Комисия по европейските въпроси
П Р О Т О К О Л
№ 125
На 14 май 2009 година се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне и обсъждане на законопроект № 902-01-30/28.04.2009 г. за изменение и допълнение на на Закона за безопасно използване на ядрената енергия - внесен от Министерския съвет.
2. Представяне и обсъждане на законопроект № 902-01-31/29.04.2009 г. за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията - внесен от Министерския съвет.
3. Представяне и обсъждане на законопроект № 902-01-33/30.04.2009 г. за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване – внесен от Министерския съвет.
4. Представяне и обсъждане на законопроект № 902-01-32/30.04.2009 г. за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на инвестициите - внесен от Министерския съвет.
В заседанието взеха участие Лъчезар Костов – заместник-председател, и Пепа Стоянова - юрист в Агенцията за ядрено регулиране, Лазар Лазаров – заместник-министър на труда и социалната политика, Анна Янева – заместник-министър, и Лилия Витошка – директор на Дирекция „Инвестиционна политика” в Министерство на икономиката и енергетиката, Людмил Михайлов – главен секретар на Българска агенция за инвестиции.
Заседанието беше открито и ръководено от Младен Червеняков – председател на Комисията по европейските въпроси.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум.
Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси. За днешното заседание са предвидени четири точки в дневния ред. Предлагам да включим и една допълнителна точка – проект за декларация относно 60-тата годишнина от създаването на Съвета на Европа, внесен от Лючезар Тошев. Има ли допълнителни въпроси и предложения, колеги ? Няма.
Преминаваме към т. 1- ва от дневния ред - Представяне и обсъждане на законопроект № 902-01-30/28.04.2009 г. за изменение и допълнение на на Закона за безопасно използване на ядрената енергия - внесен от Министерския съвет.
Давам думата на г-н Лъчезар Костов – заместник-председател на Агенцията за ядрено регулиране, да представи законопроекта. Нашите експерти са изготвили становище, в което са се съобразили с компетентността на нашата комисия да преценяваме съответствието на предложения законопроект с правото на ЕС. Ще ви моля и да дадете своето становище по отношение на нашата позиция, която сме изразили в нашето становище. Заповядайте.
ЛЪЧЕЗАР КОСТОВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми госпожи и господа народни представители. На вашето внимание е предоставен един закон, който през последните 8 години не е претърпял съществени изменения. Съществени промени не се наложиха и след като България беше приета за член на ЕС, тъй като законът беше приет, когато вече бе започнала хармонизацията на българското законодателство с европейското и в максимална степен бяха отразени изискванията в ядрената област. Сегашният проект на закон напрактика предлага изменение на всички части на закона. Той е резултат на продължителна подготовка, обсъждане и съгласуване, а така също и отразяване на практическия опит при прилагането на Закона за безопасно използване на ядрената енергия. Особено що се отрася до лицензионния и разрешителния режим. По отношение на този режим се прави опит за рационализиране и облекчаване. Например – рационализира се режима на лицензиране на ядрени съоръжения. Предвидено е издаването на единна лицензия, която да обхване целия процес на извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения.
Що се отнася до облекчаването на режима, следва да се посочи, че в областта на дейностите с източници на йонизиращи лъчения за категорията източници с нисък радиологичен риск, използвани в медицината и индустрията, разрешителният режим изцяло отпада. А за останалите източници ползволеният максимален срок на лицензията се удалжава от 5 на 10 години. Изцяло се премахва лицензионния и разрешителния режим за частите за източници на йонизиращи лъчения – резервни части за рентгенова апаратура.
Законопроектът беше обстойно обсъден с основните ведомства, които имат пряко или косвено отношение към техническите или финансовите аспекти на безопасното използване на ядрената енергия и йонизиращите лъчения, и управлението на радиоактивните отпадъци и ядреното гориво. Такива са Министерство на икономиката и енергетиката, Министерство на вътрешните работи, Министерство на финансите, Министерство на извънредните ситуации.
