Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси
30/11/2006
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по европейска интеграция



    П Р О Т О К О Л

    № 54


    На 30 ноември 2006 година се проведе редовно заседание на Комисията по европейска интеграция при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане назаконопроект № 602-01-102/22.11.2006 г., за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност, внесен от Министерския съвет.

    2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект № 602-01-103/22.11.2006 г., за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност, внесен от Министерския съвет.

    3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект № 602-01-104/22.11.2006 г., за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения, внесен от Министерския съвет.

    На заседанието присъстваха: Валентин Иванов – заместник-министър на икономиката и енергетиката, Цонко Киров – заместник-министър на външните работи, Мария Рангелова – началник сектор в Дирекция “Международно сътрудничество”, Атанас Додов – заместник-министър на здравеопазването, Иван Иванов – юрист в национална служба “Полиция”, Зоя Мангалска – експерт в Дирекция “Правна”.
    Заседанието беше открито и ръководено от заместник-председателя на Комисията по европейска интеграция Фатме Илияз.

    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум.
    Тъй като председателят на комисията Атанас Папаризов е в Брюксел, аз откривам заседанието на Комисията по европейска интеграция.
    Предлагам днешното заседание да се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект № 602-01-102/22.11.2006 г., за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност, внесен от Министерския съвет.

    2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект № 602-01-103/22.11.2006 г., за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност, внесен от Министерския съвет.

    3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект № 602-01-104/22.11.2006 г., за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения, внесен от Министерския съвет.

    Който е съгласен да приемем този дневен ред, моля да гласува.
    Гласували: за 7, против и въздържали се няма.
    Приема се.

