Комисия по европейските въпроси
П Р О Т О К О Л
№ 8
На 20 септември 2005 година се проведе извънредно заседание на Комисията по европейска интеграция при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне и обсъждане на законопроект № 502-01-23/10.08.2005 г. за изменение и допълнение на Закона за защита на личните данни – вносител: Министерски съвет.
2. Представяне и обсъждане на законопроект № 502-01-32/16.08.2005 г. за защита на потребителите – вносител: Министерски съвет.
На заседанието присъстваха: Нина Радева – заместник-министър на икономиката и енергетиката, Емил Алексиев – Дирекция “Външноикономическа и търговска политика” в Министерството на икономиката и енергетиката, Калоян Симеонов – главен експерт в Дирекция “Европейска интеграция” в Министерския съвет.
Заседанието беше открито и ръководено от председателя на Комисията по европейска интеграция Атанас Папаризов.
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум, за
Откривам заседанието на Комисията по европейска интеграция.
Последния път не можахме да разгледаме Закона за личните данни поради отсъствие на вносителите. Днес ще разгледаме този законопроект.
Започваме с първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 502-01-23/10.08.2005 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА
За днешното заседание във връзка с тази точка от дневния ред тук са:
От Министерството на финансите – господин Лъчезар Стефанов – директор на Дирекция “външни финанси”, госпожа Цветанка Михайлова – държавен експерт, юрисконсулт в Дирекция “Европейска интеграция и мониторинг”, госпожа Жозефина Иванова – главен експерт в Дирекция “Европейска интеграция и мониторинг”;
От Министерския съвет присъства господин Калоян Димитров Симеонов – главен експерт в Дирекция “Европейска интеграция”;
От Министерството на вътрешните работи присъства госпожа Габриела Килфанова - експерт в Дирекция “Европейска интеграция”.
Ние сме добре запознати с дискусията, която се води в Правната комисия и тя е по всички аспекти на законопроекта. Искам да подчертая, че Комисията по европейска интеграция ще разгледа законопроекта само в частта му за съответствието с необходимите изисквания от гледна точка на ангажиментите, поети от България в евроинтеграционния процес.
Думата преди представянето на законопроекта иска господин Янаки Стоилов.
ЯНАКИ СТОИЛОВ: Преди да започнем с докладването по законопроекта, бих искал да дам още една информация, която не знам дали е известна.
Този законопроект е разпределен от председателя на Народното събрание към Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред като водеща комисия. Освен това в Правната комисия имаше обстойни дискусии, там се изтъкнаха редица проблеми.
Затова предлагам на членовете на Комисията по европейска интеграция да се ограничат само до разпоредбите, които имат пряко отношение с изискванията на Европейския съюз и по тях да изразят своето мнение, тъй като се надявам обстойно законопроектът да бъде разглеждан от спомената специализирана комисия.
АТАНС ПАПАРИЗОВ: Давам думата на господин Калоян Симеонов, представител на Министерския съвет да представи законопроекта. Като че ли Министерският съвет е двигател на този законопроект, независимо от ведомствата, които отговарят за него. Това е един необичаен случай.
КАЛОЯН СИМЕОНОВ: Уважаеми господин преудседател, уважаеми господа народни представители! Аз ще бъда съвсем кратък с представянето на законопроекта.
Настоящият закон, който влезе в сила от 2002 година, като цяло съответства на директивата, но се наложиха много изменения, за да може да се постигне пълно съответствие на Закона за защита на личните данни с Директива 95-46 на Европейския съюз. Това се наложи и поради обстоятелството, че още в редовния доклад от 2003 година Европейската комисия отправи сериозни критики и препоръки за изменение на настоящия закон.
Същата критика се повтори дума по дума и в редовния доклад от 2004 година, като изрично беше посочено, че през периода 2003 – 2004 година няма развитие на този процес.
Знаете, че е доста сериозен мониторингът както по Глава трета, така и по Глава Двадесет и четвърта, това са глави за свободно предоставяне на услуги и правосъдие и вътрешен ред, които много сериозно се наблюдават от Европейския съюз.
Затова се наложи да се изготви законопроект с представители от Министерството на финансите и Министерството на вътрешните работи.
Основната цел на работната група е била преди всичко да се отразят подробните бележки на Европейската комисия, които бяха предоставени в табличен вид през месец февруари 2004 година, тоест, дори тук има прецедент, а не само препоръка в редовен доклад и много подробни бележки от страна на Европейската комисия.
Няма да навлизам в детайли по отделните бележки по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита наличните данни.