Беше взето предвид становището и отчетени предложенията на управителните съвети на Фонд «Извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения» и Фонд «Радиоактивни отпадъци», както и на Консултативния съвет по въпросите на ядрената безопасност и Консултативния съвет по въпросите на радиационната защита към председателя на Агенцията за ядрено регулиране. Така че се надяваме, че в проекта са съобразени в нужната степен изискванията на действащата българска законодателна уредба.
Направените изменения в закона включват ангажиментите по ратифицирането със закон от Народното събрание през юли 2008 г. Споразумението за прилагане на гаранциите по договора за неразпространение на ядреното оръжие между страните членки на ЕС и европейската общност за атомна енергия и Международната агенция по атомна енергия. Това включва също и съобразяване със специфичните задължения, които Република България е поела чрез ратифицирането на измененията на Конвенцията за физическа защита на ядрения материал. Трябва да посоча, че тук са отчетени и най-важните документи на Международната агенция по атомна енергия.
Следва да подчертая, че проетът няма пряк ангажиращ характер с хармонизирането с директивите, приети на основание на Договора ЕВРАТОМ. Единствената нова директива в ядрената област, приета от ЕК през 2006 г., е Директива 2006/117 за надзор и контрол върху превоза на радиоактивни отпадъци и отработено гориво. Тази директива следваше да бъде въведена в българското законодателство до 25 септември 2008 г. Но поради недостатъчната степен на готовност на предложенията за промени в закона се наложи тази директива да бъде транспонирана в нашето законодателство не чрез изменение на закона, а посредством друг способ – чрез административен акт. С него беше утвърде и въведен в действие стандартния документ към директивата, който на практика урежда типизираната процедура по разрешаване на вноса, износа и транзита на отработеното гориво и радиоактивни отпадъци.
В заключение искам да кажа, че по наше мнение проектът на становището, изготвено от експертите на Комисията по европейските въпроси, отразява добре философията на проекта на този закон особено в частта за хармонизирането на българското законодателство с правото на ЕС.
Ще направя само едно малко уточнение – последното изречение в абзац І-ви на проектостановището предлагаме да отпадне, тъй като, както казах вече, изискванията на директивата бяха въведени с административен акт, а не с изменение на закона. Благодаря, господин председател.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря и аз. Колеги, моля за въпроси и становища. Ще приемем тази бележка, която направихте, да отпадне последното изречение в абзац І-ви. Други предложения няма. Колеги, който е съгласен да приемем проекта на закона, моля да гласува. Против – няма. Въздържали се – 1. Приемаме го с 9 «за» и 1 «въздържал се». Благодаря ви, господин Костов.
Преминаваме към т. 2-ра - законопроект № 902-01-31/29.04.2009 г. за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията - внесен от Министерския съвет.
Тъй като в момента няма никой от ръководството на Министерство на регионалното развитие и благоустройство. Практиката ни е законопроектите да бъдат представяни от съответното политическо ръководство на съответното ведомство в лицето на неговия министър или заместник-министър. Ще присъства ли г-н Савин Ковачев или не? Моля, да го уведомите да дойде в нашата комисия, а докато той дойде ние ще разгледаме
Точка 3 - законопроект № 902-01-33/30.04.2009 г. за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване – внесен от Министерския съвет.
Тук е г-н Лазар Лазаров – заместник-министър на труда и социалната политика. Господин Лазаров, ние сме изготвили становище по този законопроект. Моля за вашето мнение по него.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми народни представители, ние подробно се запознахме с проекта на становище на Комисията по европейските въпроси и считаме, че то по адекватен начин отразява компетенциите на Комисията. Нямаме бележки по отношение на това становище. Вчера беше проведено заседание на Комисията по труда и социалната политика, където този законопроект беше подкрепен. Благодаря ви.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря, господин Лазаров. Колеги, въпроси, мнения, становища. Който е съгласен да подкрепим законопроекта, моля да гласува. Против и въздържали се няма. Приема се с 10 гласа «за».
Преминаваме към т. 4-та - законопроект № 902-01-32/30.04.2009 г. за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на инвестициите - внесен от Министерския съвет.
Има думата г-жа Анна Янева – заместник-министър на икономиката и енергетиката.