    Започваме с първа точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 602-01-102/22.11.2006 Г., ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЕНЕРГИЙНАТА ЕФЕКТИВНОСТ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
    По тази точка сме поканили като гости на днешното заседание да присъстват:
    От Министерството на икономиката и енергетиката:
    Валентин Иванов – заместник-министър,
    Велислава Георгиева – главен експерт в отдел “Енергийна ефективност” – Дирекция “Енергийна ефективност и опазване на околната среда”,
    Калина Трифонова – началник отдел “Правно обслужване на енергийните проекти, пазари и преструктуриране – Дирекция “Правна”,
    Мария Йовчева – Панайотова – главен юрисконсулт в отдел
    “Правно обслужване на енергийните проекти, пазари и преструктуриране” – Дирекция “Правна”,
    Нели Цветкова – държавен експерт в Дирекция “Европейска интеграция”.
    Таско Арменков – изпълнителен директор на Агенцията по енергийна ефективност.
    Давам думата на заместник-министър Валентин Иванов да представи законопроекта за енергийната ефективност.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН ИВАНОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност е внесен от Министерския съвет на 22 ноември 2006 година. Той е разработен в съответствие с критиките и препоръките на на Енергийната комисия, свързани с напредъка на Бългтария по пътя ю към пълноправно членство в Европейския съюз, както и в съответствие с направените структурни промени в държавното управление на енергетиката.
    Действащият Закон за енергийната ефективност урежда обществените отношения, свързани с провеждането на държавмната политика в областта на енергийната ефективност. Промените, които се налагат, са свързани с доразвиване на разпоредбите, хармонизация и въвеждане на задължителни изисквания, предвидени в директивите на Европейския съюз в областта на енергтийната ехпективност, както и със засилване на контролните функции на изпълнителния директтор на Агенцията по енергийна ефективност в качеснтвото му на орган на изпълнителната власт чрез разшииряване кръга на субекттите, подлежащи на контрол.
    Основните цели на законопроекта са в няколко аспекта:
    Първо, да се отрази ангажиментът, поет от Република България в хпода на преговорите за присъединяване към Европейския съюз по Глава трета “Свободно предоставяне на услуги”, за спазване правото на установяване;
    Второ, да се прецизира специалната уредба, свързана с разработването и осъществяването на национална дългосрочна и краткосрочни, отраслови областни, общински и целеви програми за реализирането на мерки по енергийна ефективност;
    Трето, да се оптимизират правните норми, касаещи правомощията на изпълнителния директор на агенцията, свързани с контрола и налагането на административни наказания и имуществени санкции, при нарушението на императивни разпоредби на закона.
    Изменения в законопроекта са направени и във връзка с поетия в хода на преговорите за присъединяване към Европейския съюз ангажименти от Република България за прилагане изискванията на чл. 43 от Договора за създаване на Европейската общност, съгласно което са забранени ограниченията върху свободата на установяване на граждани и на дружества от държава – членка на Европейския съюз на територията на друга държава – членка на Европейския съюз.
    Основен принцип на правото на установяване и на свободното предоставяне на услуги е здабраната за дикскриминация между местни и чуждестранни лица и прилагане на режим на национално третиране. Принципът на правото на установяване и на свободното предоставяне на услуги в областта на енергийната ефективност предвижда отпадане на ограничението физически и юридически лица, извършващи дейности по обследване и сертифициране, да бъдат акредитирани за осъществяването им само ако са регистрирани по Търговския закон. считано от датата на присъединяване се предвижда признаване на регистрация в държава – членка на Европейския съюз, без да е необходима допълнителна регистрация по Търговския закон.
    Друга група допълнения въвеждат императивните изисквания по всяка от директивите за предоставяне на институции на Европейския съюз на различна по характтер инфхормация на държавни органи относно енергийния сектор. Конкретното съдържание, структура, условия и ред за представяне на информацията се предвижда да се определя кс наредба на Министерския съвет по предложение на министъра на икономиката и енергетиката.
    Законопроектът предвижда допълнителни изисквания – регистрация, акредитация, вписване, правоспособност, на лицата, които извършват сертифициране на сгради по реда на чл. 16. Тези изисквания значително утежняват реда за извършване на дейността по тертифициране от лицата.
    В тази връзка, както и предвид поетия от страната ни ангажимент за облекчаване на административния режим по Закона за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност се предлага да отпадне изискването за акредитация на сертифициращите лица, като се счита, че останалите изисквания са достатъчни за проверка на компетентността на последните да извършват предвидената в чл. 16 от Закона за енергийната ефективност дейност.
    Директива 2006/32 на Европейската общност за енергийна ефективност в крайното енергийно потребление и енергийните услуги следва да бъде транспонирана в националното законодателство преди 17 май 2008 година. При разработването на проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност се установи, че за транспонирането на дирекстивата във вътрешното законодателснтво следва да бъдат извържени множество анализи и прогнози. Същевременно Директива 2006/32 на Европейската общ6ност съдържа задължение за страните – членки за въвеждане не по-късно от 17 май 2006 година на определени разпоредби от нея, които изискват:
    - предоставяне на Енергийната комисия на три плана за действие в областта на енергийната ефективност по график, определен с директивата, като първият се представя не по-ктъсно от 30 юни 2007 година, а следващите – съответно не по-късно от 30 юни 2011 и 30 юни 2014 година;
    - актуализация на плановете също по определен с директивата график.
    Основно изискване на директивата е постигане на обща национална индикативна цел на енергийни спестявания от 9 на сто за периода 2008 – 2011 година, като за целите на първия план за действие в областта на енергийната ефективност, който следва да бъде представен в съответствие с чл. 14 не по-късно от 30 юни 2007 година, всяка страна определя междинна индикативна цел на енергийни спестявания за третата година от прилагането на директивата и прави преглед на стратегията си за постигане на междинната и крайната цел.
    Предвид задължението на страната за прилагане от датата на присъединяване на цялото европейско енергийно законодателство, прието до датата на присъединяване, и ограниченото време, с което разполагаме, предлага се още на този етап в проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност да бъдат включени текстове, въвеждащи цитираните по-горе изисквания на Директива 2006/32/ЕО, а именно:
    - определяне и постигане на обща национална индикативна цел на енергийни спестявания,
    - определяне на междинна индикативна цел и
    - разработване на планове за действие в областта на енергийната ефективност.
    Предложени са изменения, с оглед прецизиране на текстове от Закона за енергийната ефективност в съответствие със Закона за устройство на територията, с който се въвежда паспортизация на строежите, свързани с приложното поле на Директивата за енергийните характеристики на сгради 2002/91/ЕО.

