Комисия по европейските въпроси
П Р О Т О К О Л
№ 119
На 19 февруари 2009 година се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на регламент, изменящ Регламент 1980/2000 относно ревизираната схема на Общността за присъждане на знака за екомаркировка – т. 8 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС (2008 г.).
2. Обсъждане на проект на Директива относно договорните права на потребителите – т. 31 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на ЕС (2008 г.).
На заседанието присъстваха: Чавдар Георгиев – заместник-министър на околната среда и водите, Емил Алексиев - директор на дирекция „Защита на потребителите” в Министерство на икономиката и енергетиката.
Заседанието беше открито и ръководено от Младен Червеняков – председател на Комисията по европейските въпроси.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум.
Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси.
В дневния ред за днешното заседание за включени две точки.
Започваме с първа точка от дневния ред:
ОБСЪЖДАНЕ НА РЕГЛАМЕНТ, ИЗМЕНЯЩ РЕГЛАМЕНТ 1980 ОТНОСНО РЕВИЗИРАНАТА СХЕМА НА ОБЩНОСТТА ЗА ПРИСЪЖДАНЕ НА ЗНАКА ЗА ЕКОМАРКИРОВКА – Т. 8 ОТ ГОДИШНАТА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ.
По тази точка сме поканили:
От Министерството на околната среда и водите
Чавдар Георгиев – заместник-министър
Ние сме изготвили доклад, предполагам, че сте запознати с него. В него правим в раздел І две бележки. Първата е, че подкрепяме Рамковата позиция, изработена от българското правителство.
Второ, предлагаме в процеса на обсъждане на настоящия Регламент да се положат усилия да се избегне евентуалната заблуда у потребителите, че тези знаци за екомаркировката всъщност не съвпадат с маркировката за биологичните храни.
Ще Ви помоля, господин заместник-министър, накратко да споделите Вашето становище и главно по тази бележка, която се прави от нашите експерти.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители, действително в момента тече процес на разглеждане на Регламент за схемата на Общността за присъждане на знака за екомаркировка. Този процес има за цел да подобри регулацията, като даде висока степен на познаваемост на схемата както в страните – членки, така и в страните извън територията на Европейския съюз, наличие на критерии и продукти, при които екомаркировката може да доведе до най-големи ползи, наличие на продукти с екомаркировка, които могат да дадат възможност за избор на потребителите, същността на критериите, хармонизиране на екомаркировката с други маркировки, включително и това, което Вие казвате, в национален и глобален мащаб, както и екомаркировка, която да може лесно да се постига от организациите с ограничени разходи и усилия от тяхна страна.
Това, което комисията предлага като бележки, ние приемаме напълно, защото това е в духа и съответства на целите на предлаганите изменения.
Така че аз само мога да подкрепя това, което се предлага от комисията.
Ако имате някакви други въпроси, заповядайте.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Въпроси или мнения, колеги? – Няма.
Който е съгласен да подкрепим нашия доклад, моля да гласува.
Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
Приема се.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ОБСЪЖДАНЕ НА ПРОЕКТ НА ДИРЕКТИВА ОТНОСНО ДОГОВОРНИТЕ ПРАВА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ – Т. 31 ОТ ГОДИШНАТА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕС (2008 Г.).
Това е една дълго готвена директива, която очевидно ще доведе и до промени в нашето законодателство след нейното приемане.
По тази точка сме поканили:
От Министерството на икономиката и енергетиката
Емил Алексиев – директор на дирекция „Защита на потребителите”.
Изготвили сме доклад. Моля за вашето становище по директивата и изразеното мнение в доклада, който изцяло подкрепя позицията на българското правителство.
ЕМИЛ АЛЕКСИЕВ: Благодаря, господин председател. Действително ние няма как да имаме бележки по доклада, който е изготвен от Комисията по европейска интеграция, тъй като той действително подкрепя напълно Рамковата позиция, изготвена първо от Министерството на икономиката и енергетиката, гласувана в рамките на механизма за координация по европейските въпроси и бидейки позиция на българското правителство.
Надявам се след днешното заседание да бъде подкрепена и от Комисията по европейските въпроси.