Искам само още веднъж да подчертая, че основната цел на работната група е била да се отразят бележките на Европейската комисия и да се постигне пълно съответствие с Директива № 95-46 на комисията.
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Колеги, имате ли желание да вземете отношение или да зададете въпроси към вносителите на законопроекта. Виждам, че няма такова желание, дотолкова доколкото ние го обсъждаме само в чисто европейско-интеграционната част.
Предлагам, уважаеми колеги, да подкрепим законопроекта на първо гласуване, ада оставим всички спорове за Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, която ще се заеме със спорните въпроси.
Който от членовете на комисията е съгласен да подкрепим на първо четене законопроекта за изменение и допълнение на Закона за личните данни, моля да гласува.
Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за личните данни се приема на първо четене.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ – ВНОСИТЕЛ: МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ.
Това беше един доста дискутиран закон в предишния парламент. Сега имаме един леко променен и подобрен вариант. Ще го представи госпожа Нина Радева – заместник министър на икономиката и енергетиката, която отговаря за интеграционната политика.Специално приветствам госпожа Радева в това й качество.
Искам да ви информирам, че от Министерството на икономиката и енергетиката присъстват също господин Емил Алексиев – началник на отдел “Защита на потребителя” в Дирекция “Външноикономическа и търговска политика”, госпожа Силвана Любенова – директор на Дирекция “Европейска интеграция” и госпожа Камелия Стоянова – директор на Дирекция “Нормативно правна”.
От Комисията по търговия и защита на потребителите присъстват господин Дамян Лазаров – председател на Комисията и господин Иван Бъчваров – главен секретар.
Давам думата на заместник-министър Нина Радева.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НИНА РАДЕВА: Уважаеми дами и господа народни представители! Действително вие имате възможност да разгледате и да одобрите един законопроект, който е изцяло нов и който е изключително важен не само като законопроект, който е свързан с нашите интеграционни задължения за хармонизация на законодателството, но преди всичко това е един законопроект, който смело мога да кажа, така, както вчера испанският посланик каза, това са законови текстове ,които помагат на поданиците да се превръщат в граждани. Защото всъщност те са свързани с техни основни права в един от основните актове, в които участва всеки гражданин, а именно покупко-продажбата на стоки.
Така че законопроектът е от изключителна важност и аз се надявам, че ние ще успеем, съвместно с капацитета и членовете на комисията, да направим едни работещи текстове, които наистина ще уредят в практиката протичането на този акт максимално безпроблемно, защитавайки изцяло интересите на потребителите.
Това, което мога да кажа за Закона за защита на потребителите, е, че той урежда следните основни материи:
Първо:
- предоставяне на информация на потребителите;
- етикиране на стоките;
- указание за употреба на стоките, обозначаване на цените на стоките и услугите.
Второ, той разглежда въпросите, свързани със:
- заблуждаващата, непочтената и сравнителната реклама;
- търговските практики и способите за продажба;
- договори, сключени извън търговския обект; договори за продажба от разстояние, от принудителни продажби;
- съобщения за намаление на цените;
- съвместни оферти;
- обща безопасност на стоките и услугите;
- гаранции на потребителските стоки и право на потребителите на рекламации;
- отговорността на производителя за вреди, причинени от дефект на стоката;
- неравноправни клаузи в потребителските договори;
- договори за придобиване правото на ползване на недвижим имот за определен период от време, така наречената практика тайм шеър;
- продажби от разстояние на финансови услуги.
Виждате, че материята, върху която се разпростира законът, е изключително голяма и това налага, разбира се, и такава обемност на текстовете.
Във връзка със спецификата на комисията, пред която представям закона, искам да кажа, че законопроектът въвежда напълно в българсктото законодателство изискванията на съответните европейски директиви: Директива № 98 за обезпечаване на цените на стоките, предлагани на потребителите; Директива № 84 за подвеждащата реклама; Директива № 97 за сравнителната реклама; Директива № 85 за потребителските договори, сключвани извън търговските обекти; Директива № 97 за договорите за продажба от разстояние; Директива № 2001 за обща безопасност на стоките; Директива № 99 за продажбите на стоките и свързаните с тях гаранции, Директива № 85 за отговорността на производителя за вреди, причинени от дефекти на стоката; Директива № 93 за неравноправни клаузи в договорите, предлагани на потребителите; Директива № 94 за договорите за право на ползване на недвижим имот за определено време и Директива № 98 за процедурата за защита на колективните интереси на потребителите, искове за преустановяване на нарушения на законодателство за защита на потребителите.