    Въведени са допълнителни възможности за реализирането на мерки по енергийна ефективност в сгради – държавна и/или общинска собственост, подлежащи на задължително сертифициране. Тези мерки могат да бъдат осъществени чрез прилагане на механизма договор с гарантиран резултат. Средствата за изпълнението на тези договори се планират въз основа на нормализираните разходи за енергия на обектите в бюджетите на съответната администрация. Контролът по изпълнението на задълженията за възстановяване на инвестициите и заплащане на възнагражденията се осъществява от министъра на финансите.
    Със законопроектта е разширен кръгът на субектите, върху които изпълнителният директор упражнява контролни правомощия. Предвидените промени са с оглед осигуряване спазването на императивните нормативи в областта на енергийната ефективност както от страна на енергийните потребители, така и от физическите и юридическите лица, извършващи дейностите по обследване и сертифициране и дружествата, предлагащи услуги за енергийно спестяване.
    Създадени са допълнителни административнонаказателни норми с цел постигане на по-висока ефективност на закона. прецизирано е съдържанието на някои от основните понятия, заложени в закона, с оглед на точното му прилагане.
    Предвидени са промени в Закона за местните данъци и такси, като от приложното поле на освободените от данък сгради, получили сертификат А или Б, се изключват сградите ,които са въведени в експлоатация след 1 януари 2005 година, тъй като тези сгради се въвеждат в експлоатация, ако отговарят на изискванията за издаване на сертификат А или Б, при извършване на строителството, поради което не следва да получават данъчни облекчения. Предвиден е по-дълъг срок на освобождаване от данък за сгради в които наред с приложените мерки за енергийна ефективтност, доказани със съответния сертификат, се прилагат и мерки за оползотворяване на възобновяеми енергийни източници за производство на енергия за задоволяване нуждите на сградата.
    С цел повишаване реализацията на предвидените по закон задължителни мерки по енергийна ефективност, са предвидени срокове за предоставяне отраслови, областни, общински и целеви програми и отчетите за изпълнението им, както и за извършването на задължителните по закон обследвания.
    Изключено е приложното поле на процедурите по глава пета от закона за общинския дълг при финансиране на проекти от фонд “Енергийна ефективност”, с цел осигуряване на възможност за общините да кандидатстват за финансиране на проекти по енергийна ефективност пред фонда.
    Предлага се също така със Закона за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност да бъдат направени определени изменения и допълнения в Закона за енергетиката и в Закона за подземните богатства.
    Предлага се отмяна на разпоредби на Закона за енергетиката – чл. 93, чл. 94, ал. 2 и 3 и чл. 98, с цел прецизиране на нормите, уреждащи преходния период на либерализация на електроенергийния пазар.
    Голяма част от изискванията на Директива 94/22/ЕС на Европейския парламент за условията за предоставяне и ползване на разрешения за търсене, проучване и добив на въглеводороди са въведени в националното законодателство със Закона за подземните богатства. Към момента все още не са транспонирани изследванията за публикуване в “Официален вестник” на Европейския съюз на определени категории информация относно процедурите по предоставяне на разрешения за търсене, проучване и добив на нефт или газ, в това число:
    - публикуване на акта за откриване на производство за предоставяне на ра0зрешение за търсене и/или проучване на нефт и газ;
    - публикуване на критериите за подбор на кандидатите.
    Не са въведени и императивните разпоредби на Директива 94/22 на Европейския съюз за изготвяне на годишен доклад за откритите площи за търсене, проучване и добив на въглеводороди, както и за предоставените разрешения и уведомяване на Европейската комисия за доклада.
    Предвид възложените на министъра на икономиката и енергетиката функции в производството по издаване на разрешения за търсене и проучване на нефт и газ, с предлаганите сега допълнения на същия държавен орган се възлагат и задълженията за уведомяване на институциите на Европейския съюз. предвижда се уведомяването/публикуването да се извършва при условията и по реда на Наредбата относно съдържанието, структурата, условията и реда за предоставяне на информацията, предвидена в правото на Европейските общности в областта на енергетиката на институции на Европейските общности.
    Ние прочетохме становището, което е подготвено от вашата комисия. Мога да кажа, че то е повече от перфектно и да поздравя тези хора, които са го изготвили.
    В тази връзка предлагам, ако има някакви въпроси, да ви отговорим.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Колеги, имате ли въпроси или коментари по Закона за енергийната ефективност? – Няма.
    В такъв случай предлагам да преминем към гласуване.
    Който е съгласен да приемем Закона за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност, моля да гласува.
    Гласували: за 7, против и въздържали се няма.