Става въпрос за една директива, която действително е дълго готвена, но която ще отнеме дълго време оттук насетне да бъде договорена между държавите – членки. Тъй като през периода 2007 – 2008 година Европейската комисия инициира така наречения преглед на законодателство за защита на потребителите. В резултат на този преглед беше взето решение за ревизия на четири съществуващи, бих казал, базови директиви за защита на потребителите, които ще бъдат интегрирани в рамките на проекта за нова директива за договорни права на потребителите. Това са:
- Директивата за продажба от разстояние,
- Директивата за продажба извън търговския обект,
- Директивата за гаранции за продажба на стоки и услуги и
- Директивата за неравноправни клаузи в договори, сключени с потребители при общи условия.
И четирите директиви понастоящем са действащи и са въведени напълно в българския Закон за защита на потребителите.
Разбира се тогава, когато тази директива бъде приета, бих казал, след трудни преговори, ще се наложи промяна в българското законодателство и може би да се наложи изготвянето на нов Закон за защита на потребителите, тъй като се очаква промените да бъдат съществени.
Кое налага извършването на тези промени на европейско ниво?
Европейската комисия, която инициира изготвянето на законодателство по принцип въобще и в частност на тази директива, си поставя две цели:
Едната цел е подкрепа на бизнеса, премахване на бариерите за осъществяване на търговия през призмата на вътрешния пазар, тоест улеснява насърчаване на трансграничната търговия – условие за водене на бизнес между държавите – членки в територията на единния вътрешен пазар.
Втората цел, разбира се, това е постигането на високо ниво на защита на потребителите.
Осъществяването на тези две цели няма да бъде лесно, още повече, че проектът на нова директива отива в една съвършено друга плоскост, ако мога така да се изразя – преминаването от степен на минимална хармонизация на европейските директиви за защита на потребителите, при която всяка държава е длъжна минималният цокъл да покрие минималните изисквания, но може да наддава над този цокъл от минимални изисквания, докато в момента проектът за Нова директива преминава към максимална степен на хармонизация, която ще бъде действително пълна и максимална, което означава, че постигнатото договорено в рамките на Новата директива няма да може да бъде надвишавано от държавите – членки, откъдето са и трудностите. Тъй като все пак ние имаме 27 национални законодателства за защита на потребителите, които са съвършено различни, ако вземем Скандинавските страни и стигнем до Гърция, в това число, разбира се, и българското законодателство.
Оказва се, че националните законодателства, бидейки различни, се явяват пречка за осъществяването на търговска дейност в рамките на единния вътрешен пазар. След като един търговец в една държава – членка поиска да извършва търговия в рамките на останалите 26, тъй трябва да спази изискванията на 26 различни национални законодателства, които са различни, някои имат по-ниска степен, някои имат по-висока степен.
Големият проблем и голямата трудност при преговорите за новата директива ще бъде постигането на съгласие, тъй като някои държави, които имат по-висока степен на защита, ще трябва да слязат на по-ниска степен, която ще бъде задължителна, бидейки максимална, а някои държави, може би като България, от по-ниска степен ще отидат на по-висока степен, което е плюс, разбира се.
Господин председател, мисля, че най-кратко завърших представянето на директивата. Ако има, разбира се, въпроси, съм готов да отговоря.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Само една добавка, колеги. Предстои тази позиция да бъде гледана и от Комисията по икономическата политика. Ще включим в нашето становище съответния абзац след техните обсъждания. Но решихме, че няма смисъл да бавим тази точка от годишната работна програма, затова я включваме в днешното заседание.
Имате думата за становища или за въпроси към господин Алексиев. – Няма.
Който е съгласен да подкрепим нашето становище, моля да гласува.
Гласували: за 15, против и въздържали се няма. Приема се.
Уважаеми колеги, изчерпихме дневния ред на днешното заседание.
В края на заседанието искам да направя едно съобщение. На 24 февруари от 10 часа в зала „Изток” ще се проведе среща на Комисията на Европейския парламент по въпросите на вътрешния пазар и защита на потребителите. Има материали, в които е посочен съставът на делегацията и трите въпроса, които те считат, че биха могли да бъдат обсъдени на тази среща. Аз за съжаление няма да мога да присъствам. Ще ви моля от сега, който ще може да присъства, да каже. Изявяват желание господин Софиянски, господин Тошев.
Някой иска ли да постави някакъв въпрос? – Няма.
С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на комисията.
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ:
(Младен Червеняков)