АННА ЯНЕВА: Уважаеми, господин председател, увежаеми, народни представители. Предложенията проект на закон е в изпълнение на антикризисния план на правителството. Основната законодателна инициатива е свързана с противодействие на негативните тенденции в инвестиционната и иновационна активност за подобряване средата за привличане на инвестиции и свързаните с тях нови работни места. Взети са предвид и последните актове на ЕС в областта на държавните помощи, включително свързани с финансовата криза като регламент № 800 от 2008 г. и съобщение на ЕК – Временната общностна рамка за мерките за държавна помощ от 2009 г., а именно да се прилагат някои временни мерки, обусловени от икономическата криза в преходния период 2009-2010 г. За прилагането на мерките, представляващи държавна помощ, се прилагат схеми, определени в Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на инвестициите и се уведомява ЕК.
Основните промени са в две насоки:
- първата насока е свързана с икономическите дейности и праговете за инвестиции, и
- втората е свързана с мерките за насърчаване на инвестициите, като се предлагат разширяване и прецизиране на петте насърчителни мерки за инвестиции от класа А и Б. И на второ място, при приоритетните инвестиционни проекти могат да се насърчават с пакет от ... с решение на МС, като те могат да включват не само тези пет насърчителни мерки, а и другата допустима помощ по смисъла на регламент № 800 на ЕС. Ние приемаме вашето становище.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Колеги, ако нямате бележки или въпроси, моля да гласувате. Против и въздържали се няма. Приемаме проекта с 10 гласа «за». Благодаря, госпожо Янева.
Тъй като г-н Савин Ковачев все още не е дошъл при нас, предлагам да преминем към разглеждане на допълнителната точка - проект за декларация относно 60-тата годишнина от създаването на Съвета на Европа, внесен от Лючезар Тошев.
Господин Тошев, имате ли още нещо да добавите към така внесения проект за декларация. Текстът е достатъчно ясен и красноречив.
ЛЪЧЕЗАР ТОШЕВ: Да. Благодаря, господин председател, че включихте в дневния ред и моя проект. На 5 май се навърши 60-годишнината от създаването на Съвета на Европа. За нас Съвета на Европа изигра голяма роля в при установяването на демокрацията в България. България е член на Съвета на Европа от 17 години и аз се възползвам да предложа на Народното събрание да отбележи 60-та годишнина от основаването и също и съвпадението, че от 17 години България като пълноправен член на Съвета на Европа участва активно във всички институции на Съвета на Европа. И най-важното нещо, което се намира в диспозитива на декларацията е това, че ние ще подкрепяме развитието на Съвета на Европа в бъдеще. Това е влизане в един общоевропейски дебат за европейската архитектура на институциите. Предлагам с този текст Народното събрание да декларира, че ние ще подкрепяме развитието на Съвета на Европа и смятаме, че то има да играе роля занапред още повече, че в него в момента членуват 47 страни-членки. По този начин Съвета на Европа се превръща в един форум за диалог между страните-членки на ЕС. В смисъл всички други, които не са членове на ЕС, но участват в европейския процес по този начин и може би един ден също ще станат членове на ЕС. Съветът на Европа има и други инициативи, свързани със средиземноморското сътрудничество, с новото разширение на своята територия, в която живеят 800 млн.европейци и т.н.
Смятам, че с тази декларация ние ще отбележим по стойност нашето членство в Съвета на Европа и ще изразим позиция за ролята, която Съвета на Европа играше досега и ще играе за напред в европейския процес.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Колеги, една похвална инициатива, разрешете ми да благодаря, на господин Тошев, че своевременнно е отразил тази годишнина. Имате ли някакви предложения по текста? Който е съгласен с този текст, моля да подкрепим този проект на декларация. Против и въздържали се няма. Приемаме проекта с 10 гласа «за».
Точка 2-ра от дневния ред – чакаме вносителите. Няма ги вносителите. Разглеждането на този законопроект ще остане за следващия път. Поради изчерпване на дневния ред закриван заседанието.
Изготвил протокола:
Ели Найденова
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ:
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