    Приема се.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 602-01-103/22.11.2006 Г., ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ДОКУМЕНТИ ЗА САМОЛИЧНОСТ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
    По тази точка сме поканили да присъстват:
    От Министерството на вътрешните работи:
    Цонко Килов – заместник-министър,
    Мария Рангелова – началник сектор в Дирекция “Международно сътрудничество”,
    Зоя Мангалска – експерт в Дирекция “Правна”,
    Иван Иванов – юрист в Национална служба “Полиция”.
    Господин заместник-министър Киров, заповядайте за кратко представяне на законопроекта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЦОНКО КИРОВ: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми дами и господа народни представители! Европейската комисия чрез Регламент 2252 от 13 декември 2004 година въведе задължение страните от Европейския съюз да започнат издаване на нов образец документи за пътуване, съдържащи електронен носител със записани в него биометрични данни на притежателя.
    От Решение № 409 от 28 февруари 2005 година на Европейската комисия произтича краен срок 28 август 2006 година, към който издаването на документи, съдържащи лицево изображение в електронния носител трябва да започне.
    От Решение № 2909 от 28 юни 2006 година на Европейската комисия произтича 36-месечен срок, тоест до 28 юни 2009 година, в който трябва да започне въвеждане и на пръстови отпечатъци.
    В Приложение № 2 към Протокола към Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз, подписан през месец април 2005 година, е цитиран Регламенвт 2252 от 13 декември 2004 година, като задължителен за изпълнение към датата на присъединяване. Според това задължение към 1 януари 2007 година в българските паспорти следва да има електронен носител, съдържащ личните данни от персоналната страница в електронен формат, както и цифрова снимка на приносителя. Необходимо е данните да бъдат защитени от неправомерен достъп и подписани с електронен подпис.
    Във връзка с горното, предлаганите изменения и допълнения в проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност имат за чел:
    - привеждане на българските документи за самоличност в съответствие с изискванията на Европейския съюз;
    - усъвършенстване на функциите на автоматизираната система за издаване на български документи за самоличност и издаване на документ тип “паспорт” с електронен носител на данни и записана цифрова снимка и отпечатъци от пръсти;
    - преминаване към централизирано издаване на всички български документи за самоличност.
    Законът за влизането, пребиваването и напускането на Република България на гражданите на Европейския съюз и членовете на техните семейства влиза в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз. той въвежда в българското законодателство Директива 2004/38/ЕО на Европейския парламент и на съвета от 29 април 2004 година относно правото на граждани на Европейския съюз и на членове на техните семейства да се движат и да пребивават свободно на територията на държавите-членки. Законът предвижда на гражданите на Европейския съюз, на държавите – страни по Споразумението за Европейско икономическо пространство, гражданите на Конфедерация Швейцария, както и членовете на техните семейства, които не са граждани на Европейския съюз, Европейското икономическо пространство и на Конфедерация Швейцария, да се издава карта за продължително пребиваване и карта за постоянно пребиваване.
    Предвидените за издаване в този закон карти изискват уредба в закона за българските документи за самоличност, в която посока са и предложените изменения и допълнения.
    Трета група изменения в Закона за българските документи за самоличност произтичат от практиката по прилагането му, която налага усъвършенстване на неговите разпоредби. Допълнението на чл. 4 с нови ал. 2 и 3 е във връзка със Закона за влизането, пребиваването и напускането ан Република България на гражданите на Европейския съюз и членовете на техните семейства.
    Допълнението на чл. 5 е свързано с въвеждането на електронен носител на информация със записани в него биометрични данни, което изисква личното явяване на лицата за снемането им.
    До момента не е имало норма, предвиждаща задължение за връщане на документ за самоличност на органа, който го е издал. Съществува санкционна норма в чл. 81, ал. 1, т. 5, без да е налице материално-правна норма, предхождаща санкцията, заради което е направено допълнение в чл. 10, т. 4.
    С изменението на чл. 13, ал. 2, т. 1 се дава възможност на българските граждани, намиращи се извън територията на Република България, които са без документ за самоличност или са с невалиден такъв документ, да пребивават и пътуват в чужбина, както и да се завръщат в страната.
    Със създаването на чл. 13а се въвежда обща норма, насочваща видовете документи, които ще бъдат издавани на лицата по новопредложените алинеи 2 и 3 на чл. 4.
    С разпоредбата на чл. 16, ал. 22 се конкретизират видовете български документи за самоличност, които ще съдържат задължително и електронен носител на информация със записани и биометрични данни на лицата.
