки предприсъединителната законодателна програма на България, се предлага тези текстове да бъдат прехвърлени в Закона за ветеринарномедицинската дейност.
Нашето опасение е, че ако това се случи, ще се получи така, че ще се наруши единството в българското законодателство, единството в контрола на храните, което създадохме през 2006 година. Това вероятно би последвало и други промени в Закона за храните, свързани с това да се постъпи по същата логика и с текстовете, които регулират контрола на храните от неживотински произход, те по-рано бяха в Закона за здравето, и вероятно някои други текстове, свързани с регулацията на контрола и производството на храните, които бяха в други законови актове. Всички те през 2006 бяха обединени именно в този Закон за храните.
Според нас, ако това стане, това би оказало известна непоследователност по отношение на законодателната дейност на нашата страна.
Искам, разбира се, да добавя, че още в хода на присъединителния процес ние имахме многократни партньорски проверки от Европейската комисия и във всички тях се подчертаваше необходимостта България да подходи така, както са направили всички европейски страни, а именно да обедини законодателството, свързано с контрола върху храните, и да има един единен орган, който да поеме тази функция в държавата. В тази връзка и в законодателната дейност, и в управленските политики на нашето правителство се подхожда именно с тази цел.
Бързам да кажа, че в тази връзка е подготвен един проект за изменение на Закона за храните, който да продължи тази политика в нашата страна, който ще бъде представен, разбира се, в следващите няколко месеца на вниманието на Народното събрание.
Освен това се продължават и действията към създаване на единната агенция за контрол на храните, така, както беше поет ангажимент от България през 2006 година.
Предполагам, че сте получили становището на министъра на здравеопазването.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: За съжаление го получихме днес на обяд, малко преди началото на това заседание, и не е разпространено между членовете на комисията.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Мога да го прочета.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Това становище горе-долу изразява това, което Вие казахте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Така се постарах и аз.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: От тази гледна точка имам един въпрос – има ли европейско законодателство, независимо под каква форма – регламент или директива, което да третира необходимостта от единно регулиране на материята за контрола на храните?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕРИ ЦЕКОВ: Такъв директен запис, господин председателю, няма, но точно така е постъпено в европейското законодателство. Там контролът върху храните в цялата Европейска общност е фокусиран в два регламента. И тези два регламенти обхващат всички аспекти на контрола на храните. Тоест това е един принцип в законодателството на Европейската общност, който ние смятаме, че трябва да бъде спазен и в нашето родно законодателство.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Колеги, преди да зададете вашите въпроси, искам да направя едно малко разяснение. Ние сме в една много неловка ситуация – да изпадаме в ролята на арбитър между три министерства – Министерството на здравеопазването, Министерството на икономиката и енергетиката и Министерството на земеделието и храните. Очевидно е, че те не са постигнали необходимото съгласие по отношение регламентирането на тази материя, специално изземването на материята за контрол върху храните от животински произход и вкарването им в този законопроект, който е на разположение.
Доколкото знам, днес се подготвя заповед на министър-председателя за съгласуване и създаване на работна група, която да отстрани противоречията между трите ведомства. Така че аз бих желал да предложа и да обсъдим тази възможност – ние днес да отложим разглеждането на този законопроект, поради съществуващите противоречия, да поискаме от нашите експерти малко повече да ни дадат становище по какъв начин се регламентира тази материя в правото на Европейския съюз, има ли изрични регламенти, които изискват единно третиране на тази материя и на някое от следващите заседания, когато работната група приключи с решение, ние да вземем становище.
Това е, което ви предлагам. Така че имате думата за мнения и въпроси. Първо, по процедурния въпрос. Ако стигнем и по същество, ще го разгледаме по същество.
ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Аз предлагам направо да гласуваме направеното предложение.
РАДОСЛАВ ИВАНОВ: По процедурата аз съм категорично за. Наистина ние трябва да видим Министерският съвет какво ще разпише, по простата причина, че на срещата на управляващата коалиция в Катарино беше взето решение за възлагането на специална работна група, на която аз съм член, с председател министър Цветанов, членове Пламен Моллов и моя милост. И ние трябва да изработим обща концепция, каквато сме изработили за Единната агенция по храните.
Така че считам, че трябва да изчакаме и да разгледаме този законопроект на едно по-нататъшно заседание.
ЙОРДАН ВЕЛИЧКОВ: Аз подкрепям Вашето предложение, господин председател. Няма по-разумно от това, което се каза – да имаме един документ, който наистина можем да обсъждаме, а не гадаене върху някои хипотетични предложения. Така че разумно е да се отложи.
Лъчезар Тошев: Всъщност аргументите Ви за това, че е имало среща в Катарино, не би трябвало да бъдат аргументи в тази комисия, тъй като те са партийни аргументи. Но преди малко беше казано, че цялата материя се урежда с два регламента. Те имат пряко действие, следователно те вече действат в Европейския съюз. Нали така? Регламентите вече действат. Действат и у нас, поради това, че са регламенти, те имат пряко действие, за разлика от директивите, които трябва да се транспонират. Така че това трябва да се отрази.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Колеги, има ли други становища? – Няма.
Който е съгласен с предложението да отложим разглеждането на този законопроект, моля да гласува.
Пълно единодушие.
С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на комисията.
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ:
/п./Младен Червеняков