Има нови моменти в Закона за защита на потребителите и те са свързани пак с основната цел на закона, а това са основните права на потребителите, където тези права са разширени, те са коментирани в законовите текстове и са в съответствие с резолюцията на Икономическия и социален съвет на Организацията на обединените нации от 1984 година.
Това, което е ново и важно за закона, е, че той включва в своя обхват услугите, в това число по отношение на безопасността на услугите, нещо, което е също важно.
За пръв път се прави правна регламентация на сравнителната реклама, на съвместните оферти, договорите за придобиване на право на ползване на недвижим имот за определен срок, изисквания за указанията, които трябва да съдържа всяка стока, за начините, по които се употребява.
Като цяло се подобрява правната регламентация на гаранциите и рекламациите за потребителите.
Освен това ясно са разграничени функциите на контролните органи, които имат отношение към надзора на пазара и създаване на условия за координация на тяхната работа.
Не на последно място, макар че това е последното, на което искам да обърна внимание, тук се регламентират и взаимоотношенията между администрацията и сдруженията на потребителите, нещо, в което ние също имаме провождаща практика и на нея не трябва да се гледа само като на прецедент от време на време, когато Комисията за защита на потребителите, както е в случая с енергетиката, съумява чрез съда да докаже, че и този вид организации имат своето място и своята роля в общия процес на изграждане на гражданското общество в България.
Благодаря ви за вниманието. Тук са специалисти от Комисията за защита на потребителите, които биха могли по същество да вземат отношение.
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Благодаря на заместник-министър Радева.
Ние в проекта да становище, който ви е раздаден предварително, сме дали някои бележки по текстовете на законопроекта. Дали приемате тези наши бележки, които ние сме направили предварително?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НИНА РАДЕВА: Ние разгледахме тези забележки. Те са изцяло по същество. Аз благодаря за изключителната прецизност на текстовете, които са дадени в становището на комисията. Ние смятаме, че имат основание. Всичко това,на което е обърнато внимание в становището, има основание. То може да бъде дообработено, включително във водещата комисия – Комисията по икономическата политика, така че да можем да бъдем в пълно съответствие с текстовете на европейските директиви.
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Аз благодаря на госпожа Радева, че приема нашите бележки.
Колеги, имате думата за въпроси и изказвания по законопроекта.
СТЕФАН СОФИЯНСКИ: Аз имам само един въпрос, господин председател.
Член 126, ал. 1 е неясен, но това е само редакционен проблем. Става въпрос за рекламацията. Записано е, че “Рекламация на потребителска стока може да се предяви до две години от доставката на стоката, но не по-късно от два месеца от установяване на несъответствието”.
Пак ще повторя: дали сроковете в ал. 1 на чл. 126 съответстват на европейската практика и дали могат да създадат някакви проблеми?
Мисля, че редакционно би могло да се оправи. Но въпросът ми е чисто технически – тези срокове съответстват ли на европейската практика – нека най-общо да задам въпроса – и могат ли да предизвикат някакви различия спрямо установените практики?
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Ще отговори господин Емил Алексиев.
ЕМИЛ АЛЕКСИЕВ: Аз ще отговоря на въпроса на господин Софиянски.
Действително разпоредбата на чл. 126 отговаря не само на европейската практика, а и на европейското законодателство. Разпоредбите на Раздел ІІІ – “Право на рекламации”, кореспондират и трябва да кореспондират с предния Раздел ІІ – “Гаранции на потребителски стоки”, където е въведена Европейската директива № 99 44 от 1999 година за продажба на стоки и свързаните с тях гаранции. Вие сте прав да поставите въпроса,. защото самата директива революционизира гражданското законодателство на страните-членки на Европейския съюз в тази област именно по отношение на сроковете. Определен е двегодишен срок за право на потребителя да потърси своето право и този двумесечен срок.
Сроковете, които са определени в законопроекта, са напълно хармонизирани с Директива № 99 - 44. Но прав сте, тя предявява високи изисквания не към България, а към страните – членки на Европейския съюз.
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Има ли други въпроси, уважаеми колеги? – Няма.
Предлагам да подкрепим законопроекта с бележките на комисията и да ги предложим на водещата комисия, която да ги има предвид при второто чете.
Който е съгласен с това предложение, моля да гласува. Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
Законопроектът се приема на второ четене.
Благодаря ви, уважаеми колеги. Благодаря и на гостите.
С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на комисията.
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ:
(Атанас Папаризов)
21954