    Подобно на допълнението на чл. 5, измененията и допълненията на чл. 17, ал. 2 и 3 изискват задължително личното явяване на лицата за снемане на биометрични данни.
    Създаденият нов чл. 20а посочва видовете документи, които ще съдържгат и електронен носител на информация – ал. 1, и данните, които ще бъдат записани в него – ал. 2.
    Предложената в чл. 22 нова ал. 2 регламентира поетапното въвеждане на биометрични станции за снемане на биометрични данни от гражданите.
    Мотивите за допълнение на чл. 23 с ал. 2 и 3 произтичат от Регламент на Европейската общност № 562/2006 на Европейския парламент и Съвета от 15 март 2006 година за Кодекс на общността за движението на хора през граници – Шенгенски граничен кодекс.
    Отмяната на ал. 3 на чл. 36 се налага от обстоятелството, че нормата е рестриктивна и липсва правна възможност за издаване на нов паспорт, преди да е изтекъл срокът на валидност на стария. Ограничават се правата на гражданите за издаване на нов паспорт по тяхно искане, ако не са налице хипотезите, посочени в ал. 3.
    В законопроекта е предвидена отмяна на разпоредбите на чл. 37 и чл. 60а, тъй като срокът на валидност на документните за пътуване тип “паспорт” е информация, която е записана в електронния носител на информация и продължаването на срока на валидност не може да бъде допълван в него. Отмяната е и в съответствие с препоръките на ICAO относно минималрни изисквания за сигурност на документи на пътувания. Отмяната се предвижда да влезе в сила от 1 юли 2007 година, когато ще започне действието на новата технология за издаване на документите с електронен носител.
    Изменението на чл. 39, т. 1 и създаването на нов чл. 39б произтичат от Решение № 409 на Европейския съюз от 28 февруари 1996 година, с което е одобрен временен паспорт, представляващ “Emergency travel document” – документ за пътуване на български граждани и граждани на Европейския съюз. временните паспорти са с характеристиките на “Lassez passe”. Посочените документи се издават, когато гражданите не притежават валидни документи за пътуване и за самоличност или поради извънредни обснтоятелства са се оказали без такива документи. Въведеният с чл. 39б нов документ ще се издава на граждани на Европейския съюз, които в резултат на извънредни обстоятелства са се оказали без документ за пътуване в чужбина и в страната, в която няма дипломатическо представителство на държавата, чийто гражданин е потърпевшото лице.
    Допълнението на чл. 40, ал. 4 произтича от препоръките на ICAO, където е посочено какви са реквизитите на паспорти, съдържащи електронен носител на информация.
    Във връзка със създадената ал. 1 и изменението на ал. 2 от чл. 44, подобно на чл. 5, се изисква личното явяване на лицето при подаването на заявлението за издаване на паспорта или заместващия го документ. Относно връчването на персонализирания документ за самоличност е дадена възможност по изключение той да се получи и от упълномощеното лице – ал. 3. Тези мотиви се отнасят и за направените изменения в чл. 45.
    Сега действащият Закон за българските документи за самоличност урежда условията и реда за издаване, ползване и съхраняване на българските документи за самоличност, които се издават на три категории лица:
    - български граждани;
    - чужденци и
    - бежанци.
    Следвайки тази правна уредба, се предлага в Закона за българските документи за самоличност да бъде създадена нова глава четвърта “а”, в която да се разпишат видовете документи за самоличност, които ще бъдат издавани и на лицата по чл. 4, ал. 2 и 3 от предложения законопроект.
    Измененията и допълненията в чл. 65 и 70 се налагат от въвеждането на новите технологии за издаване на паспорти.
    Измененията в наименованието на раздел първи и съдържанието на глава седма се налагат от факта, че разпоредбите в раздела се отнасят само за български граждани. Редът за прилагане на принудителните административни мерки спрямо чужденци, пребиваващи на територията на Република България, и лицата по чл. 4, ал. 2 и 3 от проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност са уредени в Закона за чужденците в Република България и в Закона за влизането, пребиваването и напускането на Република България на граждани от Европейския съюз и членовете на техните семейства. Измененията се налагат и от факта, че се дава право на българските граждани да преминават вътрешни граници на държавите – членки на Европейския съюз, и с лична карта, който документ не може да бъде иззет, освен в случаите по чл. 74, ал. 1 от Закон за българските документи за самоличност.
    Със създаването на нов чл. 78а ще се предотврати възможността гражданите да бъдат приносители, съответно да могат да подправят официални актове на компетентните органи за налагане/отмяна на принудителни административни мерки и ще се подобри взаимодействието между службите на Министерството на вътрешните работи и компетентните органи.
    Със законопроекта в Преходните и заключителните разпоредби се въвеждат нови видове български документи за самоличност, чийто формат се привежда в съответствие с препоръките на ICAO.
    Изменението на Закона за Министерството на вътрешните работи и Закона за гражданската регистрация се налага и е във връзка с предвидената възможност за издаване на български документи за самоличност и административно обслужване на нововъведените категории граждани.
    Във връзка с влизането в сила на законопроекта са предвидени три вида срокове, които се обуславят от:
    влизането в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз;
    необходимото технологично време за издаването на новия вид паспорт с електронен носител на информация и
    Решение 2909 на Европейската комисия от 28 юни 2006 г. за въвеждане и на пръстови отпечатъци.
    Предложеният закон за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност е изцяло съобразен с изискванията и привежда българското законодателство в съответствие с изискванията на Закона за присъединяване на Република България към Европейския съюз.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Уважаеми колеги, имате думата за въпроси или становища по този законопроект.
    Аз имам един въпрос. уважаеми господин заместник-министър, предвижда се, съгласно директива на Европейския съюз, България да въведе пръстови отпечатъци до 2009 година. Кога се планира страната ни да започне тази процедура?
    ЗМАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЦОНКО КИРОВ: В момента има работна група от експерти, която прави обследване на възможността за въвеждане на пръстовите отпечатъци. Тази процедура след приключване на работата на групата и провеждане на съответните обществени поръчки по възлагането на дейността, имайки предвид цялата специфика на тази дейност, смятам, че ще бъде изпълнена в сроковете, които се изискват от Европейската общност.
    За по-голяма конкретика ще помоля да дадете думата на представителя на Дирекция “Национална полиция”, който мисля, че ще бъде по-конкретен.
    ИВАН ИВАНОВ: Има един срок, който се предвижда от Европейската комисия за въвеждането на пръстовите отпечатъци – това е след въвеждането на електронен носител в документите за пътуване, в паспортите. Това е 36 месеца от момента, в който започват да се издават тези документи. Така е по директивата.
    За нас този срок е ориентировъчно към края на месец юни 2009 година. Говоря за пръстовите отпечатъци. Но тъй като и самата Европейска комисия няма окончателно решение по този въпрос, ние ще имаме достатъчно време, за да можем да въведем необходимите изменения в закона, за да може при едно такова обосновано решение от тяхна страна да започнем и издаването на документите за самоличност, респективно и за пътуване – лични карти и паспорти с пръстови отпечатъци.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Имате думата, господин Величков.
    ЙОРДАН ВЕЛИЧКОВ: Имам съвсем кратък въпрос. Мисля, че имаше някъде информация за това докога ще важат издадените досега и все още издавани паспорти. Как виждате този преходен период? Все пак знаете, че се плаща и те не са много евтини.
    И паралелно ли ще важат и едните, и другите? Какъв е периодът на ползване на досега издаваните документи за самоличност?
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Има думата госпожа Мангалска.
    ЗОЯ МАНГАЛСКА: Досега издаваните документи за самоличност, които са без електронен носител на информация, е предвидено в законопроекта да продължават да важат за срока, за който са издадени, респективно на които е продължен срокът. Така че ще има един период, на който съвместно по едно и също време ще имаме и документи с електронен носител на информация, и такива без електронен носител, които са още в срока на издаването си. Да, ще има един преходен период, където двата вида документи ще се застъпват.
    ПЕНКО АТАНАСОВ: Да разбираме, че от 2009 година нататък ще се издават само такива документи. Така ли?
    ЗОЯ МАНГАЛСКА: От 1 юли 2007 година документите за пътуване, които ще са тип “паспорти”, всички ще бъдат с чип с електронен носител на информация.
    ПЕНКО АТАНАСОВ: А за отпечатъците?
    ЗОЯ МАНГАЛСКА: За отпечатъците крайният период, от който трябва да започнем да издаваме такива, е 28 юни 2009 година. Ако ние имаме готовност преди това, а вероятно ще я имаме, ще започнем издаването и по-рано. Ние сме предвидили краен срок в законопроекта тази дата, която е по директивата.
    Искам да кажа, че и в Европейския съюз няма яснота към този момент от колко пръсти ще се снемат отпечатъци – от два, от 10, от 4, за децата, с оглед промяна на папиларните линии, през какъв период ще се снемат отпечатъците. Така че и в Европейския съюз нямат готовност още за пръстовите отпечатъци точно какво ще се прави.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Има ли други въпроси? – Няма.
    Преминаваме към гласуване, като предлагам да подкрепим законопроекта.
    Който е съгласен да приемем законопроекта за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност, моля да гласува.
    Гласували: за 7, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Благодаря на господин заместник-министъра и на представителите на Министерството на вътрешните работи за участието в заседанието на комисията.

    Преминаваме към трета точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 602-01-104/22.11.2006 Г., ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЛЕЧЕБНИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
    По тази точка сме поканили за присъстват:
    От Министерството на здравеопазването:
    Д-р Атанас Додов – заместник-министър,
    Людмила Василева – експерт в Дирекция “Правна”.
    Давам думата на заместник-министър Атанас Додов да представи законопроекта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ДОДОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Чрез промяна в
    На първо място, лицата, регистрирани като дружества по законодателство на държавата – членка на Европейския съюз, или на друга държава – членка на Европейското икономическо пространство, да могат да извършват дейност след регистрация или разрешение при условията и по реда на Закона за лечебните заведения, както местните лица, регистрирани по Търговския закон или по Закона за кооперациите.
    В законопроекта под термина “дружества по законодателството на държавата – членка на Европейския съюз или на друга държава – членка на Европейското икономическо пространство, се разбира определението, дадено в чл. 48 на Договора за създаване на Европейските общности, а именно: “Дружества или фирми” означава дружества или фирми, създадени в съответствие с гражданското или търговското право, включително кооперации и други юридически лица, които се регулират от публичното или частното право, с изключение на онези с идеална цел”.
    Втората цел, която се преследва чрез тази промяна на Закона за лечебните заведения, е разрешение за акушерките самостоятелно да упражняват дейности в медико-диагностични, медицински и медико-стоматологични лечебни заведения. Сегашното законодателство разрешава да извършват това, но като наети лица. В съществуващите диагностично-консултативни центрове. В сегашните лечебни заведения от доболничната помощ те могат да откриват самостоятелна дейност като акушерки, като обхвата на дейността им се регулира чрез наредба на министъра на здравеопазването.
    Това е по мотивите.
    Ако ми бъде разрешено, искам да направя един малък коментар по отношение на това, което сте дали като препоръки от името на Комисията по европейска интеграция.
    В становището на комисията, с което се запознах, на стр. 1 най-долу разбирам, че става въпрос за едно тълкувание или една препратка към чл.- 35, ал. 4 и 5 на следващата страница на Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти.
    Комисията счита, че преминавайки през този член от Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциирани специалисти може да се извърши на самата дейност, което считам, че не е правилно. През този член задължително трябва да минат, да представят необходимите документи, да се регистрират, но след това по Закона за лечебните заведения да могат да упражняват самостоятелна дейност. Иначе ще влязат във фунията да им бъде разрешена
    Това е по т. 1, най-долу – през чл. 35 на Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти трябва да се мине. Те идват с документи от държави – членки на Европейския съюз или на Европейското икономическо пространство. Но дотам свършват само с регистрация. После те няма да могат да правят това самостоятелно, самостоятелно да упражняват дейността си, ако не бъде променен законът за лечебните заведения.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Предлагам да дадем думата на господин Димитър Хаджиниколов, който е готвил становището на комисията по европейска интеграция. Той е съветник към Комисията по европейска интеграция.
    ДИМИТЪР ХАДЖИНИКОЛОВ: Искам само да поясня, че тук не става дума за това, че акушерските, които са лица от страни – членки на Европейския съюз, могат да изпълняват тази дейност, без да преминат през разпоредбите на Закона за лечебните заведения, а че те се регистрират в тази браншова организация, в тази организация на акушерките на базата на своето членство в националната си организация в съответната страна – членка. Тоест те не се дискриминират от гледна точка на изпълняване на професията акушер. Само това се има предвид, а не че в самото лечебно звено те не трябва да минат по същия път, по който и останалите.
    Става дума, че за изпълняване на професията това е било направено в друг закон и затова няма дискриминация в случая, което личи ясно от направените допълнения.
    ФАТМЕ ИЛИЯЗ: Колеги, мисля, че въпросът се изясни. Имате ли някакви въпроси и коментари? – Няма.
    Поставям на гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения.
    Гласували: за 7, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на комисията.



    Стенограф:
    (Божана Попова)



    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ:

    (Фатме Илияз)
    Форма за търсене
    Ключова дума